دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۰:۳۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: با به پایان رسیدن شمارش آرای انتخابات عمومی فنلاند در روز دوشنبه، "حزب مرکزی" با اختلاف تنها یک کرسی نسبت به محافظه‌کاران به پیروزی رسید.

به گزارش ایرنا، حزب مرکزی که متی ونهانن نخست وزیر فنلاند رهبری آنرا بر عهده دارد، موفق شد در انتخابات روز گذشته ‪ ۵۱‬کرسی از مجلس ‪ ۲۰۰‬نفره فنلاند را به خود اختصاص دهد در صورتی که حزب "محافظه‌کار ائتلاف ملی" با کسب ‪ ۵۰‬کرسی در جایگاه دوم قرار گرفت.

حزب سوسیال دمکرات فنلاند که در دور قبلی انتخابات فنلاند دوم شده و با ائتلاف با حزب مرکزی دولت فنلاند را تشکیل داده بود نیز در انتخابات روز گذشته با کسب ‪ ۴۵‬کرسی در جایگاه سوم قرار گرفت.

نتایج شمارش آرای انتخابات فنلاند نشان می‌دهد حزب مرکزی ‪ ،۲۳/۱‬حزب محافظه‌کار ائتلاف ملی ‪ ۲۲/۲‬و حزب سوسیال دمکرات ‪ ۲۱/۵‬درصد از آرا را به خود اختصاص داده‌اند.

مهمترین دستاورد انتخابات روز یکشنبه فنلاند پیشی گرفتن حزب محافظه‌کار ائتلاف ملی این کشور از حزب سوسیال دمکرات و احتمال تشکیل یک دولت ائتلافی راستگرا میان احزاب مرکزی و محافظه کار است.

احزاب فنلاند در چارچوب نظام انتخابات نمایندگی متناسب، عموما برای تشکیل دولت مجبور به ائتلاف با یکدیگر می‌شوند که معمولا با ائتلاف دو حزب از سه حزب عمده این کشور صورت می‌گیرد.

در دور گذشته انتخابات پارلمانی در سال ‪ ،۲۰۰۳‬حزب مرکزی موفق شد با پیش افتادن از سوسیال دمکراتها و کسب ‪ ۵۵‬کرسی در مجلس ‪ ۲۰۰‬نفره فنلاند به قویترین حزب مجلس تبدیل شود و حزب سوسیال دمکرات نیز به عنوان دومین حزب در مجلس انتخاب شد.

در نتیجه این انتخابات دو حزب مرکزی و سوسیال دمکرات، دولت ائتلافی چپگرا به نخست وزیری ونهانن را تشکیل دادند.

با این وجود، پیشی گرفتن حزب راستگرای محافظه‌کار ائتلاف ملی از حزب سوسیال دمکرات در انتخابات روز گذشته می‌تواند حزب مرکزی فنلاند را مجبور کند با پایان دادن به ائتلاف خود با سوسیال دمکراتها برای تشکیل یک دولت جدید راستگرا به ائتلاف با محافظه‌کاران بپردازد.

"یرکی کاتاینن" رهبر حزب محافظه‌کار ائتلاف ملی در پی انتشار نتایج انتخابات فنلاند پیشی گرفتن حزبش از سوسیال دمکراتها را نشانه‌ای از علاقمندی مردم فنلاند برای حضور این حزب در دولت ائتلافی توصیف کرد.

وی گفت: مردم فنلاند خواستار افزایش حضور محافظه‌کاران در مجلس بودند و این خواست باید در دولت نیز به اجرا گذاشته شود.

انتخابات روز گذشته فنلاند در یکصدمین سالگرد نخستین انتخابات سراسری در این کشور برگزار شد.

فنلاند در سال ‪ ۱۹۰۷‬و ‪ ۱۰‬سال پیش از کسب استقلال از روسیه به اولین کشور جهان تبدیل شد که زنان نیز در آن حق رای یافتند.

کد خبر 18101

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز