دبیر مطبوعاتی کاخ سفید گفت: دولت آمریکا و جامعه بین‌المللی عجله‌ای برای به رسمیت شناختن طالبان به عنوان حاکمان مشروع افغانستان ندارند.

جن ساکی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اسپوتنیک، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید از مرد افغانی که به نجات جو بایدن در ۱۳ سال قبل در زمان سناتور بودنش و به هنگام سرگردانی در افغانستان کمک کرد، تشکر کرده و گفت، آمریکا به خارج کردن افرادی مثل او از افغانستان متعهد است.

جن ساکی، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید اظهار کرد: من اول می‌گویم که پیام ما به او این است که از تو به خاطر جنگیدن کنار ما در ۲۰ سال گذشته، به خاطر نقشی که در کمک به تعدادی از افراد مورد علاقه من برای خارج شدن از کولاک برف ایفا کردی و به خاطر همه کارهایی که تو کردی تشکر می‌کنیم. و تعهد ما نه فقط به شهروندان آمریکایی بلکه به شرکای افغانمان که کنار ما جنگیدند پایدار است... ما شما را خارج خواهیم کرد و خدمت شما را پاس خواهیم داشت.

مرد افغان مذکور به رسانه‌های آمریکایی گفت که هم اکنون مخفی شده است و از دولت بایدن خواست به نجات او و خانواده‌اش کمک کنند.

دولت بایدن گفته مشغول هماهنگی با طالبان با هدف کمک به تضمین عبور امن شهروندان آمریکایی و شرکای افغان به جهت خروج است.

ساکی در ادامه این اظهاراتش بیان کرد، دولت آمریکا و جامعه بین‌المللی عجله‌ای برای به رسمیت شناختن طالبان به عنوان حاکمان مشروع افغانستان ندارند.

وی افزود: همچون هر موقعیتی دیگری، مساله وابسته به شرایط است اما عجله‌ای درخصوص به رسمیت شناختن از سوی این دولت یا از سوی جامعه بین‌المللی وجود ندارد.

ساکی خاطرنشان کرد، آمریکا با ترکیه و قطر به منظور بازیابی عملیاتهای بخش غیرنظامی فرودگاه شهر کابل با هدف ارسال کمکهای انساندوستانه به افغانستان از طریق آن در ارتباط است.

این دبیر مطبوعاتی کاخ سفید تصریح کرد: درخصوص مساله فرودگاه کابل به طور دقیق‌تر ما در حال همکاری با قطری‌ها و ترکیه‌ای‌ها که شرکای مهمی در این زمینه هستند با هدف عملیاتی و فعال کردن مجدد بخش غیرنظامی فرودگاه کابل هستیم تا نه فقط از آن برای پروازها برای عزیمت مردم استفاده کنیم بلکه همچنین از آن برای کمکهای انساندوستانه‌ای که از طریق برنامه‌هایی نظیر برنامه جهانی غذا و دیگران برای توزیع هماهنگ می‌کنیم، استفاده کنیم.

دبیر مطبوعاتی کاخ سفید بیان کرد: آمریکا بر طالبان دارای اهرم از جمله در زمینه دسترسی به بازار جهانی است.

او در نشستی خبری در پاسخ به سوالی در خصوص اهرم آمریکا بر طالبان برای تضمین خارج سازی هر چه بیشتر غیرنظامیان از افغانستان خاطر نشان کرد: ما دارای اهرمی عظیم بر طالبان شامل دسترسی به بازار جهانی هستیم.

کد خبر 624099

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha