آسمان همه نقاشی‌های گلی آبی است. همه ابرهای روی بوم برای باریدن آمده‌اند و تپه‌های سرسبزش تا افق دوردست ادامه دارند.

بچه هاي آسمان

همشهری آنلاین_حسن حسن‌زاده:  گلی، در نقاشی‌هایش دنیای رنگارنگی را به تصویر کشیده که آنجا قلب همه بچه‌های آسمان از اندوه و تنهایی خالی است. اگرچه دست سرنوشت، از بدو تولد، توان دست‌های گلی را گرفت و پاهایش را از قدم برداشتن محروم کرد، اما معلولیت نتوانست سدی در برابر رویاهایش بسازد. گلی، با کمک مادریاران و داوطلبان دلسوز مرکز خیریه بچه‌های آسمان، نقاش توانمندی شد که با تابلوهای رنگارنگش امید را در دل بچه‌های آسمان زنده می‌کند.

او با فروش تابلوهایش در بازارچه‌های خیریه مرکز و نیز با عزم و اراده‌اش برای یادگیری نقاشی الگویی برای دیگر ساکنان آسایشگاه بچه‌های آسمان شده است.  

دور تا دور اتاقی که مادریاران مؤسسه خیریه بچه‌های آسمان برای بازی و سرگرمی کودکان آماده کرده‌اند با نقاشی‌های گلی تزیین شده است. نقاشی‌های او آنقدر برای کودکان مرکز الهام بخش است که گاهی دست از بازی می‌کشند و خیره به نقاشی‌های گلی، لذت اردوهایی که مسئولان مؤسسه برایشان تدارک می‌دیدند در ذهن‌شان تداعی می‌شود. گلی در آستانه ۳۰ سالگی است. اگرچه پاهایش توان راه رفتن ندارند اما با دست‌های هنرمندش ده‌ها تابلوی نقاشی خلق کرده است.

روزی که تصمیم گرفت با راهنمایی معلم نقاشی مرکز، قلم به دست بگیرد و زیبایی‌های ذهنش را روی بوم نقاشی بیاورد، حتی معلولیت جسمی و ناتوانی جزئی دست‌هایش هم نتوانست در برابر اراده و استعدادش مقاومت کند. گلی مثل همه نقاشی‌های امیدبخشش همیشه لبخند به لب دارد و وقتی حرف از نقاشی می‌شود، با همان لبخند همیشگی می‌گوید: «نقاشی را دوست دارم. بهترین تفریح من نقاشی کردن درخت‌ها، گل‌ها و آسمان است.»

تفریح لذت‌بخش گلی، اما به دیوارهای سرد آسایشگاه روح بخشیده است. نقاشی‌های زیبایی او از مناظر دشت‌ها، کوه‌ها و جنگل‌ها، انگار رویای کنار رفتن دیوارهای سیمانی و دویدن روی چمن‌زارهای سرسبز را برای ساکنان آسایشگاه به واقعیت تبدیل می‌کند.  

  •  رویای برگزاری یک نمایشگاه واقعی

به دلیل اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آسایشگاه معلولان، ۲ سالی است که همه ملاقات‌های مردمی لغو شده و بچه‌ها از جشن‌های عمومی و دست نوازش نیکوکاران و داوطلبان دلسوز محروم شده‌اند؛ همان روزهایی که به بهانه برگزاری جشن تولد بچه‌ها، نمایشگاهی کوچک از آثار گلی در گوشه‌ای از آسایشگاه برپا می‌شد و مهمان‌ها محو تماشای نقاشی‌های او می‌شدند.

حالا یکی از آرزوهای گلی، پایان روزهای سیاه همه‌گیری کروناست تا بتواند دوباره نقاشی‌هایش را در معرض دید مهمان‌ها قرار دهد. خودش می‌گوید: «دلم می‌خواهد دوباره همه چیز مثل قبل شود تا مهمان‌ها نقاشی‌هایم را ببینند.» آرزوی گلی اما برگزاری یک نمایشگاه واقعی است؛ جایی که بتواند اراده و استعدادش را برای هنرمندان هم به نمایش بگذارد. او می‌گوید: «هر وقت مراسمی در آسایشگاه برگزار می‌شود، مهمان‌ها نقاشی‌های من را می‌بینند. بعضی‌ها از نقاشی‌های من تعریف می‌کنند و بعضی‌ها هم آنها را می‌خرند. دلم می‌خواهد یکبار هم که شده نقاشی‌های من در یک نمایشگاه حرفه‌ای شرکت کند تا هنرمندان هم نظرشان را بگویند.»

  •  وقتی نقاشی‌های گلی رنگی شد

دنیای رنگارنگ گـلی

در شکوفایی استعدادهای گلی علاوه بر مادریاران دلسوز مؤسسه بچه‌های آسمان، داوطلبان مهربانی که هنر خود را وقف آموزش او و دیگر کودکان مرکز کرده‌اند هم نقشی پررنگ داشته‌اند. «بهارک بی‌گناه» یکی از همان داوطلبان مهربان است که استعداد گلی با نیت خیر او شکوفا شده است. ۳ سال پیش بود که این نقاش خوش‌ذوق محله ونک برای آموزش نقاشی به کودکان با استعداد بچه‌های آسمان داوطلب شد و با تلاش‌های او گلی و چند کودک دیگر به موفقیت رسیدند.

بی‌گناه، از استعداد نقاشی گلی می‌گوید: «وقتی برای نخستین بار نقاشی‌های گلی را دیدم، به استعداد خدادادی او پی بردم. گلی، آن روزها با مداد نقاشی می‌کشید و نقاشی‌هایش رنگ نداشتند. با توجه به وضعیت جسمی او نقاشی با مداد کمی برایش سخت بود. می‌خواست هرچه زودتر نقاشی یاد بگیرد و زیبایی‌های ذهنش را روی کاغذ بیاورد. همان روز تصمیم گرفتم گلی را در رسیدن به آرزویش همراهی کنم. در نخستین قدم از رنگ آکرولیک برای نقاشی استفاده کردیم تا هم نقاشی‌هایش زیباتر شود و هم دست‌های هنرمند گلی توان و قدرت بیشتری پیدا کند.» وقتی بوم‌های سفید یکی از پس دیگری با نقاشی‌های زیبای او جان گرفتند، گلی خیلی زود به الگویی برای دیگر کودکان مؤسسه تبدیل شد.

تابلوهای او چند کودک دیگر را هم به نقاشی علاقه‌مند کرد. بی‌گناه، ادامه می‌دهد: «گلی قدم اول را برداشت و بعد از او ژیلا و شیما هم به نقاشی علاقه‌مند شدند. حالا آنها تلاش می‌کنند به زیبایی گلی نقاشی بکشند. اراده گلی برای یادگیری نقاشی برای تقویت روحیه و شکوفایی استعداد آنها هم قدم بزرگی بود.»

  •  نقاشی‌هایی که به کمک بچه‌ها آمده‌اند

شیوع کرونا و ممنوعیت برگزاری مراسم عمومی و ملاقات‌های مردمی در آسایشگاه‌های معلولان، محدودیت‌های بسیاری برای مؤسسه‌های خیریه و مراکز نگهداری از معلولان ایجاد کرده است. اگر از لغو جشن‌ها و دورهمی‌هایی که روحیه کودکان را تقویت می‌کرد بگذریم، بخشی از کمک‌های مردمی خیّران و داوطلبان که در همین جشن‌ها تقدیم این مراکز می‌شد کاهش پیدا کرده است.

این میان اما فروش برخی نقاشی‌های گلی و صنایع‌دستی که برخی از بچه‌های هنرمند مؤسسه تولید کرده‌اند، کمکی هرچند اندک اما ارزشمند برای دیگر کودکان زیر پوشش مؤسسه بوده است. «داریوش شکیبی» مدیرعامل مؤسسه خیریه بچه‌های آسمان می‌گوید: «شیوع کرونا محدودیت‌های بیشتری برای مراکز نگهداری از معلولان ایجاد کرده و از آنجایی که معلولان به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن در گروه‌ پرخطر قرار می‌گیرند، بازدید عمومی از این مراکز امکان‌پذیر نیست.

به همین دلیل بچه‌ها از برگزاری جشن‌ها و ملاقات مردمی محروم شده‌اند. اگرچه کمک‌های نیکوکاران قطع نشده اما در همین جشن‌ها و دورهمی‌ها بود که آنها صنایع‌دستی تولیدی بچه‌های آسمان و نقاشی‌های گلی را می‌خریدند. تأثیری که فروش این آثار بر روحیه گلی و دیگران داشت قابل تصور نیست. از آنجایی که مؤسسه بچه‌های آسمان با کمک‌های مردمی اداره می‌شود، تصمیم گرفتیم با راه‌اندازی یک بازارچه آنلاین شرایط را برای نمایش و فروش صنایع‌دستی و آثار هنری تولیدی بچه‌های مرکز مهیا کنیم.

در این بازارچه علاوه بر تابلوهای نقاشی که با دستان هنرمند گلی و تعدادی از کودکان معلول خلق شده، آثار اهدایی هنرمندان نیکوکار هم در معرض فروش قرار گرفته است. همچنین درآمد حاصل از فروش این آثار صرف نگهداری، توانبخشی و برگزاری مراسم شاد برای بچه‌های آسمان می‌شود.»

  • بچه‌های آسمان را از یاد نبریم

شیوع کرونا و اهمیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آسایشگاه‌های معلولان، کودکان مؤسسه بچه‌های آسمان را از جشن‌ها و دست نوازش داوطلبان و نیکوکاران محروم کرده است. با این وجود، کمک‌های مردمی به این مرکز قطع نشده و نیکوکاران بچه‌های آسمان را از یاد نبرده‌اند. علاوه بر نیازهای جاری و روزمره مرکز که شامل مواد غذایی، دارو، پوشاک و... است، این روزها مسئولان خیریه بچه‌های آسمان برای حفظ سلامتی کودکان معلول، نیاز به مواد ضدعفونی‌کننده و لوازم بهداشتی مورد نیاز برای جلوگیری از سرایت ویروس دارند.

فهرستی از نیازهای روز مددجویان مرکز از مواد غذایی، پوشاک، لوازم بهداشتی، آموزشی و... تهیه شده است. اگر می‌خواهید کمک‌حال بچه‌های آسمان باشید، می‌توانید پس از تماس با شماره ۰۲۱۴۳۶۱۳ از نیازهای مرکز و همچنین شرایط خرید آنلاین از فروشگاه اینترنتی بچه‌های آسمان باخبر شده و در این کار خیر سهم داشته باشید.  

کد خبر 625508

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha