کودکان نیز مانند بزرگسالان ممکن است دچار عفونت با ویروس کرونا شوند، هر چند به طور کلی شدت بیماری در آنها تا به حال کمتر بوده است.

covid

کودکان همچنین مانند بزرگسالان ممکن است پس از عفونت حاد اولیه دچار علائم درازمدت آزارنده یعنی به اصطلاح «کووید درازمدت» شوند. در این مورد مورد هم بررسی‌ها نشان داده‌اند که کودکان نسبت به بزرگسالان با احتمالی کمتری ممکن است علائم درازمدت، عود کننده یا علائمی شوند که یک ماه یا بیشتر پس از عفونت شروع ‌می‌شوند.

تخمین‌ها درباره فراوانی بروز علائم کووید درازمدت در کودکان متفاوت بوده است. یک بررسی که اخیرا در انگلیس منتشر شد، نشان داد حدود ۴ درصد کودکان کم‌سن و نوجوانان بیش از یک ماه پس از عفونت کرونا همچنان دچار علائم هستند. خستگی، سردرد و از دست رفتن بویایی در میان شایع‌ترین شکایت‌های این کودکان و اغلب این علائم تا دو ماه پس از عفونت برطرف شده بودند.

سرفه کردن، درد قفسه سینه و نداشتن تمرکز (یا به اصطلاح «مه مغزی») از جمله علائم درازمدتی است که در کودکان یافت می‌شود و ممکن است حتی پس از عفونت خفیف یا حتی بدون علائم اولیه رخ دهد.

برخی از بررسی‌ها درصد بالاتر دچار شدن کودکان به علائم درازمدت کووید را نسبت به این بررسی در انگلیس نشان داده‌اند، اما در مجموع تصور می‌رود کودکان با فراوانی کمتری نسبت بزرگسالان درگیر این علائم شوند. برخی از تخمین‌ها نشان می‌دهند حدود ۳۰ درصد بیماران بزرگسال دچار علائم درازمدت کووید-۱۹ می‌شوند.

کارشناسان هنوز مطمئن نیستند که چه عللی باعث علائم درازمدت کووید می‌شود. در برخی از موارد، این علائم درازمدت ممکن است مربوط به آسیب اندام‌های بدن ناشی از عفونت اولیه باشد. یا اینکه باقی ماندن ویروس یا التهاب ناشی از بدن علت ادامه یافتن این علائم باشد.

کودکان همچنین ممکن است پس از عفونت اولیه کرونا دچار برخی از عوارض نادر از جمله التهاب قلب یا عارضه نادری به نام «نشانگان التهاب چندسیستمی» شوند. این نشانگان ا از  شامل تب و التهابی است که بخش‌های متفاوت بدن را دچار خود می‌کند و علائم گوناگونی ایجاد می‌کند. کودکان مبتلا معمولا نیاز به بستری شدن پیدا می‌کنند، اما در اغلب موارد بهبود پیدا می‌کنند. عارضه مشابهی در بزرگسالان هم ممکن است رخ دهد.

انتشار سریع سویه‌ی بسیار واگیر دلتا برخی از پزشکان را درباره احتمال دچار شدن شمار بیشتری از کودکان به کووید-۱۹ درازمدت و سایر عوارضی که ذکر شد، ابراز نگرانی کنند.

با توجه خطر بالقوه این پیامدهای درازمدت، انجمن متخصصان کودکان آمریکا توصیه می‌کند که کودکان پس از بهبودی از عفونت اولیه کروناویروس برای پیگیری به نزد پزشک برده شوند.

کد خبر 625787

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha