تنوع مراکز گردشگری یکی از ویژگی‌های شاخص منطقه یک تهران است.

نوسازي

وجود بقاع متبرکه، تکایای قدیمی، طبیعت و کوه، کاخ‌های تاریخی، موزه‌ها، رستوران‌ها و کافه‌های متعدد شمیران موجب شده در این منطقه انواع‌گونه‌های گردشگری طبیعی، مذهبی، تاریخی و تفریحی مانند رستوران و کافه‌گردی رونق یابد. این تنوع برای گردشگران داخلی و توریست‌های خارجی جذابیت‌های زیادی دارد و هر تنوع سلیقه‌ای می‌تواند برای‌گذاران اوقات فراغت و تفریح به شمیران بیاد تا از مراکز گردشگری این منطقه استفاده کند. ظرفیت بسیار بالای گردشگری در شمیران وجه تمایز این منطقه است.  

تنوع‌گونه‌های گردشگری حتی باعث شده که سفرهای درون‌شهری به مقصد شمیران انجام شود. این ظرفیت برنامه‌ریزی خوبی می‌طلبد تا بتوان برای تقویت اقتصاد شهرستان شمیران و به طبع شهر تهران از آن استفاده کرد. توجه به مسائل اجتماعی و فرهنگی شهر و خرید ساختمان‌های قدیمی و تبدیل آن به مراکز گردشگری و مراکز تخصصی فرهنگی و هنری و تملک باغ‌ها از برنامه‌هایی بوده که در دوره‌های مختلف مدیریت شهری با شیوه‌ها و برنامه‌های مختلف به آن پرداخته شده است. در دوره ۱۲ ساله مدیریت آقای قالیباف هم فرصت بیشتری برای کارهای فرهنگی بود و در شهر تهران تلاش شد با تملک باغ‌های قدیمی و ساختمان‌های قدیمی این مرکز حفظ شود.  

با این حال هنوز تعداد زیادی خانه قدمی و تاریخی در شمیران وجود دارد. نکته‌ای که در خرید یا تملک خانه‌های تاریخی باید مورد توجه قرار گیرد برنامه‌ریزی برای افزایش مشارکت اجتماعی در این زمینه است. برای ترغیب و تشویق مردم باید اعتماد عمومی را جلب کرد و اطلاع‌رسانی دقیقی انجام شود.

خیلی‌ها توجیه نیستند و فکر می‌کنند اگر ملکشان به محلی عمومی تبدیل شود، ارزش ملک از بین می‌رود. آنچه مسلم است بحث اقتصادی در شمیران به دلیل بالارفتن قیمت ملک بر بحث فرهنگی غالب شده و باعث شده که مردم کمتر به حفظ خانه‌های تاریخی اهمیت بدهند. اگر تبلیغات به درستی انجام شود و قوانین در حوزه کاربری‌ها سهل و آسان‌تر شود، مردم رغبت عمومی برای مشارکت در این زمینه پیدا می‌کنند. اگر طرح‌های فرهنگی پیوست اقتصادی نداشته باشد، مطمئناً به نتیجه نمی‌رسد.  
موضوع دیگر که در تملک و واگذاری خانه‌های تارخی اهمیت دارد این است که این مراکز در اختیار بخش خصوصی قرار نگیرد. با تبدیل شدن یک مکان تاریخی به مکانی عمومی و فرهنگی، ظرفیت‌های گردشگری این منطقه افزوده خواهد شد.  

کد خبر 625471

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha