فوتبالیست قدیمی و پیشکسوت محله «تهرانسر» با خرید امتیاز یک تیم دسته اولی در رده‌های پایه فوتبال تهران، بر روی فوتبالیست‌های جوان منطقه ۲۱ و شهرهای اطراف آن سرمایه‌گذاری کرده است تا میدان و بستری برای رشد و پیشرفت نوجوانان و جوانان علاقه‌مند به فوتبال فراهم شود.

استعداد

همشهری آنلاین _ مهدی اسماعیل‌پور:  به این‌ترتیب، بچه‌های تهرانسر و دیگر محله‌های منطقه این فرصت را دارند تا در سطح اول فوتبال تهران بازی کنند و برای رسیدن به بالاترین سطح ممکن، یعنی لیگ سراسری فوتبال پایه کشور یا همان «آسیا ویژن» تلاش کنند. «سیروس علیزاده» انگیزه‌اش از انجام چنین‌کاری را علاقه به فوتبال، نوجوانان و جوانان عنوان می‌کند. همان‌گونه که خود روزی به عشق ستاره شدن کفش ورزشی به پا کرد و پا در زمین فوتبال گذاشت تا با دویدن به دنبال توپ، به آرزوهایش برسد، می‌خواهد این بچه‌ها نیز شانس و فرصتی برای نشان دادن استعدادها و توانایی خودشان و ستاره شدن داشته باشند.

 سیروس علیزاده، پیشکسوت فوتبال تهرانسر، متولد و بزرگ شده «اسلامشهر» است. او درباره سابقه فوتبالی‌اش به همشهری محله می‌گوید: «از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۴ فوتبال بازی می‌کردم. بازیکن تیم‌های پایه باشگاه پرسپولیس بودم و در تیم‌های مختلفی از جمله منتخب اسلامشهر نیز بازی کرده‌ام. در تیم منتخب اسلامشهر هم‌تیمی‌هایی از جمله «پرویز برومند» داشتم که او دروازه‌بان «استقلال» و تیم «ملی» فوتبال ایران شد یا «رضا عزیزی» که سال‌ها بازیکن تیم «ذوب‌آهن اصفهان» بود و کاپیتان این تیم شد.

با بچه‌های دیگری از جمله «ابوالفضل شعبانی» که پیشرفت کردند و به سطح اول فوتبال ایران رسیدند هم‌تیمی بودم. از مربی‌هایم می‌توانم به «مجید پروین» برادر «علی پروین»، اسطوره باشگاه پرسپولیس و فوتبال ایران اشاره کنم. «فرامرز عبادی» یکی از اسطوره‌های فوتبال اسلامشهر نیز از دیگر مربی‌های من بود. در نهایت پس از ۶ سال فوتبال بازی کردن تصمیم گرفتم فوتبال را کنار بگذارم و به کار و زندگی‌ام برسم. به هرحال آن زمان فوتبال مانند امروز حرفه‌ای نبود و حساب کار و زندگی، از فوتبال که همه عشق و علاقه‌ام است، جدا بود و باید بین اینها یکی را انتخاب می‌کردم. البته پس از آن به‌صورت جسته و گریخته باز هم فوتبال بازی می‌کردم. از جمله در مسابقات بین محله‌ها، من یکی از پای ثابت تیم‌ها بودم.»

استعدادها به حمایت و سرمایه‌گذار نیاز دارند
سیروس علیزاده/ پیشکسوت فوتبال
  • حضور در سطح اول فوتبال پایه کشور دور  از دسترس نیست

هرچند علیزاده خود این امکان و شرایط را نداشت تا با وجود علاقه زیاد به فوتبال و استعداد بالا این رشته ورزشی را برای مدت طولانی ادامه دهد، اما اکنون تلاش می‌کند تا بچه‌هایی که مانند خودش عاشق فوتبال هستند به هدف و آرزویی که دارند، برسند: «در این سال‌ها که فوتبال بازی کردن را کنار گذاشتم، به دلیل عشق و علاقه، تصمیم گرفتم تا به شکل دیگری این رشته را ادامه دهم. سال‌ها مدرسه فوتبالی در تهرانسر داشتم که امسال تصمیم گرفتم تا با خرید امتیاز یکی از تیم‌های دسته یک تهران در رده سنی نوجوانان تیم‌داری کنم. تیم فوتبال «فولاد کاوه» تهرانسر، این فصل در لیگ دسته یک تهران حضور دارد. هم‌چنین تیمی هم در رده سنی نونهالان داریم که در مسابقات حوزه شمال غرب تهران حضور دارد.

براساس برنامه‌ریزی که انجام دادم، در آینده امتیاز تیم‌های رده سنی امید و جوانان را در دسته یک تهران نیز خریداری می‌کنم تا محله و منطقه ۲۱ در این رده‌های سنی هم در سطح اول فوتبال تهران نماینده داشته باشد. همچنین قصد داریم شرایطی فراهم کنیم تا بازیکنان تیم نوجوانان به مرور زمان در رده جوانان و پس از آن امیدها برای تیم خودمان بازی کنند. اگر بتوانیم در مسابقات نوجوانان استان تهران قهرمان شویم، مجوز حضور در سطح اول فوتبال پایه کشور را دریافت می‌کنیم. با توجه به شناختی که از بچه‌های تیم و توانایی‌های آنها دارم، این موضوع دور از دسترس نیست.»

استعدادها به حمایت و سرمایه‌گذار نیاز دارند

  • تهرانسر استعدادهای زیادی دارد

علیزاده در ادامه تأکید می‌کند که تیم فولاد کاوه در سطحی از مسابقات حضور دارد که تاکنون هیچ‌کدام از تیم‌های فوتبال منطقه ۲۱ آن را تجربه نکرده‌اند. هم‌چنین به باور او اغلب بچه‌های این تیم می‌توانند در آینده به فوتبالیست‌های بزرگی تبدیل شوند: «در تهرانسر و منطقه ۲۱ و مناطق اطراف، تیم‌های فوتبال بسیاری وجود دارد، اما این برای نخستین بار است که یک تیم فوتبال از تهرانسر و منطقه در مسابقات دسته یک فوتبال تهران حضور دارد و برای صعود به «آسیا ویژن» با تیم‌های قدرتمند و مدعی رقابت می‌کند. بسیار خوشحالم که شرایطی فراهم شده است تا مسیر پیشرفت برای بچه‌ها هموار شود و آنها بتوانند در سطحی از مسابقات که به خوبی دیده می‌شوند، استعداد و مهارت فوتبالی خود را به نمایش بگذارند.

بازی و تمرینات این بچه‌ها را دیده‌ام و به شما اطمینان می‌دهم که در آینده تعداد زیادی از آنها را در سطح اول فوتبال ایران و باشگاه‌های بزرگ و تیم‌های ملی خواهید دید. پس از سال‌ها فوتبال بازی کردن و مربیگری در مدارس فوتبال می‌توانم فرق بین یک فوتبالیست معمولی را با فوتبالیست با استعدادی که توانایی ستاره شدن دارد، تشخیص دهم. البته همه بچه‌های تیم ساکن منطقه ۲۱ نیستند و بچه‌های با استعدادی از شهرهایی مانند «شهریار» و اسلامشهر نیز به زمین فوتبال «آبرسانی» تهرانسر می‌آیند.»

استعدادها به حمایت و سرمایه‌گذار نیاز دارند

  • منطقه نیازمند زمین چمن طبیعی است

منطقه ۲۱ از سال‌های گذشته، فوتبالیست‌های بزرگی به فوتبال ایران معرفی کرده است. «علی کریمی»، «فرشید کریمی»، «جواد نکونام»، «علیرضا بیرانوند» و «حمید کاظمی» از جمله این ستاره‌ها هستند که روزگاری در این محدوده سکونت داشتند و فوتبال بازی می‌کردند. علیزاده براین باور است که همانند این ستاره‌ها هنوز هم در تهرانسر و منطقه ۲۱ پیدا می‌شوند و فقط نیاز به توجه و سرمایه‌گذاری دارند: «متأسفانه امکانات فوتبالی در منطقه ۲۱ و در مجموع شهر تهران چندان مطلوب نیست. همه زمین‌های فوتبال دارای چمن مصنوعی هستند. آسیب دیدن بچه‌ها در چمن مصنوعی از زمین خاکی بیشتر است. در دورانی که ما فوتبال بازی می‌کردیم، هرچند زمین‌ها خاکی بود، اما مسابقات رسمی تیم‌ها در زمین چمن طبیعی برگزار می‌شد و در ورزشگاه‌هایی چون «شیرودی» و «تختی» بازی می‌کردیم.

متأسفانه برای فوتبال، زمین چمن طبیعی وجود ندارد و همه زمین‌ها را با چمن مصنوعی پوشانده‌اند که واقعاً برای سلامت بچه‌ها ضرر دارد. گمان می‌کنم هر منطقه از جمله منطقه ۲۱ حداقل به یکی دو زمین چمن طبیعی نیاز دارد. سال‌ها است که در تهرانسر در زمینه فوتبال پایه فعالیت می‌کنم و می‌دانم استعدادهای خوبی وجود دارد که تنها نیاز به امکانات و البته توجه و سرمایه‌گذاری دارند.

به‌عنوان یک پیشکسوت و علاقه‌مند به فوتبال در حد توان خود تلاش کردم تا این توجه و سرمایه‌گذاری را برای بچه‌ها ایجاد کنم، اما در این زمینه به تحول اساسی و کار پایه‌ای نیاز داریم. ستاره‌های زیادی را می‌توان از دل همین محله‌ها از جمله تهرانسر پیدا کرد و پرورش داد. امیدوارم که شهرداری و دیگر متولیان ورزش محله‌ها در هر منطقه، یک زمین چمن طبیعی ایجاد کنند تا بچه‌ها مجبور نباشند در چمن مصنوعی که اغلب هم غیراستاندارد است، تمرین کنند، مسابقه دهند و خطر آسیب‌دیدگی آنها را تهدید کند.»

کد خبر 627641

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha