مرکز واکسیناسیون تجمیعی که اخیراً در فرهنگسرای خاوران و قلب منطقه ۱۵ افتتاح شده، فرصتی برای شهروندان ساکن در محله‌های مجاور این مرکز فراهم کرده که با سهولت بیشتر خود را به این مکان برسانند و از امکانات واکسیناسیون بهره‌مند شوند.

واكسن

همشهری آنلاین_سارا جعفرزاده: این مرکز به تازگی با حضور مسئولان شهرداری تهران، سازمان فرهنگی و هنری و فرمانده ستاد مبارزه با کرونا افتتاح شده و یکی از مراکز بزرگ در زمینه واکسیناسیون کرونا است. یکی از دلایلی که فضای فرهنگسرای خاوران برای واکسیناسیون کرونا در نظر گرفته شده سهولت دسترسی شهروندان به این مرکز است.

اکثر ساکنان شرق و جنوب‌شرق پایتخت این مرکزفر هنگی و هنری در منطقه ۱۵ را می‌شناسند و از راه‌های دسترسی به آن اطلاع دارند. با توجه به اینکه واکسیناسیون به افراد ۵۰ ساله رسیده و در روزهای آینده به سنین پایین‌تر هم می‌رسد و تعداد زیادی از افراد جامعه در این گروه‌های سنی قرار دارند، ضرورت افزایش مراکز واکسیناسیون یکی از مواردی است که می‌تواند در سرعت‌بخشی به روند واکسیناسیون مؤثر باشد.

واکسیناسیون در مرکز خاوران به‌صورت خودرویی نیست و افراد به‌صورت حضوری با مراجعه به سالن نگارخانه که اکنون به سالن واکسیناسیون تبدیل شده، مراجعه می‌کنند و واکسینه می‌شوند. در حال حاضر روزانه ۱۰۰ تا ۱۵۰‌دوز واکسن در فرهنگسرای خاوران تزریق می‌شود که البته به گفته سرپرست شهرداری تهران زمینه تزریق بیش از ۶ هزار نفر در فرهنگسرای خاوران فراهم شده است.  

این روزها فرهنگسرای خاوران یکی از بزرگ‌ترین مراکز واکسیناسیون تجمیعی در جنوب‌شرق تهران محسوب می‌شود. این مرکز از ساعت ۷ صبح تا ۱۳ بعد از ظهر به شهروندان خدمات ارائه می‌دهد. از طرفی، چون سالن نگارخانه فرهنگسرای خاوران مساحت زیاد و تهویه مناسبی دارد، برای واکسیناسیون در نظر گرفته شده است. با توجه به اینکه در حال حاضر شهروندان ۵۰ ساله واکسن دریافت می‌کنند و جمعیت زیادی از شهروندان در این سن هستند، در روزهای ابتدایی افتتاح این مرکز شهروندان زیادی به فرهنگسرای خاوران مراجعه کرده‌اند.

البته فعلاً متقاضیانی که پیامک وزارت بهداشت را دریافت کرده باشند می‌توانند واکسن بزنند. در محوطه فرهنگسرا تابلوهای راهنما، مراجعان را به سالن واکسیناسیون هدایت می‌کنند و در بیرون از سالن اصلی فضایی به‌عنوان مکان انتظار مراجعان در نظر گرفته شده است. مراجعان درگروه‌های دو یا سه نفره وارد لابی مرکز واکسیناسیون می‌شوند و به محض ورود باید پیامک تزریق واکسن را به متصدی ارائه دهند و بعد از تب‌سنجی وارد سالن اصلی واکسیناسیون ‌شوند.

در سالن ۳ لاین برای تزریق واکسن در نظر گرفته شده و صندلی‌هایی با فاصله در این لاین‌ها چیده شده و متقاضیان بعد از مدت زمان کوتاهی انتظار در لاین‌ها به میز ثبت اطلاعات هدایت می‌شوند و بعد از آن به محل تزریق واکسن که با پارتیشن جداسازی شده می‌روند و بدون معطلی به آنها واکسن تزریق می‌شود. البته ناگفته نماند که بعد از تزریق واکسن، افراد می‌توانند در فضایی که در بیرون از سالن تعبیه شده دقایقی را به استراحت بپردازند و بعد از ثابت شدن شرایط‌شان محل را ترک کنند.  

  • زمان انتظار تزریق واکسن کوتاه است

۱۰ دقیقه‌ای واکسن بزن!

در حالی‌که این روزها شهروندان برای تزریق واکسن در نقاط مختلف پایتخت مدت زمان زیادی را در صف‌های طولانی در انتطار می‌ایستند، شهروندان در مرکز واکسیناسیون فرهنگسرای خاوران در مدت زمانی کوتاهی واکسینه می‌شوند.

در این مرکز چیزی به‌عنوان انتظار طولانی در صف بی‌معناست. چهره رضایتبخش شهروندان گواه این موضوع است. «مریم شاپوری» یکی از شهروندان مراجعه‌کننده، در خصوص زمان انتظار برای تزریق واکسن می‌گوید: «تصمیم گرفتم صبح زود برای تزریق واکسن به فرهنگسرا بیایم چون تصور می‌کردم که باید زمان طولانی را در صف بایستم اما به محض ورودم بعد از نشان دادن پیامک و تب‌سنجی وارد سالن اصلی شدم. از لحظه پذیرش و ثبت اطلاعات شخصی‌ام توسط اپراتورها تا تزریق واکسن حدود ۱۰ دقیقه زمان سپری شد که بسیار کوتاه بود و هرگز تصور نمی‌کردم که این‌قدر سریع و بدون معطلی واکسینه شوم.»

  • ای کاش محدودیت سنی وجود نداشت

۱۰ دقیقه‌ای واکسن بزن!

با توجه به اینکه لازم است روند واکسیناسیون در کشور بر اساس گروه سنی و با نظم انجام شود، از همان ابتدا محدودیت سنی برای تزریق واکسن در نظر گرفته شد. «سرور یاوری محمد» یکی از اپراتورهای ثبت اطلاعات افراد مراجعه‌کننده می‌گوید اگر محدودیت سنی برای تزریق واکسن حذف شود، واکسیناسیون با سرعت بالاتری و در جامعه آماری بیشتری انجام می‌شود.

او در این‌باره می‌گوید: «در حال حاضر مراجعان ما ۵۰ تا ۵۱ سال سن دارند و در واقع محدودیت سنی برای تزریق واکسن وجود دارد. اگر شرایط به گونه‌ای فراهم شود که محدودیت سنی برای تزریق واکسن حذف شود، شاهد تزریق واکسن برای همه شهروندان خواهیم بود. آن وقت پیر و جوان همه واکسینه می‌شدند.» او ادامه می‌دهد: «در اطرافم کسانی را می‌بینم که تمایل دارند هرچه زودتر واکسن بزنند اما با توجه به محدویت سنی نمی‌توانند این کار را انجام بدهند. همین موضوع باعث می‌شود بیشتر شهروندان به‌ویژه قشر جوان از واکسن زدن ناامید بشوند و تصور کنند واکسن به آنها نمی‌رسد و از طرفی روند واکسیناسیون کند می‌شود.»

  • جای پارک خودرو فراهم است

یکی از خدماتی که این روزها به مراجعان مرکز واکسیناسیون فرهنگسرای خاوران ارائه می‌شود جای پارک خودرو به‌صورت رایگان است. در واقع با وجود جای پارک، افرادی که با خودرو برای تزریق واکسن مراجعه می‌کنند، مدت زمان طولانی را در جست‌وجوی جای پارک نیستند. از طرفی موقعیت جغرافیایی فرهنگسرای خاوران به گونه‌ای است که درب اصلی آن در خیابان خاوران و درب دوم آن در بلوار شاهد قرار دارد و شهروندان می‌توانند با مراجعه به درب دوم خودرو خود را در فضای حاشیه‌ای بلوار شاهد و هم در پارکینگ فرهنگسرای خاوران پارک کنند.

«عزت محتشمی» یکی از افرادی که برای زدن واکسن مراجعه کرده، در این‌باره می‌گوید: «درست است که در این مرکز واکسیناسیون در مدت زمانی کوتاهی انجام می‌شود اما اینکه یک مراجعه‌کننده به راحتی وارد پارکینگ شود و خودرو خود را بدون دغدغه پارک کند بسیار ارزشمند است. در واقع مسئولان در این مرکز برای وقت و رفاه مراجعه‌کننده ارزش قائل شده‌اند که واقعاً جای تقدیر دارد.»

  • تزریق واکسن به افراد ناتوان در خودرو

۱۰ دقیقه‌ای واکسن بزن!

با توجه به اینکه در منطقه ۱۵ واکسیناسیون خودرویی و سرپایی در بوستان آزادگان صورت می‌گیرد، روند واکسیناسیون در مرکز خاوران به‌صورت خودرویی نیست و صرفاً مراجعه افراد به‌صورت حضوری و پیاده است اما در مواردی استثناء هم وجود دارد. «طاهره نایب» یکی از واکسیناتورهای مرکز خاوران برای افرادی که ناتوان یا معلول هستند و توانایی حضور در سالن واکسیناسیون را ندارند، داخل خودرو واکسن تزریق می‌کند.

او می‌گوید: «خوشبختانه تمام افرادی که به این مرکز می‌آیند پروتکل‌ها را رعایت می‌کنند و برای افرادی هم که ناتوان یا معلول هستند و توانایی حرکت ندارند، داخل خودرو واکسن تزریق می‌کنیم.

البته واکسیناسیون خودرویی نداریم و این جز موارد استثناء است.» او می‌افزاید: «در حال حاضر تزریق واکسن برای متولدین سال ۱۳۵۰ و ۱۳۵۱ با ارائه پیامک سامانه تزریق واکسن انجام می‌شود. در این میان برخی از شهروندان خارج از نوبت و بدون دارا بودن شرایط سنی برای واکسیناسیون مراجعه می‌کنند که از تزریق واکسن به این افراد معذور هستیم اما افرادی که از نوبت اعلامی زمان تزریق واکسن آنها گذشته باشد، می‌توانند برای تزریق واکسن مراجعه کنند.»

  • مشاوره پزشکی قبل از تزریق واکسن  

۱۰ دقیقه‌ای واکسن بزن!


در بخشی از سالن واکسیناسیون پزشکی مستقر است که پاسخگوی سؤال‌های مراجعه‌کنندگان است. افرادی که برای تزریق واکسن مراجعه می‌کنند، در صورتی‌که بیماری زمینه‌ای داشته یا در حال مصرف داروی خاصی باشند، می‌توانند قبل از تزریق واکسن نزد پزشک بروند و مشاوره بگیرند و بعد تزریق واکسن را انجام بدهند.

البته بعد از تزریق واکسن هم می‌توانند دقایقی را تحت نظر پزشک در سالن حضور داشته باشند تا در صورت وجود هرگونه عوارض و علائم از فوریت‌های پزشکی بهره‌مند شوند. دکتر «ایمان آق چلی»، پزشک مستقر در مرکز واکسیناسیون خاوران در این‌باره می‌گوید: «حدود یک هفته است که به‌عنوان پزشک در این مرکز حضور دارم و با استقبال گسترده شهروندان مواجه هستیم. روز به روز شهروندان بسیاری به ما اعتماد و به این مرکز مراجعه می‌کنند.

شهروندان در صورتی که بیماری زمینه‌ای داشته باشند می‌توانند از ما در خصوص تزریق واکسن مشاوره بگیرند و دقایقی را تحت نظر باشند تا مشکلی برایشان پیش نیاید. البته در مجموعه پزشک معتمد دیگری هم در بخش‌تریاژ مستقر است که به مراجعان مشاوره پزشکی می‌دهد.»

  • ارائه توصیه‌های پزشکی در کنار واکسیناسیون  

۱۰ دقیقه‌ای واکسن بزن!

در مرکز واکسیناسیون فرهنگسرای خاوران فعلاً ۳ لاین برای ثبت اطلاعات فردی و تزریق واکسن تدارک دیده شده و محل تزریق واکسن بانوان و آقایان هم جداسازی شده است. یکی از نکاتی که باعث شده بود افراد مراجعه‌کننده از روند واکسیناسیون در این مرکز رضایت خاطر داشته باشند، توصیه‌های پزشکی کاملی است که توسط واکسیناتورها به مراجعه‌کنندگان ضمن تزریق واکسن ارائه می‌شود.

«فاطمه مجدی» یکی از واکسیناتورهای مرکز واکسیناسیون خاوران با صبوری تمام هنگام تزریق واکسن از مراجعان می‌خواهد به مدت یک روز در منزل از ماسک استفاده کنند، مایعات زیاد بنوشند و سایر توصیه‌های پزشکی را به آنها یادآوری می‌کند. او در این‌باره می‌گوید: «روند واکسیناسیون در مرکز خاوران به گونه‌ای است که برای جلوگیری از اتلاف زمان افراد اگر بیماری زمینه‌ای داشته باشند یا داروی خاصی مصرف می‌کنند بعد از ثبت اطلاعات نزد پزشک مستقر در مجموعه می‌روند و زمانی‌که به مرحله تزریق واکسن می‌رسند، سؤال یا ابهام خاصی ندارند و فقط شخصاً توصیه‌های پزشکی را به آنها یادآوری می‌کنم. آنها از این موضوع خوشحال می‌شوند چون از توصیه‌های پزشکی بعد از واکسن مطلع نیستند.»

  • دسترسی آسان به مرکز خاوران 

«هاشم جوهری» شهروند ۵۰ ساله‌ای است که حدود ساعت ۱۱ برای تزریق واکسن به مرکز واکسیناسیون فرهنگسرای خاوران آمده است. او بعد از ثبت اطلاعات شخصی‌دوز اول واکسن خود را دریافت می‌کند و توصیه‌های پزشکی توسط واکسیناتور به او داده می‌شود و این شهروند با لبخند رضایت از اتاق واکسیناسیون خارج می‌شود.

او در این‌باره می‌گوید: «منزل من در سه‌راه افسریه است و امروز از محله کارم به این مرکز آمدم. تصور می‌کردم باید زمان طولانی را در صف بایستم اما از زمانی‌که خودرو خود را پارک کردم تا لحظه تزریق واکسن جمعاً ۱۵ دقیقه طول کشید. از طرفی دسترسی به فرهنگسرای خاوران برای بیشتر شهروندان منطقه ۱۵ و سایر مناطق بسیار راحت است و لازم نیست به مراکزی که در فاصله دورتری قرار دارند مراجعه کنند. تصور می‌کردم چون جمعیت افراد ۵۰ ساله زیاد است، به این زودی نوبت واکسن من فرا نرسد اما به محض دریافت پیامک از سوی وزارت بهداشت به این مرکز مراجعه کردم که خیلی سریع واکسینه شدم.»

  • واکسیناسیون بیماران خاص، خارج ازگروه سنی

۱۰ دقیقه‌ای واکسن بزن!

بیماران خاص بدون در نظر گرفتن شرایط سنی می‌توانند در فرهنگسرای خاوران واکسینه شوند. «فاطمه ناطقی» سوپروایزر مرکز واکسیناسیون تجمیعی فرهنگسرای خاوران در این‌باره می‌گوید: «بر اساس گروه‌های سنی که در سامانه تزریق واکسن ثبت‌نام شده‌اند، واکسیناسیون درفرهنگسرای خاوران انجام می‌شود.

همچنین بر اساس دستورالعمل‌هایی که به ما ابلاغ شده افرادی که مبتلا به بیماری‌های خاص از جمله ‌ام‌اس، سرطان، پیوند کلیه و قلب و بیماری‌های نادر هستند، ما می‌توانیم خارج از گروه سنی این افراد را واکسینه کنیم.» او به پذیرش افراد در بخش‌تریاژ این مجموعه هم اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: «از افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند همان ابتدا قبل از تزریق واکسن می‌خواهیم اگر علائمی از جمله تب، لرز، سرفه، آبریزش بینی، بدن درد و گلو درد یا تماس با افراد کرونا مثبت دارند، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی یک ماه بعد، در صورت بهبودی کامل برای تزریق واکسن مراجعه کنند.

در واقع این افراد حتی اگر پیامک تزریق واکسن را هم دریافت کرده‌اند، اصلاً نگران نباشند، نوبت تزریق واکسن آنها محفوظ است و یک ماه بعد برای تزریق واکسن می‌توانند مراجعه کنند.»

  • شهروندان برای تزریق آسترازنکا اصرار نکنند

۱۰ دقیقه‌ای واکسن بزن!

یکی از شبهاتی که شهروندان در زمینه تزریق واکسن با آن روبه‌رو هستند این است که نوع واکسن در ابتلا به بیماری کرونا تأثیر دارد که این‌گونه نیست. ناطقی در این‌باره می‌گوید: «بیشتر شهروندانی که در حال حاضر به مرکز واکسیناسیون خاوران مراجعه می‌کنند، اصرار دارند که‌دوز اول واکسن خود را آسترازنکا تزریق کنند که این عملاً در شرایط فعلی که واکسن آسترازنکا در کشور کم است، امکان‌پذیر نیست.

ما موظف هستیم افرادی که قبلادوز اول خود را آسترازنکا دریافت کرده‌اند و حالا نوبت به‌دوز دوم واکسن آنها رسیده است، واکسینه و ایمنی آنها را تأمین کنیم. بعد در صورت موجود بودن این نوع واکسن شروع به تزریق‌دوز اول آسترازنکا کنیم. شهروندان نباید در این زمینه اصرار کنند چون ایمنی واکسن سینوفارم در مقایسه با آسترازنکا تفاوت چندانی ندارد.  

  • پا به پای شهروندان هستیم

فرهنگسرای خاوران در میان شهروندان به قطب فرهنگ و هنر در منطقه ۱۵ معروف است اما وقتی بلایی مانند کرونا به جان جامعه می‌افتد، ظرفیت بزرگی مانند این فرهنگسرای به مرکز واکسیناسیون تجمیعی در جنوب‌شرق تبدیل می‌شود. «اسماعیل قضات لو» رئیس فرهنگسرای خاوران در این‌باره می‌گوید: «با توجه به اینکه گروه‌های سنی واکسیناسیون به رده‌های پایین‌تر یعنی ۵۰ ساله‌ها رسیده است، پیش‌بینی می‌شد که جمعیت زیادی از شهروندان در این سن هستند، این تصور وجود داشت که باید مراکز بیشتری برای واکسیناسیون در شهر تهران مستقر شوند.

بر همین اساس در جلسه مشترکی که با شورای اداری منطقه، ناحیه مقاومت بسیج مالک اشتر و مسئولان وزارت بهداشت برگزار شد، تصمیم به اختصاص فضایی در جنوب‌شرق تهران برای واکسیناسیون گرفته شد و در نهایت نگارخانه فرهنگسرای خاوران انتخاب شد. نگارخانه در ساختمان اصلی فرهنگسرای خاوران قرار دارد و از درب شمالی و جنوبی دسترسی خوبی دارد و شهروندان حتی می‌توانند با خودرو داخل مجموعه حاضر شوند.»

او ادامه می‌دهد: «امکاناتی برای تجهیز مرکز لازم بود که خوشبختانه وسایل و تجهیزات واکسیناسیون توسط فرهنگسرای خاوران، بسیج مالک اشتر و وزارت بهداشت در کوتاه‌ترین زمان تأمین شد.» قضات لو در خصوص افزایش میزان‌دوز واکسن در آینده نزدیک می‌افزاید: «در حال حاضر روزانه حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰‌دوز در مرکز خاوران واکسن تزریق می‌شود. البته ناگفته نماند که قرار است در آینده این میزان به ۵۰۰‌دوز واکسن در روز برسد. ما تا نابودی کرونا پا به پای شهروندان قدم برمی‌داریم.»
 

کد خبر 625013

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha