چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۸۵ - ۰۷:۲۲
۰ نفر

گروه اقتصادی: مبادلات اقتصادى میان اتحادیه اروپا و هند، سال به سال افزایش بیشترى مى‌یابد. حجم این مبادلات، در فاصله سال‌هاى ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۵ میلادى، از ۴میلیارد و ۴۰۰میلیون یورو به ۴۰میلیارد یورو رسیده است.

هند، با بیش از 1میلیارد نفر جمعیت، از زمان اصلاحات اقتصادى در آغاز دهه 90میلادى، با رسیدن به یک رشد اقتصاى ثابت، کارشناسان اقتصادى جهان را دستخوش حیرت کرده است.
 آنان، پیش‌بینى مى‌کنند رشد اقتصادى هند در سال جارى میلادى به ۹درصد برسد. در نتیجه این تحولات، اتحادیه اروپا، از 2سال پیش با هند نیز مثل چین وارد یک همکارى استراتژیک شد اما در نشست اقتصادى مشترک امسال اتحادیه اروپا و هند، علاوه بر همکارى‌هاى اقتصادى، مبارزه با تروریسم، تامین انرژى و حفاظت محیط زیست نیز جاى ویژه‌اى دارد. این هفتمین نشست اقتصادى مشترک اتحادیه اروپا و هند است که در هلسینکى برگزار مى‌شود و علاوه بر کارشناسان اقتصادى، نخست‌وزیران هند و فنلاند، کمیسر امور تجارى و مسئول امور خارجى اتحادیه اروپا در آن شرکت دارند.
اتحادیه اروپا، مایل است مناسبات بازرگانى خود را با هند همچنان گسترش دهد، اما عوارض گمرکى زیاد و پرهیز دولت هند از تعیین قیمت ثابت براى برخى از تولیدات اروپایى، موانع تحقق این هدف محسوب مى‌شوند. علاوه بر این، به رغم تقویت بخش خصوصى، دولت هنوز در بسیارى زمینه‌ها نقشى فعال دارد و بوروکراسى هند، همچنان اشکالاتى مى‌آفریند. هند، بیش از هرچیز به همکارى با اتحادیه اروپا در عرصه صنایع کلیدى مثل کامپیوتر، ارتباطات و تکنولوژى بیولوژیک علاقه نشان مى‌دهد.
در کنار همکارى با اتحادیه اروپا، هند به خاطر گسترش شدید نیاز خود به مواد خام، در قاره آفریقا وارد رقابتى شدید با چین شده است. هر دو کشور مى‌کوشند به ذخایر مواد خام قاره سیاه دست یابند. اما سیاست‌هاى این دو قدرت هسته‌اى آسیا، در عرصه برخورد با حکومت‌هاى خودکامه، متفاوت است. در حالى که در چین از انتخابات آزاد خبرى نیست، دولت هند منتخب مردم این کشور است و در نتیجه، خود را بیش از چین پاسخگوى افکار عمومى مى‌داند. در نتیجه، از شرکت در معاملاتى که مى‌تواند جنجال به بار بیاورد و بر آراى مردم اثر منفى بگذارد، حتى‌المقدور مى‌پرهیزد. در حالى که سیاستمداران چین، بدون توجه به شرایط محلى، با همه رژیم‌هاى خودکامه آفریقا وارد معامله مى‌شوند.
کد خبر 6554

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز