در ابتدای آغاز همه‌گیری کرونا، مسئولان آموزشی، طولانی شدن وقفه در سیستم آموزش حضوری را پیش‌بینی نکرده بودند اما امسال، تبعات سال آموزشی قبل با وجود شیوع نوع دلتا، دولت‌ها را به بازگشایی مدارس واداشته هرچند والدین نگران هستند.

بازگشايي مدارس

به گزارش همشهری آنلاین، فصل بازگشایی مدارس در نیمکره شمالی فرا رسیده با این حال رشد فزاینده شیوع ویروس کرونای دلتا و دیگر سویه‌های جهش یافته کرونا والدین را نسبت به مدرسه فرستادن فرزندانشان نگران کرده است.

سازمان بهداشت جهانی و یونیسف می‌گویند همه مدارس در اروپا و آسیای مرکزی باید باز بمانند و ایمن سازی و اقداماتی پیشگیرانه‌ در برابر شیوع کووید-۱۹ انجام دهند. فرارسیدن زمان بازگشت میلیون‌ها کودک به مدارس در سراسر اروپا که درگیر همه‌گیری دلتاست، والدین را نگران کرده است با این حال، مسئولان قصد دارند با اتخاذ تدابیری برای به حداقل رساندن انتقال ویروس، مدارس را باز نگه دارند.

اقداماتی مانند تزریق واکسن به معلمان و سایر کارکنان مدرسه به موازات اطمینان از واکسیناسیون جمعیت‌های آسیب‌پذیر، یکی از مهم‌ترین آنهاست. علاوه بر این، کودکان ۱۲ سال به بالا که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند و خطر ابتلای بالایی دارند نیز باید واکسینه شوند.

بهبود محیط مدرسه از طریق تهویه بهتر کلاس‌ها، کاهش جمعیت هر کلاس، رعایت فاصله فیزیکی و آزمایش منظم کودکان و کارکنان، از دیگر اقدامات مهم است. دکتر هانس هنری پی کلوگه، مدیر منطقه‌ای WHO در اروپا این همه‌گیری را فاجعه‌بارترین اختلال آموزشی در تاریخ دانست و بر ضرورت استمرار یادگیری مبتنی بر کلاس درس تاکید کرد.

وی افزود: «این امر برای آموزش کودکان، ارتقای سلامت روانی و مهارت‌های اجتماعی آنها بسیار مهم است زیرا مدارس به کودکان ما کمک می‌کنند تا اعضایی شاد و مولد در جامعه باشند». با توجه به زمان مورد نیاز برای پشت سر گذاشتن همه‌گیری، استمرار آموزش ایمن کودکان در محیط مدرسه و آموزش مهارت‌های تربیتی به آنها به عنوان یک هدف اصلی مطرح شده و کشورها نسبت به بازنگهداری مدارس تشویق می‌شوند. 

برنامه کشورهای جهان برای بازگشایی مدارس در دوران دلتا

  • در آمریکا با توجه به وعده‌های دولت بایدن درباره واکسیناسیون و تسهیل قوانین مربوط به قرنطینه و ماسک، پرستاران مدارس (که وظیفه دارند از سلامت و ایمنی کودکان در مدارس مراقبت کنند) تصور کرده اند به زودی بازگشایی خواهند داشت و روزهای سخت به پایان رسیده است. با این حال بعد از گذشت تنها چهار ماه از تسهیل قوانین کرونایی، شیوع نوع بسیار مسری دلتا همزمان با فرا رسیدن سال تحصیلی جدید در این کشور، همچنان باعث افزایش موارد ابتلا می‌شود. برخی ایالت‌ها به قرنطینه روی آوردند و برخی دیگر بعد از بازگشایی اولیه مدارس،‌ با آموزش از راه ادامه می‌دهند.
  • در فرانسه سال تحصیلی جدید با حضور ۱۲.۴ میلیون کودک و ۸۶۶۵۰۰ معلم از روز پنجشنبه آغاز شد. این کشور اما با موج چهارم کرونا، درگیر شیوع دلتا شده و حضور میلیون‌ها دانش آموز واکسینه نشده در مدارس، کارشناسان را نگران کرده است.  طبق آمار وزارت آموزش و پرورش این کشور، ۷۸ درصد از معلمان به طور کامل واکسینه شده‌اند و ۱۱ درصد دیگر نیز به زودی واکسینه خواهند شد. این در حالی است که مسافران تابستانی اروپا نیز به خانه‌های خود برگشته‌اند و وزیر بهداشت با یاداوری اتفاقات سال گذشته، نسبت به از افزایش شدید موارد هشدار داده است.

شورای علمی این کشور نیز به طرح دولت برای آزمایش کرونای هفتگی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی انتقاداتی دارد زیرا این طرح را حتی در صورت انجام دوبار در هفته هم موثر نمی‌داند؛ هرچند با توجه به آزمونگرانی که بسیار کمتر از ۴ میلیون دانش‌آموز مقطع ابتدایی هستند این طرح ناکافی و غیر عملی ارزیابی شده است.

برنامه کشورهای جهان برای بازگشایی مدارس در دوران دلتا

در میان کشورهای آسیایی اما

  • امارات متحده عربی، با اعلام سخت‌گیری نسبت به معلمانی که بدون دلیل موجه پزشکی از دریافت واکسن خودداری کرده‌اند اعلام کرد که همه کارکنان و معلمان مدارس باید واکسینه شوند. این قانون شامل نوجوانان ۱۶ سال به بالا نیز می‌شود و برای ورود به مدرسه باید گواهی تکمیل واکسیناسیون خود را اخذ کنند.

همچنین واکسیناسیون برای هرکسی که وارد مراکز آموزشی می شود نیز الزامی است. این بدان معناست که علاوه بر دانش آموزان و معلمان، والدینی که به محل تحصیل فرزندشان رفت‌وآمد می‌کنند نیز باید واکسینه شده باشند. در صورت ابتلای معلمان نیز از نیروی کمکی و مدل آموزش ترکیبی به عنوان یک راه حل موقت استفاده خواهد شد و اگر تعداد موارد ابتلا در یک مدرسه بیشتر باشد باید با شورای مدارس هماهنگی صورت گیرد.

حدود یک هفته از بازگشایی مدارس در این کشور گذشته و مقامات آموزشی به دانش آموزان این امکان را داده‌اند که بین روش‌های آموزش از راه دور، یادگیری حضوری و یا ترکیبی از این دو، یکی را انتخاب کنند و بدان متعهد باشند.

  • هند نیز به ضرورت بازگشایی مدارس برای دانش آموزان فقیری که به اینترنت دسترسی ندارند، در حالی که موج جدید دیگری در حال ظهور است، تاکید کرد. دانش آموزان در هند می‌توانند بعد از نزدیک به ۱۸ ماه از اواخر هفته جاری وارد کلاس شوند. مقامات این کشور از لزوم واکسینه شدن تمام کارکنان مدارس خبر دادند و گفتند کلاس‌ها با ۵۰ درصد ظرفیت و ضدعفونی مداوم بازگشایی خواهند شد.

در پایتخت این کشور فقط دانش آموزان پایه‌های نهم تا دوازدهم مجاز به حضور در مدرسه هستند، هرچند اجباری در کار نیست. برخی از والدین اما قصد ندارند فرزندان خود را به مدرسه بفرستند. در روزهای اخیر این کشور با افزایش مجدد ثبت موارد جدید ابتلا روبرو شده که بالاترین میزان در نزدیک به دو ماه گذشته است.

با این حال برخی می‌گویند خطر ابتلا برای کودکان کم است و افتتاح مدارس برای دانش آموزان فقیری که به اینترنت دسترسی ندارند ضروری است زیرا آموزش آنلاین برای این افراد تقریباً غیرممکن است. 

منابع: فرنس۲۴، ان‌پی‌آر، خلیج تایمز، یونیسف و دیپلمات.

مهری قنبرزاده

کد خبر 624537
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 19
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مادر IR ۰۶:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    42 21
    من که دخترم رو اگه حضور در مدارس را اجباری هم کنید مدرسه نمی فرستم اصلا ترک تحصیل کنه بهتر از اینه که اتفاقی براش بیفته
  • دانش آموز IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    51 38
    سلام خدمت دوستان عزیز، لطفاً فقط کرونا را تهدید حساب نکنید ، مدارس مجازی بزرگترین تهدید است انسان موجودی اجتماعی است دانش آموزان نیاز به برقراری ارتباط با همسالان دارند ،، کلاس های مجازی عواقبی چون بیماری روانی ، افسردگی ، ضعیف بینایی ، آسیب های اجتماعی ، مشکلات جسمانی از جمله کمر درد ، گردن درد ،چاقی و اضافه وزن و هزاران بیماری دیگر ، همچنین در کنار بی سوادی نابهنجاری ها و بی بند و باری های اخلاقی فضای مجازی را هم مد نظر بگیرید ، لطفاً مدارس را حضوری کنید
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
      11 23
      بله با نظر دانش آموز موافقم
    • سارینا IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
      8 22
      موافقم واقعا گل گفتی
  • یه مادر IR ۲۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    24 10
    درسته که اموزش غیر حضوری سخته ،اما در نظر داشته باشین اگه مدارس باز بشه گردش ویروس، وحشتناک زیاد میشه ، اوایل کرونا آمار فوتی زیر ۲۰۰ بود همه جا تعطیل شد ، الان که آمار بالای ۶۰۰ تاست چه اجباریه که مدارس باز بشه؟؟؟؟