نتایچ یک بررسی منتشرشده نشان می‌دهد که تزریق دو دوز واکسن‌های کرونای فایزر و آسترازنکا تقریبا به همان اندازه اثربخشی بر گونه آلفا (گونه قبلی غالب کرونا) بر گونه واگیرتر دلتا موثر است.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این بررسی همچنین نشان می‌دهد یک دوز از هر کدام از این دو واکسن برای ایجاد میزان بالای حفاظت در برابر  گونه‌ی دلتا کروناویروس به گونه غالب در سراسر جهان بدل شده است

این بررسی که روز چهارشنبه بوسیله پژوهشگران «سازمان بهداشت عمومی انگلستان» (PHE) در ژورنال پزشکی نیوانگلند منتشر شده است، یافته‌های قبلا اعلام شده این سازمان در ماه مه (اردیبهشت) در رسانه‌ها را تایید می‌کند که بر اساس داده‌های جهان واقعی به نتیجه مشابهی درباره واکسن‌های فایزر-بیونتک و آکسفورد- آسترازنکا رسیده بود.

این بررسی جدید نشان داد دو دوز واکسن فایزر  اثربخشی ۹۳.۷ درصدی در برابر بیماری علامت‌دار ناشی از گونه‌ی آلفا کرونا دارد و این رقم درباره گونه‌ی دلتا ۸۸ درصد است که تقریبا مشابه گزارش‌ قبلی در این باره است.

این بررسی همچنین نشان داد دو دوز واکسن آسترازنکا در برابر گونه‌ی آلفا اثربخشی ۷۴.۵ درصدی  و در برابر گونه‌ی دلتا اثربخشی ۶۷ درصدی دارد (گزارش قبلی درباره اثربخشی این واکسن در برابر گونه‌ی آلفا و دلتا به ترتیب ۶۶ و ۶۰ درصد بودند).

پژوهشگران «سازمان بهداشت عمومی انگلستان» در مقاله‌اشان در ژورنال پزشکی نیوانگلند نوشتند: «فقط تفاوت اندکی از لحاظ اثربخشی واکسن در برابر گونه‌ی دلتا در مقایسه با گونه‌ی آلفا پس از دریافت دو دوز واکسن مشاهده شد.»

داده‌های به دست آمده از  اسرائیل اثربخشی پایین‌تری برای واکسن فایزر در مقابل گونه‌ی دلتا را تخمین زده است، اما در آنجا نیز حفاظ در برابر بیماری شدید بالا باقی مانده بود.

PHE قبلا گفته بود دوز اول هر کدام از این دو واکسن اثربخشی حدود ۳۳ درصدی در برابر بیماری علامت‌دار ناشی از گونه‌ی دلتا ایجاد می‌کند. نتایج بررسی کامل که در روز چهارشنبه منتشر شد اثربخشی یک دوز واکسن فایزر را ۳۶ درصد و اثربخشی یک دوز واکسن آسترازنکا را حدود ۳۰ درصد برآورد کرده است.

این پژوهشگران نوشتند: «یافته‌های ما درباره کاهش اثربخشی دوز اول واکسن از اقدامات برای به حداکثر رساندن دریافت دو دوز واکسن‌ در گروه‌های آسیب‌پذیر در پس‌زمینه گردش گونه‌ی‌ دلتا حمایت می‌کند.»

در همین زمینه:

کد خبر 616083

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • زهره IR ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۱
    1 0
    در ترکیه دز سوم را هم دارن میزنن