یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون رییس جمهور آمریکا در مذاکراتی جداگانه با رئیس جمهور و نخست وزیر اوکراین از آنها خواست تا علیه تهدید روسیه متحد شوند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، دیک چنی، معاون جرج بوش، رئیس جمهور آمریکا در پایان سفر خود به سه کشور هم پیمان آمریکا که پیشتر عضو اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی بودند (آذربایجان، گرجستان و اوکراین) اعلام کرد بهترین راه برای جلوگیری از حمله‌ای که روسیه به گرجستان در ماه گذشته کرد، این است که رقبای سیاسی اوکراین یعنی یولیا تیموشنکو، نخست وزیر اوکراین و ویکتور یوشچنکو، رئیس جمهور این کشور بر اختلافات خود فائق آیند و متحد شوند.

چنی پس از دیدار با یوشچنکو و تیموشنکو گفت: ما معتقدیم هر مرد و زنی حق دارد بدون تهدید، اوضاع بد اقتصادی و حمله نظامی یا ارعاب زندگی کند. بهترین امید اوکراین برای غلبه بر این تهدیدات این است که متحد شود - اول از همه اتحاد داخلی و سپس اتحاد با دیگر دموکراسی‌ها.

این پیام چنی در حالی اعلام شد که یک وزیر بلندپایه‌ اوکراین هشدار داد روسیه با دادن گذرنامه‌های روسی در حال گسترش احساس جدایی خواه در اوکراین است.

معاون رئیس جمهور آمریکا با استفاده از ادبیاتی مشابه به آنچه که در آذربایجان و گرجستان نیز از آن استفاده کرده بود وعده داد واشنگتن به رفاه و امنیت اوکراین علاقه‌ای عمیق و همیشگی دارد.

وی بر اعمال فشار بر روسیه که روابطش با آمریکا به پایین‌ترین حد خود رسیده، ادامه داد و از اقدامات نظامی ماه گذشته‌ روسیه در اوستیای جنوبی شدیدا انتقاد کرد و در سوی دیگر دموکراسی گرجستان را ستود.

وی گفت: من از گرجستان - دموکراسی جوانی که در ماه گذشته زیر حمله‌ روسیه و تلاش نامشروع و یک جانبه‌ استفاده از زور تسلیحات برای جدا کردن بخشی از خاک آن بود، وارد اوکراین شدم.

وی هم چنین بار دیگر بر حمایت آمریکا از تلاش اوکراین برای پیوستن به ناتو تاکید کرد و به روسیه نسبت به تلاش برای بلوکه کردن ورود اوکراین به این پیمان نظامی هشدار داد.

حزب "اوکراین ما" طرفدار رئیس جمهور اوکراین هفته گذشته در پی تصویب لایحه‌ای برای کاهش اختیارات رئیس جمهور و افزایش اختیارات رئیس دولت، از دولت ائتلافی حاکم این کشور خارج شد و این همسایه‌ کوچک روسیه را به بحران عمیق سیاسی فرو برد و به مشکلات آن بیشتر افزود.

این بحران نشان از اختلافات عمیق میان جمعیت عمدتا روس زبان ساکن جنوب شرق اوکراین و جمعیت حاکم اوکراینی زبان شمال غرب این کشور است که بیشتر تمایل دارد با غرب متحد شود.

ولادیمیر آگریزکو، وزیر امور خارجه‌ اوکراین به روزنامه‌ آلمانی فرانکفورتر آلگمانیه گفت‌، کنسول‌گری روسیه در شبه جزیره‌ کریمه در حال دادن گذرنامه‌ روسی به جمعیت این منطقه است.

آگریزکو سیاست اعلامی روسیه را مبنی بر حمله نظامی به خارج از مرزهای این کشور برای حفاظت از شهروندان روسی یک مشکل واقعی توصیف کرد.

این در حالی است که مقامات اروپایی به طور ضمنی اعلام کرده‌اند اوکراین می‌تواند هدف بعدی تنش میان روسیه و غرب باشد.

چنی هم چنین روابط اوکراین را با غرب بسیار مهم خواند. وی در دیدار با یوشچنکو از تغییراتی که پس از 20 سال مشاهده کرد، ابراز رضایت کرد.

یوشچنکو نیز گفت: ما روابط دو جانبه‌ استراتژیک خودمان را بسیار با اهمیت می‌دانیم، ما با آمریکا در اکثر مسایل از جمله گرجستان تفاهم داریم.

وی افزود: ما معتقدیم درگیری بر سر دو منطقه جدایی خواه گرجستان باید به طور صلح آمیز حل شود.

به گفته مشاوران تیموشنکو، نخست وزیر اوکراین و معاون رئیس جمهور آمریکا در دیدار با یکدیگر در مورد امنیت و ثبات منطقه‌‌ای و تنوع بخشیدن به ذخایر انرژی صحبت کردند.

هم چنین در روسیه در واکنش به سفر چنی به اوکراین، گرجستان و آذربایجان از سوی کنستانتین کوساچف، رئیس کمیته امور خارجی دومای روسیه اعلام شد چنی در تلاش است تا یک محور ضد روسی ایجاد کند.

چنی همچنین اعلام کرد یوشچنکو با طرفداری از گرجستان شجاعت خود را نشان داد.

کد خبر 62635

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز