همشهری آنلاین: منوچهر متکی در گفت‌و‌گو با ماهنامه "سیاست بین‌المللی" چاپ پاریس در خصوص سیاست‌های ایران در عرصه بین‌الملل و روابط با فرانسه پاسخ داد.

به گزارش ایسنا، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با ماهنامه "سیاست بین‌المللی"چاپ پاریس در پاسخ به این سوال که "‌از ژوئن 2005 یعنی از زمان پیروزی آقای محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری ایران، سیمای ایران (در جهان)‌ بسیار تیره‌تر شده است. حتی در داخل ایران بسیاری از رهبران نگران این موضوع هستند. آیا دولت شما متوجه این مطلب است؟" گفت: بی‌شک رویکرد جدیدی در عرصه بین‌المللی تطبیق یافته است. اما این نتیجه منطقی تعاملات صورت گرفته طی دو دهه بین ایران و غرب است. در این 20 سال ایران تلاش کرده است با رویکردی کاملا سازنده به تعامل با غرب و گفت‌وگو با آن پردازد؛ به گونه‌ای که غرب واقعیات ایران را درک کند و مناسبات دوجانبه در چارچوب منطقی و احترام به منافع متقابل تعریف شود. ما امیدواریم که همه چیز بر پایه‌های محکم و مبتنی بر درک متقابل باشد.

وی افزود: متاسفانه رفتار چند دولت متنفذ در غرب به آن‌ها اجازه نداده است که نگرشی درست، مبتنی بر واقعیات ایران داشته باشند. به طور کلی رویکرد و سیاست آن‌ها در خصوص ایران تماما غلط است و به مبنایی برای این مبادلات مبدل شده است.

متکی ادامه داد: از یاد نبریم که "صدام حسین" در سال 1980 نیز در جنگی که علیه ایران به راه انداخت از حمایت کشورهای غربی که از آن‌ها حرف زدم، برخوردار بود و این کشورها امکانات زیادی در اختیار عراق قرار دادند. آن‌ها حتی مانع آن می‌شدند که قطعنامه‌ای علیه عراق و برای واداشتن این کشور به بازگشت به مرزهای شناخته شده بین‌المللی تصویب شود.

وزیر امور خارجه هم‌چنین گفت: انتخابات ریاست جمهوری ایران پاسخی منطقی به اتهاماتی که علیه انقلاب جوان ایران طرح می‌شد، بود. مردم ایران با دادن رای به آقای احمدی نژاد ، نشان دادند که دیگر اعتمادی به غرب ندارند. روشنفکران در اروپا باید به تحلیل این مطلب پردازند؛ چرا مردم ایران به چنین نتیجه گیری رسیده‌اند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که ایران نگران روابط پاریس و دمشق نیست؟ گفت: چرا باید مناسبات بین فرانسه و یک کشور دیگر به زیان کشوری دیگری باشد؟ ما مناسبات خود را با فرانسه با فرض بر این که می‌تواند اثر سوئی بر کشور ثالثی داشته باشد، تعریف نمی‌کنیم.

وی افزود: هرگز شنیده نشده است که مسئولان سیاسی فرانسه بگویند مناسبات جدید با سوریه به زیان کشور دیگری خواهد بود. مساله این است که فرانسه در گذشته اشتباهات سیاسی در منطقه ما انجام داده است. اکنون فرانسه می‌خواهد این اشتباهات را اصلاح کند و این خوب است؛ ما از هر دو طرف می‌خواهیم به این سمت حرکت کنند. این امر در هیچ حالتی به زیان ما نیست.

متکی سوریه را کشوری مستقل، مهم و دارای سیاستی هوشمندانه در منطقه دانست و ادامه داد: فرانسه تا سال گذشته دارای پیش ذهنیت‌هایی از منطقه به ویژه سوریه بود اما این امر نتیجه‌ای نداشت. از این پس و در دوره جدید دیپلماسی فرانسه امیدوارم که فرانسه با تعقل و در نظر گرفتن ویژگی‌ها و ظرافت‌های لازم برای هر اقدام در خاورمیانه به ویژه در قبال سوریه، بتواند به نتایج مورد نظر دست یابد.

متکی از سوی دیگر دیپلماسی فرانسه را در دوره جدید به زمان نیازمند دانست و افزود: پاریس باید درخصوص اروپا، آمریکا، خاورمیانه، افغانستان، عراق، افریقا و سایر نقاط جهان به نقطه تعادل برسد؛ نقطه‌ای که بتوان روی آن حساب کرد.

وزیر امور خارجه درباره مذاکره با آمریکا و این که ایران برای این مذاکرات پیش شرطی دارد گفت: تاکنون تمام روسای جمهور آمریکا همین که به قدرت می‌رسند بعد از مدتی بسیار کوتاه به تحلیلی جامع که من آن را تحلیلی منطقی و عاقلانه از شرایط توصیف می‌کنم، می‌رسند. این تحلیل (بدان‌ها) می‌گوید که باید با ایران مذاکره شود، برخی از نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا نیز در حال حاضر چنین پیشنهادی را داده‌اند. اما چیزی که قبلا گفته شده این است که اظهارات این سیاستمداران را زمانی که قدرت را ترک می‌کنند یا در آستانه ترک قدرت قرار دارند، نمی‌توان به عنوان سیاست دنباله‌دار تلقی کرد؛ نه نمی تواند این چنین باشد.

وی افزود: اشخاص یا احزاب سیاسی آمریکا تفاوت زیادی ندارند. طی 30 سال گذشته ما 16 سال حضور جمهوری خواهان و 12 سال حضور دموکرات‌ها را دیده‌ایم و در چارچوب مناسبات دوجانبه هم چنین روابط کلی سیاست آنها قابل توجیه نبوده است؛ عاقبت این که هر اتفاقی که افتد آن‌ها جملگی از سیاست تحریم و مجازات‌ها دفاع کردند، اما ما خود را تطبیق داده‌ایم.

وزیر امور خارجه در ادامه گفت: ما سیاست یک جانبه‌گرایی آمریکا را در قبال ایران در چارچوب مناسبات بین‌المللی هرگز نپذیرفته‌ایم؛ سیاستی که دولت آمریکا در عراق دنبال کرده است با شکست کامل روبرو بوده؛ در افغانستان نوعی یک جانبه گرایی برقرار است و آنها بدون موافقت سازمان ملل زمین گیر شده‌اند نگاهی به آخرین سفر جرج بوش به اروپا بیندازید. او خود نیز اعتراف کرد که مردم اروپا مردم آمریکا را دوست دارند اما رئیس جمهور آمریکا را نه. این اعترافی واضح و شفاف است. مردم به او گفته‌اند که "ما آمریکایی‌ها را دوست داریم اما از دولت آمریکا متنفریم". مردم و افکار عمومی آمریکا نیز از رئیس جمهور آینده می‌خواهد که به تغییرات عمیق ساختاری دست زند؛ در نتیجه درخصوص مناسبات دوجانبه اگر ما چنین تغییراتی را واقعا ببینیم مایل به مطالعه آن خواهیم بود.

متکی درباره تحولات لبنان گفت: بحران لبنان 19 ماه طول کشید و به استثنای آمریکا و رژیم صهیونیستی هیچ کس از این وضعیت خوشحال نبود. طی این 19 ماه ایران با لبنانی‌ها، عربستان سعودی، سوریه، قطر، هم چنین چند کشور منطقه و خارج از منطقه به ویژه فرانسه کار کرد و از تمام طرح‌ها و پروژه‌ها برای یافتن راه حل حمایت کرد.

وی ادامه داد: سال گذشته فرانسه چندبار فرستاده‌ای را راهی تهران کرد. تهران نیز از کنفرانسی که در حومه پاریس توسط فرانسه تشکیل شد حمایت کرد، اما در عین حال به دوستان فرانسوی خود گوشزد کردیم که کنفرانسی که ماهیت عمیق مشکلات را در نظر نگیرد الزاما با موفقیت بایسته همراه نخواهد بود. فرانسه اصرار کرد و گفت می‌خواهد آن را برگزار کند و قصدش فقط برگزار کردن آن بود. ما هم موافقت کردیم. بنابراین در طول 20 ماه گذشته ایران به طور مستمر بخشی از راه حل بوده است.

وزیر امور خارجه افزود: آنچه که اخیرا در لبنان رخ داد ناشی از دخالت خارجی بود. تصمیماتی که اتخاذ شد واکنش‌های خاصی داشت و رهبران لبنانی را جدا از وابستگی‌های آن‌ها به گفت‌وگو و تعامل مستقیم برای یافتن راه حل واداشت. نتیجه آن نشست دوحه بود. ما حتی قبل از آن که این نشست برگزار شود از آن حمایت کردیم؛ درست در اوج این نشست زمانی که شرکت کنندگان در مذاکره به بن بست رسیدند ما مستقیما از طریق قطر و برخی سازمان دهندگان دیگر مداخله کردیم و مانع از شکست مذاکرات شدیم و به نتیجه‌ای مناسب رسیدیم. ما همه باید کاری کنیم که توافق دوحه به اجرا در آید. نخستین گام که انتخابات ریاست جمهوری بود برداشته شد؛ اکنون دو مرحله دیگر مانده است؛ نخست تشکیل دولت و سپس سازمان دهی انتخابات.

متکی لبنان را دارای ساختار تصمیم گیری خاص خود که ناشی از وجود سه جامعه مسیحی، سنی و شیعی است، دانست و گفت: روسای جمهور، رئیس دولت و رئیس پارلمان نمایندگان این سه جامعه می‌باشند. ما امیدواریم که رهبران لبنانی خرد لازم را برای این که تصمیم گیری‌ها در چارچوب اجماع و گفت‌وگو بین خود اتخاذ شود داشته باشند. مساله سلاح‌های حزب الله که برای مقاومت مورد استفاده قرار می‌گیرد و باید در دستان مقاومت قرار داشته باشد، باید در چارچوب چنین دیالوگی مورد بررسی قرار گیرد. روزی که این مکانیسم به این جمع بندی رسد که باید گونه دیگری عمل شود ما نیزاز آن حمایت خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا ایران از حمله آمریکا می‌ترسد؟ گفت: ما آمریکا را بعد از شکست‌هایی که در منطقه تحمل کردند و اعتبارخود را نزد افکار عمومی خود و جهانیان از دست دادند در موضعی نمی‌بینیم که بخواهند به ماجراجویی تازه‌ای دست زنند. در نتیجه امکان حمله آمریکا در شرایط حاضر وجود ندارد.

کد خبر 62727

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز