ساعدی قذافی، پسر معمر قذافی، دیکتاتور سابق لیبی آزاد شد و بلافاصله به استانبول رفت.

ساعدی قذافی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فرانس۲۴، لیبی فرزند دیکتاتور سابق این کشور را پس از ۷ سال بازداشت آزاد کرد.

یک منبع رسمی در کشور لیبی و یکی از مقامات دولتی اعلام کردند که این کشور، ساعدی قذافی، پسر معمر قذافی، رئیس سابق را که طی شورش سال ۲۰۱۱ برکنار و کشته شد، آزاد کردند.

معمر قذافی یکی از افرادی است که به دلیل ربوده شدن امام موسی صدر و همراهانش در مظان اتهام قرار داشت.

ساعدی قذافی در جریان قیام مورد حمایت ناتو به نیجر گریخت اما در سال ۲۰۱۴ به لیبی برگردانده شد و از آن زمان در طرابلس زندانی بود.

بر اساس گزارش‌ها او بلافاصله با هواپیما عازم استانبول شد. ساعدی که اکنون ۴۷ ساله است، در دوران دیکتاتوری پدرش به دلیل شیوه خاص زندگی ثروتمندانه و لذت جویی خود شهرت داشت.

او که یک فوتبالیست حرفه‌ای بود به دلیل اتهام به ارتکاب جنایاتی علیه معترضان سال ۲۰۱۱ و قتل بشیر الریان مربی فوتبال لیبی در سال ۲۰۰۵، در زندان طرابلس به سر می‌برد.

در آوریل ۲۰۱۸ ، دادگاه تجدید نظر او را از قتل الریان تبرئه کرد. در جریان قیام سال ۲۰۱۱، سه پسر از هفت پسر دیکتاتور لیبی کشته شدند و از آن پس این کشور در هرج و مرج فرو رفته است.

اکنون و بعد از آتش بس سال ۲۰۲۰، جنگ گروهی پایان یافته و راه را برای مذاکرات صلح و تشکیل دولت انتقالی باز شده است اما اختلاف نظر در زمان برگزاری انتخابات، معضل جدید این کشور است.

گفته می‌شود آزادی ساعدی قذافی نتیجه مذاکراتی است که توسط شخصیت‌های ارشد قبیله‌ای و نخست وزیر عبدالحمید دبیبه انجام شده است.

دو ماه قبل، نیویورک تایمز از نقش برادر ساعدی، سیف الاسلام قذافی، که سال‌ها در شهر زنتان نگهداری می‌شد، در انتخابات ریاست جمهوری برنامه ریزی شده این کشور خبر داد.

کد خبر 625010
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha