معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه قیمت مسکن در محله‌هایی از تهران که دارای ماهیت سرمایه‌ای هستند با افت بیشتری نسبت به مناطق مصرفی مواجه شده گفت: معتقدم تقاضای واقعی هیچگاه دچار رکود نمی‌شود و دولت از سازندگانی که در این بخش اقدام به ساخت و ساز کنند حمایت می‌کند.

مسکن

به گزارش همشهری آنلاین به نقل  از ایسنا، محمود محمودزاده اظهار کرد: بهترین راه برای کاهش قیمت خانه این است که مسکن مصرفی احداث کنیم و بازار را از حالت سرمایه‌ای بیرون بیاوریم. یعنی به شکل هدفمند واحدهایی برای متقاضیان واقعی و واجد شرایط احداث کنیم.

وی افزود: یکی از دلایلی که دولت سیاست تولید یک میلیون واحد مسکونی در سال را مطرح کرده این است که مسکن در استطاعت برای خانوارها ساخته شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بازار مسکن در شش ماه گذشته به ثبات رسیده است، گفت: اگر آمار را به تفکیک محلات بررسی کنیم می‌بینیم در بسیاری از مناطق تهران که ماهیت سوداگری دارد با کاهش قیمت‌های به مراتب بیش از میانگین کل مواجه شده‌ایم. بنابراین بازار در حوزه سرمایه‌گذاری که در تراز ارز و سکه قرار می‌گیرد کشش ندارد اما در بخش مصرفی شرایط متفاوت است.

محمودزاده تاکید کرد: بازار مسکن را از نظر ماهیتی باید به دو شاخه کلی تقسیم‌بندی کرد؛ یک بخش تقاضای واقعی است که به اعتقاد من یک فعالیت دائمی است و رکود ندارد. اگر سازندگان سودهای متعارف و منطقی را در نظر بگیرند همواره در بخش تقاضای واقعی، کار هست و دولت نیز با طرح های تشویقی از سازندگان حمایت می‌کند.

وی بخش دیگر را حوزه سوداگری بازار مسکن دانست و گفت: بازار سرمایه‌ای هم‌اکنون در رکود به سر می‌برد اما سر جای خودش است و کسی جلوی آن را نمی‌گیرد. موقعی که توجیه اقتصادی داشته باشد سرمایه‌گذاران به مناطقی که معمولا خرید و فروش های سرمایه‌ای در جریان است ورود می‌کنند.

متوسط قیمت مسکن شهر تهران در مردادماه سال جاری ۳۰ میلیون و ۹۷۰ هزار  تومان در هر متر مربع بوده که نسبت به ماه قبل ۳.۱ درصد و نسبت به مشابه سال قبل ۳۴ درصد افزایش یافته است. تعداد معاملات نیز ۵.۵ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل ۸.۴ درصد افزایش و در مقایسه با ماه مشابه در سال قبل ۳۹.۴ کاهش را نشان می‌دهد.

کد خبر 626138

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 4
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مُسکن IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    7 0
    دقیقا برعکس هست. من کل مقاله را نخواندم اما مشخص ست شعاری ست. نگاه کنید، برعکس بودن اش فقط به این علت نیست که هرچی دولت بگوید معکوس است بلکه به این خاطر است در شرایط رکود مسکن، از نظر کارشناسی معمولا املاک ارزنده و درجه یک گرانتر می شوند چون مردم سعی می کنند که خرید بهتری کنند و فروشنده ها هم بالاخره راضی به فروش ملک های خوب می شوند و ملک خوب معمولا سرمایه گذاری است. مشکل اصلی تورم بالا و قدرت خرید کم است، که با این قیمت دلار و مسائل برجامی لاینحل بنظر می رسد. واقعا مشکل مسکن را اساسی نمی توان با شعار و خبرسازی حل کرد نه یک میلیون اش و نه حتی هزارتاشو. با توجه به اینکه حتی الان طرح دولت نهایتا شبیه مسکن مهر و خانه های روستایی بنیاد مسکن شده است!
  • محمود IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
    13 0
    کلا همشهری رو خوندم امروز نوشته قیمت همه چی اومده پایین سیمان ، مسکن ، مرغ ، .... محل شما اینجوریه ؟ یا ما جای دیگه زندگی می کنیم