نیوزیلند روز دوشنبه نخستین مرگ مربوط به یک عارضه بسیار نادر واکسن کرونای شرکت آمریکایی فایزر را گزارش کرد.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز وزارت بهداشت نیوزیلند از مرگ یک زن مبتلا به یک عارضه جانبی نادر پس از دریافت واکسن فایزر که منتهای به التهاب عضله قلب یا در اصطلاح پزشکی «میوکاردیت» می‌انجامد، خبر داد.

این گزارش در هنگامی منتشر می‌شود که این کشور پس از شش ماه عاری بودن از عفونت‌های کرونا با موارد ابتلای به سویه‌ی دلتای کرونا روبرو شده است.  گزارش این مورد مرگ پس از بازبینی انجام‌شده یک هیات مستقل درباره بی‌خطربودن واکسن‌ها انجام شده است.

وزارت بهداشت نیوزیلند بدون بیان سن زن درگذشته اعلام کرد: «این نخستین مورد از مرگ افراد در روزهای پس از واکسیناسیون است که به واکسن کرونای شرکت فایزر مربوط شده است.»

به گفته این وزارت، هیات نظارت بر واکسن این مرگ را به «میوکاردیت» یک عارضه جانبی نادر اما شناخته‌شده واکسن فایزر مربوط کرده است.

میوکاردیت به معنای التهاب عضله قلب است که توانایی این اندام برای پمپ کردن قلب را مختل می‌کند و می‌تواند باعث تغییرات ریتم قلب شود.

شرکت فایزر هم اعلام کرد از موارد نادر میوکاردیت پس از واکسیناسیون مطلع است، اما به گفته این شرکت چنین عوارض جانبی بسیار نادر هستند.

این شرکت گفت:‌ «فایزر عوارض جانبی را که بالقوه با واکسن ما همراهی دارند، بسیار جدی می‌گیرد. ما چنین رویدادهای را از نزدیک زیر نظر داریم و اطلاعات مربوط را برای در اختیار گذاشتن با مقامات نظارتی در سراسر جهان را گردآوری می‌کنیم.»

وزارت بهداشت نیوزیلند در عین حال گفت سودمندی‌های این واکسن بسیار بیشتر از خطر عوارض جانبی نادر آن است.

مقامات نظارتی در ایالات متحده آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان جهانی بهداشت نیز گفته‌اند که واکسن‌های کرونای از نوع mRNA که بوسیله شرکت‌های فایزر-بیونتک و مدرنا ساخته می‌شوند، در موارد نادری با التهاب عضله قلب یا پرده پوشاننده قلب همراهی دارند و سودمندی‌های آنها بسیار بیشتر از خطرات آنها است.

بیشتر بخوانید:

کد خبر 623691

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha