برداشت پسته در استان کرمان در حال انجام است و این درحالی‌است که سرمازدگی بهار امسال موجب شد تا ۴۰هزار تن پسته استان به ارزش به ارزش ۲۴۰ میلیون دلار نابود شود.

برداشت پسته

به گزارش همشهری آنلاین، پسته‌کاران کرمانی بهار امسال را خیلی بد شروع کرده بودند، زیرا سرمازدگی باعث شده بود تا نیمی از مجموع باغ‌های پست استان از سرما گزند ببینند، اما اکنون که فصل برداشت پسته آغاز شده، باغداران کرمانی نگرانی‌هایی دارند که اغلب این نگرانی‌ها به کاهش میزان تولید این محصول برمی‌گردد.

مدیرروابط عمومی جهاد کشاورزی استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار همشهری آنلاین اظهار کرد: سرمازدگی امسال باعث شد تا  پسته‌کاران استان برای دوسال متضرر شوند. زیرا یخ‌زدگی در بسیاری باغات نه تنها محصول امسال را نابود کرد، بلکه باعث نابودی جوانه‌هایی شده که قرار است سال دیگر محصول بدهند. یعنی درختان و باغاتی که امسال دچار یخ‌زدگی شده اند سال دیگر هم محصولی نخواهند داد.

عبدالکریمی ادامه داد: البته یخ زدگی تنها بلا و خسارتی نبود که متوجه باغ‌های استان شده، بلکه وزش بادهای گرم در دوره‌ای از تابستان امسال باعث شده تا بخشی از محصول امسال پوچ و بدون مغز شوند و این مساله اکنون از دیگر دغدغه‌های پسته‌کاران کرمانی است.

مدیرروابط عمومی جهاد کشاورزی استان کرمان درباره اینکه تاکنون چه حمایتی از باغداران برای جبران خسارت‌ها شده است بیان کرد: دولت بعد از سرمازدگی وعده‌هایی جهت حمایت از پسته کاران داده بود، اما هیچ‌یک از آنها عملی نشد و در حد حرف و شعار باقی ماند.

پسته استان از سرمازدگی تا برداشت

رئیس انجمن ایران در گفت و گو با خبرنگار همشهری با بیان اینکه مدتی است که برداشت پسته در باغ‌های استان در حال انجام است اظهار کرد: مجموع سطح زیر کشت پسته کشور ۴۷۰ هزار هکتار است که از این مجموع ۲۱۲ هزار باغات پسته در استان کرمان به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده این محصول در کشور قرار دارد.

حسین رضایی ادامه داد: در ابتدای امسال سرمازدگی باعث خسارت جدی به پسته‌کاری در ایران شد که تقریبا ۳۵ درصد باغ‌های پسته کشور و ۴۰ درصد باغ‌های پسته استان کرمان خسارت دیدند.

رئیس انجمن ایران گفت: سرمازدگی باعث شد تا ۴۰ هزارتن پسته استان نابود شود. اکنون قیمت جهانی این محصول کیلویی ۶ دلار است که براین اساس می‌توان نتیجه گرفت در حال حاضر ۲۴۰ میلیون دلار خسارت به پسته کاران کرمانی وارد شده و این میزان رقم نهایی خسارت‌ها نیست، زیرا هنوز میزان پوچی محصول برآورد نشده که این برآورد هم باید در آبانماه که زمان پایان برداشت محصول است جمع‌بندی و نهایی شود. این در حالی است که میزان خسارت باغ‌های کل کشور ۶۰ هزارتن است.

پیش‌بینی برداشت ۵۸ هزارتن پسته

رضایی افزود: پیش‌بینی می شود امسال از کل باغ‌های کشور ۱۵۰ هزارتن پسته برداشت شود که از مجموع ۵۸ هزارتن سهم استان کرمان است.

وی درباره تاثیر خسارت‌ها بر افزایش قیمت پسته گفت: در مورد تعیین قیمت پسته عوامل متعددی دخیل هستند که مهم‌ترین و تاثیرگذارترین آنها قیمت جهانی پسته است. برهمین اساس ما هم تابع این قیمت‌گذاری هستیم. با این وجود عوامل دیگر مانند عرضه و تقاضا و هزینه تولید نیز در این رابطه تاثیر دارند. به عنوان مثال سال گذشته هزینه تولید هر کیلو پسته ۱۱۰ هزارتومان بوده است.

رضایی ادامه داد: اگر بخواهیم نگاهی آمار و درصدی به افزایش قیمت محصولات آجیلی کشور داشته باشیم متوجه خواهیم شده که درصد افزایش قیمت پسته نسبت به درصد افزایش دیگر محصولات جیلی بسیار کمتر بوده که این مساله به همان تعیین قیمت جهانی پسته برمی‌گردد. در عیر اینصورت باید شاهد بسیار بیشتر شدن قیمت پسته در کل کشور می‌بودیم.

دولت حمایت نکند بهتر است

رئیس انجمن ایران دباره تاثیر کمک‌های دولتی به پسته‌کاران گفت: تجربه نشان داده است دولت هر وقت در امور تولید، صادرات، واردات و غیره  کشاورزی ورود کرده شرایط بسیار پیچیده‌تر و بدتر شده و تولیدکنندگان و فعالان حوزه‌های مربوط به‌جای بهره‌وری با ضرر و زیان روبه رو شده‌اند.

رضایی گفت: سال ۹۷ بدترین سال برای پسته‌کاران ایرانی و کرمانی بوده. در آن سال مجموع تولید پسته کشور ۵۵ هزارتن بوده که به علت یک تصمیمگیری اشتباه دولت  ۲۲ هزارتن محصول همان سال روی دست‌مان ماند و نتوانستیم آن را به‌فروش برسانیم.

برداشت پسته از باغ‌های شهرستان‌های کرمان و زرند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کرمان نیز درباره برداشت پسته در این شهرستان اظهار کرد: برداشت محصول از نیمه دوم مردادماه آغاز شده و تا اواخر مهرماه ادامه خواهد داشت.

امیرعباس نخعی افزود: از مجموع سطح ۳۴ هزار و ۵۶۰ هکتار باغ‌های پسته بارور شهرستان کرمان پیش بینی برداشت حدود ۲۰ هزار و ۳۹۰ تن محصول را داریم.

سرپرست جهاد کشاورزی زرند هم با اشاره به اینکه پیش بینی تولید ۲۵ هزار تنی پسته در باغ‌های شهرستان را  داشتیم که متاسفانه ۱۰ هزار تن از این میزان دچار خسارت سرمازدگی شد، اظهارکرد: پیش بینی می‌شود باتوجه به اینکه نزدیک ۵۰ درصد پسته این شهرستان را سرما زده از ۳۷ هکتار باغات این شهرستان حدود۱۲ تا ۱۵ هزار تن پسته برداشت شود.

رضا محمدی، افزود: برداشت پسته در این شهرستان از ۱۵ شهریورماه آغاز شده و تا اواسط مهرماه ادامه خواهد داشت.

محمدی تصریح کرد: در حال حاضر نیز برداشت پسته به صورت مغز سبز در این شهرستان آغاز شده است.

وی ادامه داد: امسال محصول پسته شهرستان دچار سرمازدگی شد، اما باتوجه به اینکه در سال پسته زرند قرار داریم برداشت پسته نسبت به سال گذشته بیشتر است.

کد خبر 625541

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha