حدود صد نظامی آمریکایی و جمعی از اعضای گروه های مردم نهاد؛ از عملیات تخلیه کابل جامانده اند و پرواز آن ها به آمریکا از فرودگاه مزار شریف هم انجام نشد؛ این موضوع دولت بایدن را زیر فشار قرار داده و دستگاه دیپلماسی آمریکا را برای نجات شهروندان جامانده در افغانستان به تکاپو انداخته است

هواپیما

به گزارش همشهری آنلاین، طالبان با اعلام اعضای کابینه خود قدمی دیگر در تثبیت قدرتش برداشت و آمریکایی‌ها را بیش از پیش نسبت به خارج کردن افراد باقی‌مانده در این کشور نگران کرد.

اخبار منتشر شده حاکی از آن است که طالبان به پروازهای چارتر فرودگاه مزار شریف اجازه خروج از این کشور را نداده است. مسافران این پروازها افراد آمریکایی و همکاران گروه‌های مردم نهاد این کشورند که در طول سالهای گذشته در افغانستان به فعالیت مشغول بودند.

با وجودیکه مشاور امنیت ملی آمریکا پیش از این هشدار داده بود در صورتی که طالبان از خروج نیروهای آمریکایی جلوگیری کند، واشنگتن پاسخ محکم و قدرتمندی خواهد داد؛ وزیر خارجه آمریکا برای نجات نیروهای آمریکایی اعلام کرده است با مقامات طالبان در تماس است و قول خروج شهروندان آمریکایی را گرفته است

نگرانی روز افزون نسبت به وضعیت این افراد دولت بایدن را تحت فشار قرار داده و سبب شد آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، سفری دو روزه به قطر داشته باشد. قطر به عنوان گذرگاهی ترانزیتی، نیمی از افغان‌های خارج شده از این کشور را میزبانی کرده است.

بلینکن در این سفر با افغان‌ها و تیم‌های آمریکایی خارج شده از افغانستان دیدار کرد و وضعیت تخلیه از افغانستان را مورد بررسی قرار داد. رئیس جمهور آمریکا، جو بایدن، با فشارهای  فعالان و رقبای جمهوری خواه روبرو شده اما بلینکن گفت که ایالات متحده روز سه شنبه مجددا با طالبان در تماس بوده و قول خروج آزادانه شهروندان آمریکا از کابل را گرفته است.

منابع:گاردین، داون و الجزیره

کد خبر 625536
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha