۲ مقام ارشد اتحادیه اروپا، وقایع افغانستان را نشانه‌ای از لزوم ایجاد نیروی تدافعی برای این قاره دانسته و گفتند این برنامه برای کاهش وابستگی امنیتی به آمریکا در ماه‌های آتی ارائه می‌شود.

اتحادیه اروپا

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، فرار عجولانه نظامیان آمریکا از افغانستان و خالی‌کردن پشت دولت دست‌نشانده خود در کابل، اتحادیه اروپا را نگران وابستگی امنیتی به واشنگتن کرد.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که به اسلوونی سفر کرده، امروز (پنجشنبه) گفت تحولات افغانستان، لزوم ایجاد ارتش و نیروی دفاعی مشترک کشورهای اروپایی را بیش از پیش نشان داد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، بورل طی نشست خبری در این‌باره توضیح داد: «نیاز مبرم‌تر از گذشته به نیروی دفاعی اروپایی وجود دارد. ما آرزو داریم که برنامه دفاعی اتحادیه اروپا را در ماه‌های آینده ارائه دهیم و رویدادهای افغانستان باعث تسریع این مسئله شد».

وی همچنین افزود: «بعضی وقت‌ها، اتفاقاتی می‌افتد که اثر مجاورتی تاریخی دارند. آنها باعث ایجاد پیشرفتی غیرمنتظره می‌شوند و به‌نظر من افغانستان یکی از این موارد است. اتحادیه اروپا باید به چیزی عملیاتی‌تر از گروه‌های رزمی بنگرد».

دیگر دیپلمات‌ها و مقامات ارشد اتحادیه اروپا نیز امروز با بیان اینکه بحران افغانستان می‌تواند شانسی برای پایان سال‌ها انفعال برای تشکیل ارتش اروپایی باشد، از کشورهای عضو خواستند تا «نیروی تدافعی استقرار سریع» ایجاد کنند که قادر به مداخله در سراسر جهان باشد.

به نوشته رویترز، این دیپلمات‌ها و فرماندهان نظامی اروپا گفتند که اتحادیه باید به درگیری‌های خارج از مرزهای خود واکنش نشان دهد و ایجاد نیروی واکنش سریع متشکل از ۵ هزار نظامی راه روبه‌جلو برای کاهش وابستگی به آمریکا است.

ژنرال «کلادیو گرازیانو»، رئیس کمیته نظامی اتحادیه اروپا در این‌باره تصریح کرد: «وضعیت افغانستان، خاورمیانه و ساحل(در قاره آفریقا) نشان می‌دهد که اکنون زمان اقدام است. با ایجاد یک نیروی واکنش سریع اروپایی، قادر به نشان دادن اراده اتحادیه برای عمل به عنوان یک شریک استراتژیک جهانی هستیم».

 دیپلمات‌های اروپایی می‌گویند که خواستار رسیدن به توافقی نهایی بر سر بودجه و طراحی ارتش اروپایی تا ماه مارس، یعنی زمانی که فرانسه ریاست دوره‌ای ۶ ماهه اتحادیه اروپا را برعهده بگیرد، هستند.

پیش از این اما «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو در سخنرانی خود در کنفرانس امنیتی مونیخ از طرح‌های آلمان و فرانسه در زمینه تاسیس یک تشکیلات نظامی اروپایی انتقاد کرد و آن را باعث تضعیف روابط فراآتلانتیک خواند.

کد خبر 624328

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha