جمعه ۱۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۵
۰ نفر

یازده سپتامبر ۲۰۰۱ روزی بود که زندگی افراد زیادی را دگرگون کرد؛ با کشته شدن ۳هزار نفر در حملات تروریستی این روز، خانواده‌های زیادی با سوگ، رنج، تبعیض و حتی جنگ روبرو شدند.

مسلمانان آمریکا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از الجزیره، زندگی پس از ۱۱ سپتامبر برای مسلمانان آمریکایی سخت شده است. اکنون و با گذشت ۲۰ سال از این حمله که توسط گروه تندرو و تروریستی القاعده اتفاق افتاد، نفرت و برخورد نژادپرستانه با مسلمانان آمریکایی همچنان در سطح بالایی قرار دارد.

زندگی مسلمانان آمریکایی زیادی پس از این اتفاق تغییر کرد؛ حسن شیخ که آن روز در دبیرستان خود در دیترویت، میشیگان، مشغول درس‌خواندن بود، این اتفاق را به خوبی به یاد می‌آورد. دانش‌آموزان، آن روز به جای شرکت در امتحانی از پیش تعیین شده، با کمک تلویزیونی که معلمشان سرآسیمه به کلاس آورده بود، برخورد دومین هواپیما به مرکز تجارت جهانی در شهر نیویورک را تماشا کردند.

حسن که اکنون ۳۴ ساله است، به یاد می‌آورد که: «همه ما با تعجب و شوک تماشا می‌کردیم و در آن لحظه نمی‌توانستیم از شدت این اتفاق درکی داشته باشیم.» فردای آن روز، حسن که مسلمان و فرزند یک خانوانده مهاجر پاکستانی است، فهمید که حوادث ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، زندگی او را به عنوان یک مسلمان در ایالات متحده به طور اساسی تغییر خواهد داد.

او دوستان خود را از دست داده، با قلدری روبرو شده و هدف برخوردهای آشکار نژادپرستانه قرار گرفته است؛ حتی یک بار در مسابقه بسکتبال، بازیکنی از تیم مقابل او را «عرب تروریست تندرو» خطاب کرد و داور نیز کاری نکرد. او بارها شاهد این بود که مادرش به دلیل حجاب تروریست نامیده شده و حتی مورد بازجویی هم قرار گرفته است؛  حسن می‌گوید که او و خانواده‌اش فهرستی طولانی از چنین خاطرات تلخی دارند اما آنها تنها نیستند؛

بر اساس آمار FBI، بلافاصله پس از ۱۱ سپتامبر، جنایات نفرت علیه مسلمانان در ایالات متحده افزایش یافته و از ۲۸ مورد در سال ۲۰۰۰ به ۴۸۱ مورد در سال ۲۰۰۱ رسیده است. جنایات نفرت ضد مسلمانان در سطح کشور از آن زمان همچنان بالا است و در سال ۲۰۱۹ نیز ۲۱۹ مورد ثبت شده است.

سمیه وحید، مشاور سیاسی یک گروه مدافع حقوق مسلمان، مستقر در واشنگتن، می‌گوید: پس از این حملات دولت آمریکا به سرعت امنیت فرودگاه‌ها و ساختمان‌های دولتی را تشدید کرد و سپس، ۴۵ روز بعد، کنگره قانونی را تصویب کرد که پیگیری فعالیت‌ها و نظارت بر ارتباطات آنلاین و تلفنی آمریکایی‌های مشکوک به تروریسم را آسان‌تر ‌می‌کرد.

اگرچه برخی عناصر کلیدی این قانون در سال گذشته به اتمام رسیده اما سازمان‌های حقوق مدنی نسبت به تأثیر ماندگار این قانون و تناقض آن با حقوق مدنی و قانون اساسی آمریکا بارها طرح دعوی کرده‌اند. مسلمانان آمریکایی می‌گویند که جاسوسی و بازرسی‌های دولتی باعث شده است که احساس بی‌اعتمادی کنند.

زندگی پس از ۱۱ سپتامبر به روایت FBI

آسیب به امنیت روانی 

در سال ۲۰۰۳، دولت جورج دبلیو بوش، رئیس جمهور وقت، پایگاه نمایش تروریسم (TSDB) را ایجاد کرد و به گفته FBI، در سال ۲۰۱۶، از میان یک میلیون نام موجود در این فهرست، اسامی حدود ۵هزار شهروند آمریکایی نیز دیده می‌شد.

روبرت مک کاو، مدیر بخش امور دولتی در شورای روابط اسلامی-آمریکایی (CAIR) گفت: «بلافاصله پس از ۱۱ سپتامبر همه مسلمانان مقیم ایالات متحده به عنوان تهدیدی بالقوه برای امنیت ملی در نظر گرفته شدند. مکان‌های عبادی، انجمن‌های مدنی، گروه‌های دانشجویی و حتی مشاغل این افراد توسط دولت فدرال مورد بررسی قرار گرفت. FBI نیز با به کار گیری هزاران خبرچین، اعتماد مردم به یکدیگر و دولت را از بین برد.»

احساسات ضد مسلمانی پس از این حملات تا آنجا پیش رفت که راه را برای انتخابات دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا در سال ۲۰۱۶ هموار کرد. او با وعده جلوگیری از ورود مسلمانان به ایالات متحده رای آورد و در دوران ریاست جمهوری خود سه قانون ممنوعیت سفر را تصویب کرد که بر چندین کشور مسلمان تمرکز داشت.

ترامپ همچنین مدعی شد که آمریکایی‌های مسلمان در نیوجرسی حملات ۱۱ سپتامبر را جشن می‌گرفتند! ادعایی که آن زمان به طور گسترده رد شد. آمارها نشان می‌دهد خشونت علیه مسلمانان در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ حتی از  زمان حملات ۱۱ سپتامبر نیز بیشتر بوده است. وحید این اتفاق را محصول سیاست ضد مسلمانی ترامپ که منجر به افزایش خشونت و نفرت از مسلمانان شد می‌داند.

به گفته کارشناسان، زندگی تحت نظارت و اعمال تبعیض‌های روزمره در ۲۰ سال گذشته، سلامت روانی مسلمانان آمریکایی را به خطر انداخته است. رانیا عواد، استادیار بالینی روانپزشکی در دانشگاه استنفورد گفت: «وقتی وضعیت جوامع مسلمان را در مقایسه با دیگر جوامع ساکن در آمریکا مقایسه می‌کنیم ضربه این تبعیض نژادی و مذهبی به سلامت روانی افراد آشکار است.»

مرکز تحقیقات پیو با انتشار نتایج مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد که تقریبا ۳.۴۵ میلیون مسلمان در آمریکا زندگی می‌کنند که بیش از ۱ درصد از کل جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند. در سال ۲۰۱۹، ۸۲درصد از آمریکایی‌ها معتقد بودند که مسلمانان حداقل در ایالات متحده مورد تبعیض قرار می‌گیرند.

و این زندگی دشوار، گذشته از جنگ‌های بی‌پایانی است که با هدف مبارزه با تروریسم در خاورمیانه به راه افتاد.

کد خبر 625812
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha