نتایج یک بررسی بزرگ شیوع در انگلیس نشان می‌دهد در افراد کاملا واکسینه‌شده خطر عفونت با سویه‌ی دلتای کروناویروس از جمله موارد بی‌علامت حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد کاهش می‌یابد.

COVID

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز پژوهشگران امپریال کالج لندن می‌گویند در افرادی که دریافت دو دوز واکسن را گزارش کرده بودند، با در نظر گرفتن سایر عوامل موثر مانند سن، نسبت به افرادی که واکسن نزده‌اند با احتمال ۵۰ درصد کمتر ممکن است آزمایش مثبت کرونا پیدا کنند، بدون توجه به اینکه در هنگام آزمایش علائم کووید-۱۹ را داشته باشند یا نه.

بر اساس یافته‌های این بررسی که در دوره‌ای انجام شده است که سویه‌ی دلتای کرونا کاملا جایگزین سویه‌ی غالب قبلی یعنی آلفا شده است،هنگامی که گروه مورد بررسی افراد دارای علائم کووید-۱۹ باشد، میزان اثربخشی واکسن به حدود ۵۹ درصد می‌رسد.

این تخمین‌ها از اثربخشی که بر اثر نوع واکسن مورد استفاده تقسیم نشده‌اند، کمتر از اثربخشی‌های گزارش‌شده واکسن‌های کرونا بوسیله سازمان بهداشت عمومی انگلستان برای واکسن‌های فایزر و آسترازنکا هستند.

اما این پژوهشگران می‌گویند از یافته‌های‌شان نگران یا شگفت‌زده نیستند، چرا که تخمین‌های سازمان‌ بهداشت عمومی انگلستان بر اساس افرادی بود که علامت‌دار بوده و آزمایش شده‌اند، در حالیکه بررسی ایمپریال کالج طوری طراحی شده است که افراد بیشتری را در برگیرد.

پل الیوت، متخصص اپیدمیولوژی که این سرپرست این بررسی بود، به خبرنگاران گفت:‌«ما به دنبال اثربخشی واکسن در پیشگیری از عفونت در یک نمونه اتفاقی از جمعیت عمومی بودیم که شامل افراد بی‌علامت هم می‌شود.» او افزود که حتی افراد علامت‌دار در این بررسی ممکن بود در غیر این صورت آزمایش کرونا ندهند.

او گفت: «بنابراین ما جمعیت متفاوتی را بررسی کردیم.»

این بررسی نشان داد رابطه میان عفونت و بستری شدن که قبلا در انگلستان تضعیف شده بود، دوباره دارد همگرایی پیدا می‌کند، روندی که با انتشار سویه‌ی دلتا در میان افراد جوانتر که کاملا واکسینه نشده‌اند، همزمان است.

سازمان بهداشت عمومی انگلستان می‌گوید سویه‌ی دلتا خطر بیشتر بستری‌ شدن ایجاد می‌کند، اما واکسن‌ها هنوز حفاظت خوبی در برابر بیماری شدید ایجاد می‌کنند.

بررسی پژوهشگران ایمپریال کالج نشان داد که در طول یک ماه افزایش چهار برابری در میزان عفونت‌های کرونا در انگلستان رخ داده و به میزان یک در ۱۶۰ رسیده است. این بررسی همچنین نشان داد که افراد ۵ تا ۲۴ ساله با وجود اینکه فقط ۲۵ درصد جمعیت را تشکیل می‌دهند، ۵۰ درصد موارد عفونت را به خود اختصاص می‌دهند.

کد خبر 618949

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha