ایجاد بوستان ترنج در محله زرکش، تحولی در این بخش از منطقه ۸ ایجاد کرده و اهالی از وضعیت تازه راضی هستند و به قول خودشان کیفیت زندگی در محله زرکش بعد از ایجاد این بوستان ارتقا یافته است.

باغ ايراني

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده:  این بوستان در گذشته باغ بسیار بزرگی بوده که اهالی آن را به نام صاحب باغ یعنی «حاج سازور» می‌شناختند و در واقع این باغ شخصی بود. در این میان، اهالی با مشکل کمبود بوستان در محله زرکش و وجود فضای بی‌دفاع شهری در محوطه باغ مواجه بودند. در نهایت شهرداری منطقه ۸ با هدف افزایش سرانه فضای سبز و تأمین اوقات فراغت شهروندان تصمیم به تملک این باغ و تبدیل آن به بوستان گرفت.

این رویکرد با استقبال اهالی روبه‌رو شد به‌طوری‌که اکنون شهروندان از نقاط مختلف منطقه برای گذران اوقات فراغت به این بوستان می‌آیند. از ویژگی‌های این بوستان آن است که با نمادها، المان‌ها و معماری سنتی ایرانی ساخته شده است.  

یکی از مشکلات ساکنان منطقه ۸ از مدت‌ها قبل، کمبود فضای سبز بود که این موضوع به کمبود زمین و فضای خالی و از طرفی به عدم تمایل مالکان به واگذاری ملک‌شان به شهرداری بر می‌گشت. از همین رو، شهرداری منطقه بعد از رایزنی‌های متعدد در حالی باغ سازور در محله زرکش را تملک کرد که در این محله هیچ بوستانی وجود نداشت. «مهری بابایی» یکی از اهالی محله زرکش در این‌باره می‌گوید: «در محله ما هیج بوستان یا فضای سبزی که به‌عنوان پاتوقی برای اهالی باشد، وجود نداشت.

خوشبختانه شهرداری بعد از سال‌ها باغ قدیمی محله را تملک کرد و حالا بوستان ترنج زندگی ساخته شده است. از مسئولان تقاضا دارم حالا که بوستان ترنج زندگی با این امکانات بسیار خوب در محله زرکش ایجاد شده، برای نگهداشت آن تلاش و به آن رسیدگی کنند. قطعاً برخی امکانات این بوستان در طول زمان مستهلک و فرسوده می‌شود که نیاز به رسیدگی و توجه بیشتر مسئولان دارد.»

  • طراحی بوستان به سبک باغ‌های ایرانی 

به سبک باغ‌های ایرانی

نکته قابل توجه در ساخت بوستان ترنج زندگی، طراحی آن به سبک باغ‌های ایرانی است. «فرشته حسنی» یکی از بانوان سالمند محله که می‌گوید بیشتر اوقات خود را در این بوستان می‌گذراند معتقد است، طراحی این بوستان با سایر بوستان‌ها متفاوت است. او در این‌باره می‌گوید: «طراحی بیشتر بوستان‌ها در شهر تهران یکنواخت است اما خوشبختانه بوستان ترنج زندگی یادآور طراحی و معماری سنتی ایرانی است.

استفاده از آجرهای خشتی در دیوارها، طراحی‌های ترنج‌های ایرانی، جانمایی آبنمای سنتی فیروزه‌ای، جانمایی حوض یکسره به سبک باغ فین کاشان همه و همه باعث شده به زیبایی این بوستان افزوده شود و شهروندان از این امکانات استقبال کنند.» او به مشکل شلوغی بوستان در روزهای پایانی هفته هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: «با توجه به اینکه در سایر محله‌ها از جمله محله لشکر و تسلیحات چنین بوستانی وجود ندارد، در روزهای پایانی هفته بیشتر اهالی محله‌های دیگر هم به بوستان ترنج زندگی می‌آیند که باعث ازدحام و شلوغی در شرایط کرونا می‌شود. امیدوارم شهرداری چنین امکاناتی را در سایر محله‌ها هم ارائه دهد تا همگان از چنین امکاناتی بهره‌مند شوند.»

  • شب‌ها مانند روز روشن است

اهالی محل زرکش از اینکه روشنایی بوستان ترنج زندگی در شب هم تأمین است احساس امنیت دارند. «رامین نصرتی» یکی از اهالی محله در این‌باره می‌گوید: «خوشبختانه مسئولان روشنایی بوستان در شب را هم تأمین کرده‌اند. برخی از بوستان‌ها در منطقه روشنایی مناسبی ندارند. در واقع تاریکی در این بوستان‌ها باعث به وجود آمدن فضای بی‌دفاع و دنج شده و همین موضوع باعث می‌شود افراد معتاد و کارتن‌خواب به راحتی در این فضاهای تاریک بوستان‌ها به استعمال موادمخدر بپردازند.

اما خوشبختانه بوستان ترنج زندگی در طول شب هم مانند روز روشن است.» او به کمبود مبلمان شهری در برخی نقاط بوستان ترنج زندگی اشاره می‌کند و می‌افزاید: «تنها مشکلی که بوستان ترنج زندگی دارد، کمبود صندلی و مبلمان شهری در برخی نقاط است. به گونه‌ای که در برخی نقاط تعداد زیادی صندلی جانمایی شده اما در برخی نقاط دیگر صندلی جانمایی نشده اگر توازنی در این زمینه برقرار شود همه شهروندان جایی برای استراحت در بوستان خواهند داشت.»

  • ۷۰‌درصدبوستان فضای سبز است

به سبک باغ‌های ایرانی

حدود ۷۰‌درصد از فضای بوستان ترنج زندگی را فضای سبز تشکیل می‌دهد. این بوستان ۳ هزارمترمربع مساحت دارد و وجودگونه‌های مختلف گیاهی از جمله ۱۳۶۵‌مترمربع درختچه کاری، ۳۵۶‌مترمربع رزکاری، ۵۹۱‌مترمربع گل‌های دائمی، کاشت مرجان، زیتون تلخ، سرو سبز خزنده، یاس هلندی پایه‌دار، نسترن و پاپیتال جلوه زیبایی به این بوستان بخشیده است در این بوستان علاوه بر محوطه سازی، آبنمای ۹۰ متری، زمین بازی برای کودکان، زمین ورزش برای بزرگسالان، ۶ چشمه سرویس بهداشتی و آلاچیق برای پاتوق‌های محلی در نظر گرفته شده است.

این بوستان برای‌ تردد افراد توانیاب، معلول و نابینا هم مناسب است ومجهز به مسیر ویژه برای نابینایان و سرویس‌های بهداشتی برای معلولان است. این بوستان در محله زرکش، نرسیده به خیابان بخت آزاد قرار گرفته است و خوشبختانه شهروندان از نقاط مختلف منطقه ۸ به راحتی می‌توانند به این بوستان دسترسی داشته باشند.  

کد خبر 626429

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha