یک هیات مشورتی سازمان جهانی بهداشت می‌گوید سودمندی‌های واکسن‌های کرونای از نوع mRNA بسیار بیشتر از خطر بسیار اندک ایجاد موارد نادر التهاب قلبی است، چراکه این نوع واکسن‌ها میزان بستری شدن و مرگ ناشی از کرونا را بسیار کاهش می‌دهند.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای در این باره گفت گزارش‌هایی از موارد نادری از عارضه میوکاردیت (التهاب عضله قلب) و پریکاردیت (التهاب پرده پوشاننده قلب) داده شده است که به طور معمول در طول چند روز پس از واکسیناسیون، عمدتا در میان مردان جوان‌تر پس از دوز دوم واکسن‌های کرونای دارای فناوری mRNA وجود دارد.

اما بر اساس بیانیه سودمندی‌های واکسن‌های کرونای از نوع mRNA مانند واکسن‌های فایزر- بیونتک و مدرنا در کاهش خطر بستری شدن و مرگ به علت کووید-۱۹ بسیار بیشتر از این خطرها است.

به گفته این سازمان، داده‌های موجود نشان می‌دهند که میوکاردیت و پریکاردیت به دنبال واکسیناسیون به این واکسن‌ها «عموما خفیف» هستند و به درمان‌های ساده‌ای مانند استراحت و داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند آسپیرین پاسخ می‌دهند. البته این سازمان می‌گوید: «پیگیری این موارد در جریان است تا پیامدهای درازمدت آن روشن شود.»

هیات مشورتی سازمان جهانی بهداشت توصیه می‌کند که افرادی که پس از واکسیناسیون دچار علائم نشانگر میوکاردیت یا پریکاردیت مانند درد قفسه سینه بدون سابقه قبلی یا مدام، تنگی نفس یا تپس قلب می‌شوند، به فوریت به پزشک مراجعه کنند.

قبلا سازمان ناظر دارویی اروپا اعلام کرده بود که رابطه‌ای احتمالی میان عارضه بسیار نادر التهاب قلبی و واکسن‌های کرونای فایزر/بیونتک و مدرنا وجود دارد. این سازمان هم تاکید کرده بود که سودمندی‌های این واکسن‌ها بسیار بیشتر از خطرات آنها است.

بیشتر بخوانید: 

کد خبر 613486

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha