مجموع نظرات: ۲
چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۷
۰ نفر

متخصصان می‌گویند زیاده‌روی در نوشیدن آب می‌تواند باعث بروز مشکلات جدی برای سلامتی بدن شود.

آب خوردن

به گزارش همشهری آنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ساینس اینفو نوشت: متخصصان همواره بر نوشیدن میزان کافی آب تاکید دارند. زمانی که بدن آب کافی در اختیار داشته باشد به طور موثرتر و بهتری می‌تواند با عوامل بیماری زا مقابله کرده و کارکرد اندام‌هایی مانند کلیه‌ها نیز ارتقا می‌یابد.

با این حال، کمتر کسی می‌داند که زیاده روی در مصرف آب می‌تواند برای سلامتی بدن مضر باشد. در این مطلب به مضرات زیاده روی در نوشیدن آب می‌پردازیم:

۱- تحت تاثیر قرار گرفتن اسید معده

زمانی که فرد در یک بازه زمانی کوتاه مدت اقدام به مصرف حجم زیادی از آب کند، این امر منجر به کاهش اسیدیته معده (pH) می‌شود. این موضوع باعث کاهش اثر باکتری‌های مفید بر مواد غذایی و کاهش توانایی هضم غذا می‌شود.

۲- افزایش فشار به سیستم قلبی – عروقی

زمانی که فرد آب زیادی می‌نوشد، حجم خون به یکباره افزایش شدیدی می‌یابد. این موضوع باعث فشار به قلب و رگ‌های خونی می‌شود. زیاده روی در نوشیدن آب در افرادی که سابقه مشکلات قلبی داشته اند، می‌تواند به نارسایی قلبی منجر شود. این موضوع به ویژه در بیماران قلبی بسیار خطرناک است.

۳- افزایش فشار بر کلیه‌ها

گرچه نوشیدن آب کافی باعث بهبود عملکرد کلیه‌ها می‌شود، اما زیاده‌روی در این موضوع باعث فشار مضاعف بر این اندام است. زمانی که آب در بدن به میزان زیاد افزایش می‌یابد، کلیه‌ها مجبور می‌شوند بیشتر فعالیت کرده و حجم زیادی از ادرار را از بدن دفع کنند.

۴- مسمومیت با آب

زیاده‌روی در مصرف آب در کوتاه‌مدت می‌تواند فرایند اسمز پلاسما را کاهش داده و با افزایش گردش خون، با احتباس آب در بدن باعث بروز مسمومیت آبی شود. از جنبه پزشکی مسمومیت با آب شامل دو حالت مزمن و حاد می‌شود. مسمومیت آبی مزمن باعث افزایش وزن، رنگ پریدگی و آماس پوست می‌شود. همچنین علائمی همچون حالت تهوع، گوارش ضعیف، سردرد، و هذیان در این افراد مشاهده می‌شود.

در کنار موارد ذکر شده، برخی افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و خاص نباید در نوشیدن آب زیاده روی کنند. افراد مبتلا به نارسائی قلبی، بیماری‌های کبدی و گلوکوم (آب سیاه چشم) از آن جمله هستند. این افراد باید علاوه بر اینکه از زیاده روی در مصرف آب اجتناب کنند، باید به تعداد دفعات بیشتر آب بنوشند. آن‌ها باید در هر نوبت بیش‌تر از ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی لیتر آب ننوشند.

همچنین در زمان‌های خاص مانند پیش و پس از میل غذا و پیش از به بستر رفتن نباید زیاد آب بنوشید. برخی داروها مانند داروهای محافظت کننده از مخاط معده را نیز باید با آب کم مصرف کنید، زیرا این دسته از داروها برای محافظت از مخاط و لایه داخلی معده طراحی شده‌اند و زیاده‌روی در مصرف آب همراه با آن‌ها خواصشان را از بین می‌برد.

کد خبر 623882

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha