یافته‌های بررسی جدید مرکز کنترل و پیشیگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) که روز جمعه منتشر شد، نشان می‌دهد که احتمال مرگ ناشی از کووید-۱۹ در افراد واکسینه‌نشده نسبت به افراد کاملا واکسینه‌شده ۱۱ برابر بیشتر است.

covid vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل سی‌بی‌اس نیوز این یافته‌ها شواهد بیشتری در تایید اثربخشی واکسن‌های موجود در پیشگیری از بیماری شدید، حتی با وجود رخ دادن موارد خفیف عفونت پس از واکسیناسیون (عفونت رخنه‌ای) با علت انتشار سویه‌ی دلتا، به دست می‌دهد.

راشل ولنسکی، مدیر CDC در این باره گفت: « بررسی موارد بیماری در طول دو ماه گذشته که سویه‌ی دلتا به ویروس در گردش غالب در این کشور بدل شده است، نشان می‌دهد که افراد واکسینه‌نشده نسبت به افراد کاملا واکسینه‌نشده با احتمال چهار و نیم برابر بیشتر ممکن است کووید-۱۹ بگیرند، با احتمال ۱۰ برابر بیشتر ممکن است در بیمارستان بستری شوند و با احتمال ۱۱ برابر بیشتر ممکن است به علت بیماری بمیرند.»

این آخرین داده‌های منتشرشده همچنین شاهدی دیگری در حمایت استفاده از دوز سوم یادآور است که ممکن است تزریق آن در ماه‌های آینده برای بسیاری از افراد در آمریکا ضروری اعلام شود.

CDC همچنین در بررسی میزان بروز کووید-۱۹ در ۱۳ منطقه آمریکا گزارش کرد که احتمال اینکه حتی افراد کاملا واکسینه‌شده دچار کووید-۱۹ شوند، با افزایش شیوع سویه‌ی دلتا در سراسر این کشور بیشتر می‌شود.

دانشمندان در آمریکا انتظار داشتند تا درصورتی که واکسن‌های اثربخشی حداکثری‌شان در پیشگیری از عفونت را حفظ کنند، افراد کاملا واکسینه‌شده در فاصله اواخر ژوئن تا ژوئیه (خرداد تا تیر) حدود ۱۰ درصد موارد عفونت را تشکیل دهند. اما این بررسی نشان داد افراد واکسینه‌شده ۱۸ درصد موارد مشاهده‌شده را شامل می‌شوند- یافته‌ای که به گفته این پژوهشگران «با کاهش بالقوه حفاظت ناشی از واکسن در برابر عفونت ثابت‌شده کرونا مطابقت دارد.»

با این حال، میزان محافظت ناشی از واکسن در برابر بستری شدن و مرگ در این بررسی در طول میانه ماه ژوئیه نسبت بالا باقی مانده است.

CDC همچنین داده‌های جدیدی را منتشر کرده است که نشاندهنده کاهش حفاظت در برابر بیماری شدید در میان سالمندان در آمریکا است.

این داده‌ها نشان می‌دهند که اثربخشی از لحاظ حفاظت در برابر بستری شدن در بزرگسالان ۷۵ ساله و بالاتر نسبت به افراد جوانتر در طول ماه اوت (مرداد) «به طور قابل‌توجهی پایین‌تر است.» بررسی در مراکز پزشکی کهنه‌سربازان در آمریکا نیز به نتیجه مشابهی رسیده است و نشان می‌دهد اثربخشی از لحاظ محافظت در برابر بستری شدن در بزرگسالان ۶۵ ساله و بالاتر در حد ۸۰ درصد است.

هر دو گروه پژوهشگران می‌گویند یافته‌هایشان درباره کاهش اثربخشی در برابر بستری‌شدن  در گروه‌های مورد بررسی‌شان پیش از این مشاهده نشده بود.

کد خبر 626078

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha