شب‌عید هر سال می‌شد به یادماندنی‌ترین و شادترین شب زندگی‌شان.

نوروز آنلاين

همشهری آنلاین_سحر رمضانعلی‌پور:  شبی که انگار چهاردیواری آسایشگاه با حضور گرم و صمیمی نیکوکاران و داوطلبان به اندازه تمام دنیا بزرگ می‌شد و فضای آسایشگاه معلولان را بوی خوش نوروز برمی‌داشت. سال گذشته اما ویروس منحوس کرونا ناغافل از راه رسید و لذت آن شب‌عیدهای به یادماندنی را از معلولان دریغ کرد؛ معلولانی که هر سال منتظر رسیدن نوروز بودند تا مهمانان مهربانشان از راه برسند و با قلب مهربان خود شب‌عید را برای ساکنان آسایشگاه چراغانی کنند. امسال نوروزی متفاوت در انتظار ساکنان چند آسایشگاه معلولان است.

حالا که با گذشت یک سال از شیوع کرونا، بسترهای مناسبی برای برگزاری مراسم آنلاین فراهم شده، آسایشگاه‌های بچه‌های آسمان و مرکز توانبخشی امام علی(ع) مقدمات برگزاری جشن‌های نوروزی آنلاین را فراهم کرده‌اند. یک هفته مانده به تحویل سال نو سری به ۲ مرکز نگهداری از معلولان زدیم و از شرایط ویژه برگزاری جشن نوروز آنلاین در این مراکز و نحوه مشارکت نیکوکاران و داوطلبان در این جشن‌های متفاوت گزارشی تهیه کردیم. اگر شما هم می‌خواهید در برگزاری شادتر این مراسم سهم داشته باشید این گزارش را از دست ندهید.  

نوروز امسال از حضور گرم و صمیمی نیکوکاران و اهالی محله کاووسیه در بازارچه خیریه مرکز بچه‌های آسمان خبری نیست. در محوطه کوچک مرکز نه ردیفی از تابلوهای نقاشی «گلی» دختر معلول و هنرمند بچه‌های آسمان دیده می‌شود و نه نقاشی‌ها و صنایع دست‌سازی که با دستان هنرمند تعدادی از کودکان معلول ساخته شده است. یک هفته مانده به نوروز، حال و هوای آسایشگاه بچه‌های آسمان هم با همه عیدهای گذشته فرق دارد. شیوع کرونا محدودیت‌های بیشتری برای مراکز نگهداری از معلولان ایجاد کرده و از آنجایی که معلولان به دلیل ضعف سیستم ایمنی بدن در گروه‌ پرخطر قرار می‌گیرند، بازدید خیّران از این مراکز امکان‌پذیر نیست.

با وجود این، مسئولان مرکز در آستانه نوروز یک بازارچه مجازی راه‌اندازی کرده‌اند تا خیّران و نیکوکاران با خرید تابلوهای نقاشی و صنایع‌دستی، نوروزی شادتر و زیباتر برای بچه‌های آسمان بسازند. «حسین شعبانزاده» مسئول روابط‌عمومی مرکز بچه‌های آسمان می‌گوید: «پس از شیوع کرونا و براساس پروتکل‌های بهداشتی ابلاغی، بهزیستی ملاقات و بازدیدهای مردمی ازمعلولان را ممنوع کرده است.

از آنجایی که مرکز بچه‌های آسمان با کمک‌های مردمی اداره می‌شود، تصمیم گرفتیم با راه‌اندازی یک بازارچه نوروزی آنلاین با نام فروشگاه سبد مهربانی امسال هم از مهر و محبت نیکوکاران برای حمایت از کودکان معلول استفاده کنیم. در این بازارچه نوروزی علاوه بر تابلوهای نقاشی که با دستان هنرمند تعدادی از کودکان معلول خلق شده، آثار نقاشی و نقاشی‌خط چند هنرمندان نیکوکار هم در معرض فروش قرار گرفته است. درآمد حاصل از فروش این آثار صرف نگهداری، توانبخشی و برگزاری مراسم شاد نوروزی برای بچه‌های آسمان می‌شود.» 

  •  عید را آنلاین تبریک بگو 

نـوروز را آنلاین تبریک بگو

اگرچه ویروس منحوس کرونا لذت یک جشن شب‌عید حسابی را از بچه‌های آسمان دریغ کرده است اما مسئولان این مرکز برنامه‌ جالبی برای شاد کردن این کودکان دارند. شب‌عید هر سال گروه‌های موسیقی داوطلب، نیکوکاران و اهالی محله کاووسیه، بچه‌های آسمان را تنها نمی‌گذاشتند ولی مراسم نوروز امسال هم مثل سال گذشته متفاوت برگزار می‌شود.

مادریاران از همین حالا دست به کار شده‌اند تا شرایط را برای برگزاری یک مراسم متفاوت اما به یادماندنی فراهم کنند. «رؤیا خوش‌سیرت» مدیر فنی مرکز از تجربه برگزاری جشن‌های تولد می‌گوید: «شیوع کرونا و ممنوعیت ملاقات با معلولان باعث دلتنگی و بیقراری بچه‌هایی شده است که به ملاقات روزانه با نیکوکاران و گروه‌های داوطلب عادت کرده بودند. طی یک سال گذشته با همراهی نیکوکاران، هر ماه ۲ جشن تولد آنلاین برای روحیه دادن به بچه‌ها برگزار کردیم. مادریاران و کادر مراقبتی که هر دو هفته تست کرونا می‌دهند، نقش مهمی در برگزاری این جشن‌ها دارند.

هزینه تهیه کیک و هدایای تولد هم با کمک نیکوکارانی تأمین می‌شود که با تماشای آنلاین مراسم و ارتباط تصویری با بچه‌های آسمان به آنها روحیه می‌دهند.» خبر خوب برای نیکوکاران و داوطلبان این است که در لحظه تحویل سال نو امکان گفت‌وگو آنلاین با بچه‌های آسمان فراهم شده است. شعبانزاده می‌گوید: «استقبال مخاطبان و نیکوکاران از جشن تولد آنلاین آنقدر شگفت‌آور بود که تصمیم گرفتیم لحظه تحویل سال نو شرایط را برای ارتباط تصویری افراد داوطلب با بچه‌های آسمان فراهم کنیم. یکی از پدریاران، نقش حاجی فیروز را بازی خواهد کرد و این مراسم شاد در همه روزهای نوروز با همکاری نیکوکاران برگزار خواهد شد.»

  • نوروز را کنار بچه‌های آسمان باشیم

اگرچه شیوع کرونا بچه‌های آسمان را از دست نوازش پرمهر داوطلبان و نیکوکاران محروم کرد اما کمک‌های مردمی داوطلبان به این مرکز هرگز قطع نشده است. شما هم اگر می‌خواهید کمک‌حال بچه‌های آسمان باشید فهرستی از نیازهای روز مددجویان مرکز شامل مواد غذایی، پوشاک، لوازم بهداشتی، آموزشی و... تهیه شده که می‌توانید پس از تماس با شماره ۰۲۱۴۳۶۱۳ از نیازهای مرکز و شرایط مشارکت و تماشای آنلاین جشن‌های نوروز مطلع شوید و در این کار خیر سهم داشته باشید.  

  • نوروزی پر از نوای موسیقی

نـوروز را آنلاین تبریک بگو

علاوه بر مرکز نگهداری از کودکان معلول بچه‌های آسمان، مرکز توانبخشی امام علی(ع) هم نوروز امسال برنامه ویژه‌ای برای معلولان دارد؛ جشن‌ها و برنامه‌های شادی که نیازمند همراهی و مشارکت نیکوکاران و هنرمندان داوطلب است. در مرکز توانبخشی امام علی(ع) که به پشتوانه کمک‌های مردمی اداره می‌شود ۲۰۰ دختر معلول جسمی و ذهنی بالای ۱۴ سال نگهداری می‌شوند که هرکدام به دلایل مختلفی مانند تب و تشنج، نرسیدن اکسیژن به مغز هنگام زایمان، جهش ژنی ناشی از ازدواج فامیلی و... دچار معلولیت شده‌اند. «حسین‌زاجکانی‌ها» رئیس هیأت‌مدیره مرکز توانبخشی امام علی(ع) می‌گوید: «اگرچه معلولان مرکز ما به دلیل میزان و نوع معلولیت توانایی‌های محدودی دارند ولی برگزاری برنامه‌های شاد تأثیر بسیاری بر روحیه آنها می‌گذارد.» همه اتاق‌های مرکز توانبخشی امام علی(ع) به نمایشگر مجهز شده و سالن اجتماعات مرکز هم در آستانه نوروز آماده میزبانی از گروه‌های داوطلب است. زاجکانی‌ها ادامه می‌دهد: «مهربانی و دلسوزی داوطلبان مثل یک کلاس درس اخلاق است. در چند ماه اخیر بسیاری از نوازندگان داوطلب با اینکه می‌دانستند امکان ملاقات مستقیم با معلولان را ندارند اما در سالن اجتماعات مرکز و دور از معلولان برای آنها موسیقی زنده اجرا کردند. معلولان هم از طریق نمایشگر اتاق‌ها شاهد این برنامه‌های شاد و روحیه‌بخش بودند. برای شب‌عید هم آمادگی میزبانی از این گروه‌های داوطلب را داریم.»

  • نذر هنر برای فرشتگان پاک

مرکز توانبخشی امام علی(ع) هم با کمک‌های مردمی اداره می‌شود. اگر قصد دارید در تأمین مایحتاج روزانه این مرکز سهیم شوید یا از هنر و مهارت خود برای برگزاری برنامه‌های شاد شب‌عید استفاده کنید می‌توانید با تلفن ۰۲۱۲۴۸۹۴ مرکــز توانبخشی امام علی(ع) تماس بگیرید. در این مرکز که در خیابان ازگل، خیابان توانبخشی تماس واقع است علاوه بر امکان دریافت حضوری کمک‌های نقدی و غیرنقدی، شرایط برای اجرای زنده موسیقی و برنامه شاد در سالن اجتماعات برای معلولان وجود دارد.

کد خبر 589894

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha