خیریه و حسینیه محبین الائمه(ع) از مؤسسه‌های خیریه قدیمی ‌تهران است.

دخل  و خرج

همشهری آنلاین _ شقایق‌عرفی‌نژاد: در میدان قیام کارش را فقط به‌عنوان حسینیه و محلی برای برگزاری مراسم مذهبی شروع کرده، اما طی سال‌ها ۲ اتفاق تأثیرگذار در این حسینیه افتاد. سال ۸۷ با مشکلات ملکی و ثبتی که پیش آمد ساختمان حسینیه واگذار شد و به خیابان ملک، جایی که امروز در آن فعال است، منتقل شد. اتفاق دیگر اضافه شدن مؤسسه خیریه بود که از دهه ۷۰ کارش را شروع کرد. در این گزارش با بانیان و اعضای این خیریه گفت‌وگو کردیم.  

کار حسینیه از دهه ۳۰ آغاز شده است. ‌بانی آن «احمد طاهری» بوده و امروز برادرش «محمود طاهری» آن را می‌چرخاند. او می‌گوید: «وقتی در سال ۱۳۳۱ حسینیه و هیئت محب‌الائمه(ع) تأسیس شد، همراه با آن برنامه‌های فرهنگی و از جمله کارهای خیریه هم انجام می‌شد. زمانی که این کار شروع شد من ۴ سالم بود و از همان زمان در جریان برنامه‌ها بودم. از همان اوایل راه‌اندازی هیئت، کسانی بودند که مراجعه می‌کردند و درخواست کمک داشتند.»  او می‌گوید این افراد کسانی بودند که زندانی داشتند، یا مستأجر بودند و توان پرداخت کرایه نداشتند، یا مریض بیمارستانی داشتند. ضمن اینکه توزیع آذوقه و لباس و کفش عید و نوشت‌افزار در فصل شروع مدارس و کمک‌های ماه رمضان هم برقرار بوده است. او می‌گوید: «به حسینیه شماره یک، در میدان قیام، کسانی که مراجعه می‌کردند، از قرچک، ورامین، پاکدشت، ساوه و اسلامشهر برای دریافت لباس و کفش و آذوقه می‌آمدند. الان هم که خیریه به خیابان ملک منتقل شده، در نزدیکی همان حسینیه جایی را تهیه کرده‌ایم و حدود ۳۰۰ خانوار را تحت پوشش داریم.» این خیریه فقط در تهران فعال نیست و در مشهد هم یک زائرسرا برای اقامت افرادی که توان مالی برای اقامت در هتل را ندارند، تأسیس کرده که عواید هر چند ‌اندکش در خود خیریه خرج می‌شود. به اضافه، درمانگاهی نیز در همین شهر تأسیس شده که از ۳۰ سال پیش به بیماران نیازمند خدمات می‌دهد و حتی دارو هم برای افراد نیازمند در این درمانگاه تهیه می‌شود.

  • کمک به بیماران کرونا

طاهری می‌گوید از زمانی که توپ سال ۱۳۹۹ در شد، کمک‌های این گروه برای بیماران کرونایی و کسانی که از این بیماری صدمه دیدند، شروع شده است: «در همان اول سال ۹۹، هزار بسته به خانواده‌های بی‌بضاعت رساندیم و تا الان حدود ۶ هزار بسته معیشتی شامل ۸ قلم کالا به این خانواده‌ها کمک کرده‌ایم.»
ویژگی‌ای که برای طاهری درباره این بسته‌ها مهم است و به آن افتخار می‌کند، این است که بسته‌ها کاملاً از همان موادی پر شده‌اند که در خانه خود نیکوکاران هم استفاده می‌شوند. طاهری می‌گوید: «همه مردم از کرونا آسیب دیده‌اند. کاسبانی داریم که کسب و کارشان را از دست داده‌اند و درآمد ندارند و نیاز به کمک دارند. در میان افرادی که به آنها در این خیریه کمک می‌کنیم، این کاسبان هم وجود دارند. به اضافه کسانی که دخل و خرجشان جور نمی‌شود.»
او می‌گوید از همه محله‌ها و از همه قشرها و ملیت‌ها ‌ـ ایرانی و افعانستانی ‌ـ در میان کسانی که کمک دریافت می‌کنند، وجود دارد و به تمام کسانی که مستحق هستند و از طریق اعضا معرفی می‌شوند، کمک می‌شود. کسانی هم هستند که به‌طور مرتب و ماهانه کمک دریافت می‌کنند.

  • ساخت ۱۵ خانه

اعضای این گروه در ساخت خانه برای نیازمندان هم فعال هستند و در سال ۷۴ در خاتون‌آباد پاکدشت ۱۵ خانه ساخته‌اند. این خانه‌ها را به قیمت تمام‌شده به‌صورت قسطی به نیازمندانی داده‌اند که توسط اعضای هیئت معرفی شده‌اند یا به کسانی که به هیئت می‌آمده‌اند و در خانه‌هایی با وضعیت نامناسب زندگی می‌کرده‌اند.

  •  پاتوق فرهنگی همسایه‌ها

این ساختمان گنجایش افراد زیادی را که قطعاً بعد از پایان کرونا به آن رفت‌وآمد می‌کنند، ندارد. طاهری می‌گوید: «در حال انجام کارها برای بازسازی ساختمان هستیم. در نظر داریم یک طبقه برای خانم‌ها و یک طبقه برای آقایان باشد. یک کتابخانه مجهز هم در طبقه بالا خواهیم داشت. به اضافه سالنی برای ستاد جهیزیه که در آن وسایل مختلف درست مثل تیمچه چیده می‌شود و خانواده‌ها از میان آنها کالای مورد نظرشان را انتخاب می‌کنند.»  او می‌گوید همسایه‌های محل از طریق همین خیریه و هیئت با هم آشنا شده‌اند: «خیلی از آنها می‌گفتند ما با هم همسایه‌ایم، اما تا الان همدیگر را ندیده بودیم، ولی اینجا مثل فامیل شده‌ایم و از حال هم باخبریم و به هم نزدیک‌تر شده‌ایم.»

برای آنها که دخل و خرجشان جور نمی‌شود

  • نیکوکاران هم در تنگنا هستند

«جواد محمدی» یکی از کسانی است که سال‌های سال است با خیریه ارتباط دارد و در تهیه بسته‌های معیشتی و سبدهای کالا یاری می‌رساند. او که صنعتکار است، می‌گوید روند شناسایی و کمک به افراد طوری است که اشخاص دیگر در محله متوجه نشوند. افرادی هم که معرفی می‌شوند، کسانی هستند که واقعاً نیازمندند: «یکی از خانواده‌هایی که به ما معرفی شد و به منزلشان رفتم تا از وضعیتشان باخبر شوم، حتی یک زیرانداز نداشتند و روی گونی زندگی می‌کردند. تعداد این دست خانواده‌ها زیاد است و طی سال‌ها بیشتر هم شده. خوشحالیم که می‌توانیم با همیاری نیکوکاران به این افراد کمک کنیم. هرچند به دلیل آسیب به کسب‌وکارها نیکوکاران هم در مضیقه هستند، ولی باز هم یاری می‌کنند.»
 او ساکن خیابان ملک نیست، ولی در هفته ۳ یا ۴ شب به خیریه سر می‌زند و معتقد است این کمک‌ها و دستگیری‌ها به خانه و روزی نیکوکاران برمی‌گردد و هر چقدر از دیگران دستگیری کنیم، خدا هم به ما کمک می‌کند.

  • طرح نان ماهانه

«آزاده بلندا» از دیگر کسانی است که با خیریه همکاری می‌کند. او کارمند صدا و سیماست و از ۱۰ سال پیش با خیریه همکاری می‌کند. ساکن خیابان ملک است و از آنجا که در مراسم مختلف این حسینیه شرکت می‌کرده، با خیریه هم آشنا شده است. می‌گوید: «در این روزها شکل فعالیتمان تغییر کرده است و بیشتر در زمینه بسته‌های کالا فعال هستیم که حالا ماسک و مواد ضدغفونی هم به آن اضافه شده است. ما خانم‌ها در بسته‌بندی این کالاها کمک می‌کنیم.

افرادی را هم که می‌دانم به این بسته‌ها و کمک‌های مالی نیاز دارند، معرفی می‌کنم.»  به دلیل کرونا حضور خانم‌ها در خیریه کمتر شده و این اطلاع‌رسانی‌ها هم بیشتر از طریق گروه‌هایی در فضایی مجازی انجام می‌شود. بلندا می‌گوید هیچ نیازمندی از این خیریه دست خالی برنمی‌گردد. بلندا از طرح نان ماهانه در این خیریه می‌گوید: «گروهی از نیکوکاران مبلغی را بابت خرید نان برای نیازمندان به ما می‌دهند. با این پول‌ها که به نانوایی‌ها داده می‌شود، بن‌هایی در اختیار افراد بی‌بضاعت قرار می‌گیرد که می‌توانند با ارائه آن به نانوایی‌ها نان دریافت کنند. او می‌گوید فضای بسیار خوبی در خیریه وجود دارد و به خاطر همین فضا و کمک به دیگران است که با وجود مشغله زیاد باز هم اینجا را فراموش نمی‌کند. در کارهای مختلف شرکت می‌کند و می‌گوید این کمترین‌کاری است که می‌تواند برای دیگران انجام دهد.

  • هزینه مراسم رمضان و محرم سبد کالا شد

«علی‌اکبر قدیری» مدیرعامل خیریه است. او می‌گوید در سال ۷۰ در کنار فعالیت‌های مذهبی هیئت خیریه هم در همان میدان قیام تشکیل شده و بعد که ساختمان را به خاطر مشکلات ثبتی که پیش آمده، تحویل داده‌اند، در کنار بیمارستان سوم شعبان محلی را خریداری کرده‌اند: «مردمی ‌که به آنها خدمات می‌دهیم، امکان این را که به خیابان ملک بیایند، ندارند. افرادی هستند که از نظر مالی ضعیفند و آن‌سوی شهرری و امین‌آباد زندگی می‌کنند و اینکه برای دریافت تسهیلات و خدمات به خیابان ملک بیایند، برایشان هزینه دارد. به همین دلیل، محلی را در کنار بیمارستان سوم شعبان خریدیم که پایگاهمان را در آنجا حفظ کنیم.

در آنجا ۴۰۰ خانوار و در دفتر خیابان ملک هم عده زیادی را زیر پوشش داریم که خانواده‌های محترمی ‌هستند.»  در این ۲ سال که از شیوع کرونا می‌گذرد، تمام هزینه برگزاری مراسم ماه رمضان و ماه محرم و پخت نذری و سحری و افطاری، توسط بانیان به خیریه داده شده و با همین هزینه ۶ هزار بسته مواد غذایی و بهداشتی به نیازمندان اهدا شده است. قدیری می‌گوید به یاد دارد که پدربزرگش هم در زمانی که دروازه‌های تهران هنوز برداشته نشده بودند، در دروازه شاه‌عبدالعظیم(ع) به کار خیر مشغول بوده است: «بعدها پدرم به این کار مشغول شد و من هم همیشه سعی کرده‌ام در راه خیر قدم بردارم. به همین دلیل خانواده‌هایی را زیر پوشش دارم.» او می‌گوید خانواده‌های نیازمند زیادند که به او و مؤسسه مراجعه می‌کنند و این وضع ناراحت‌کننده است.

کد خبر 627381

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار زیر پوست شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha