با وجودی که نیمی از جمعیت کشورمان را بانوان تشکیل می‌دهند، اما بر اساس آمار این افراد بهره‌چندانی از بازار کار ندارند و با استناد به آمارهای بیکاری و اشتغال، سهم اندکی از جمعیت فعال کشور را تشکیل می‌دهند.

ایده های نو

همشهری آنلاین _ پریسا نوری: این واقعیت یکی از بانوان ساکن محله نارمک را بر آن داشته تا با ایجاد مؤسسه کارآفرینی بانوان در حوزه‌های فنی‌ـ مهندسی‌ـ هنری و آموزشی به توانمند شدن این افراد و ورود آنها به عرصه کار و درآمدزایی کمک کند. «شادی‌نراقیان» بانوی ۴۴ ساله هم‌محله‌ای در یک سال گذشته اسباب اشتغال و راه‌اندازی کسب و کار بیش از ۶۰ نفر از بانوان محله را فراهم کرده و برنده لوح زرین کارآفرینی در حوزه دیجیتال و مهندسی شده است.

دانش آموخته رشته مهندسی کامپیوتر است از این‌رو دغدغه بیکاری فارغ‌التحصیلان این رشته را داشته و از ۵ سال پیش با هدف کارآفرینی برای مهندسان وارد میدان شده است. او در این‌باره می‌گوید: «یک واقعیتی در جامعه است که بازار کار برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های فنی و مهندسی به‌ویژه برای بانوان بسیار کم است؛ برای همین تصمیم گرفتم برای مهندسان خانم کارآفرینی و کاریابی کنم. مجوز تأسیس مؤسسه کارآفرینی را از وزارت کار گرفتم و سپس با ده‌ها شرکت‌های مهندسی، ارگان‌های دولتی و خصوصی و سازمان‌های زیرمجموعه رشته‌های فنی و مهندسی وارد همکاری شدم و بانوان فارغ‌التحصیل در رشته‌های مهندسی و فنی را برای فعالیت‌های پروژه‌ای یا دائمی به این شرکت‌ها و ارگان‌ها معرفی کردم.» نراقیان ادامه می‌دهد: «البته قبل از معرفی به شرکت این افراد کارگاه‌های افزایش اعتماد به نفس، امنیت فضای مجازی، ارتباط مؤثر و سواد رسانه‌ای را در مؤسسه می‌گذرانند تا توانمندتر از گذشته وارد بازار کار شوند.» این بانو که از ظرفیت سرای محله‌ها هم برای اشتغالزایی استفاده می‌کند، می‌گوید:‌»مؤسسه کارآفرینی ما با برخی‌سراهای محله در شمال شرق تهران از جمله سرای کاظم‌آباد، دولت و محله کرمان همکاری داشته و تا قبل از دوره کرونا ده‌ها نفر از فارغ‌التحصیلان مهندسی کامپیوتر و نرم‌افزار برای تدریس در این رشته‌ها به سرای محله می‌رفتند که در یک سال اخیر این همکاری در فضای مجازی ادامه دارد.»

جیب پرپول با  ایده‌های نو
«شادی‌نراقیان»
  •  هنرآموزی؛ از ایده تا اجرا

کارآموزی و اشتغال برای بانوان در رشته‌های هنری هم بخشی از فعالیت این بانوی هم‌محله‌ای است. او در این‌باره می‌گوید: «به درخواست خانم‌ها علاوه بر رشته‌های فنی وارد شاخه‌های هنری هم شدیم و کلاس‌های مختلف آموزش هنر را در سرای محله‌ها برگزار می‌کنیم.» او ادامه می‌دهد: «بانوان علاقه‌مند به کارهای هنری فرم پر می‌کنند و سپس بر اساس علایق و توانایی‌هایشان استعدادیابی می‌شوند تا مشخص شود در چه حرفه و هنری موفق می‌شوند. بر این اساس در کلاس‌ها پذیرش شده و با حداقل شهریه آموزش داده می‌شوند. در این کلاس‌ها انواع هنرها از خیاطی، نقاشی، طراحی روی پارچه، شیرینی‌پزی، جواهرسازی، معرق، ویترای و... آموزش داده شده و در پایان دوره مدرک فنی و حرفه‌ای می‌گیرند. سپس برای ورود به بازار کار و درآمدزایی همراهی می‌شوند.»

  •  توانمندسازی با نقاشی روی شیشه

«مریم فرنود» یکی از بانوانی است که با شرکت در کارگاه‌های هنری سرای محله در رشته ویترای (نقاشی روی شیشه) به مرحله استادی رسیده و حالا در فضای مجازی نمایشگاه فروش آثارش را راه‌اندازی کرده است. او در این‌باره می‌گوید: «در دانشگاه ادبیات فارسی خوانده بودم و درسم که تمام شد کار مرتبط با رشته‌ام پیدا نکردم. برای همین مدتی بیکار بودم. با وجودی که همیشه به ویترای علاقه داشتم هیچ‌وقت موقعیتش پیش نیامده بود که این هنر یاد بگیرم، تا اینکه ۲ سال پیش در کلاس‌های سرای محله کرمان شرکت کردم و ویترای یاد گرفتم. این هنرمند که حالا مدتی است نقاشی‌های زیبایی روی شیشه انجام داده و به معرض فروش می‌گذارد، می‌گوید: «در کنار آموزش ویترای، خانم نراقیان دوره‌های ارتباط مؤثر، اعتماد به نفس، سوادرسانه‌ای، امنیت فضای مجازی را هم آموزش می‌دادند که در بازاریابی برای فروش کارهایم خیلی مؤثر بود.»

  •  درآمدزایی با خیاطی

«وجیهه آقامیری» هم از بانوانی است که پس از آشنایی با مؤسسه بانو نراقیان در رشته مورد علاقه‌اش آموزش دیده و به درآمدزایی رسیده است. او در این‌باره می‌گوید: «با اینکه فوق‌لیسانس فیزیک نانو دارم اما در رشته خودم نتوانستم جذب بازار کار شوم و درآمدی نداشتم، تا اینکه حدود ۲ سال پیش از طریق فضای مجازی با این بانوی کارآفرین آشنا شدم و دوره‌های «تدوین فیلم و تولید محتوا در فضای مجازی» را در مؤسسه‌شان گذراندم و توانستم در این رشته برای خودم درآمد قابل قبولی کسب کنم.» او ادامه می‌دهد: «از طرفی چون دستی در خیاط هم داشتم به این فکر افتادم که در این زمینه هم فعالیت کنم و با کمک و مشورت خانم نراقیان یک تولیدی کوچک لباس کودک و نوجوان راه‌اندازی کردم و حالا در فضای مجازی تولیداتم را به فروش می‌رسانم و از درآمدم بسیار راضی هستم.»

  • راه‌اندازی بازارچه در بوستان تمدن

بازاریابی و فروش دست سازه‌های بانوان از جمله فعالیت‌هایی است که این بانوی هم‌محله‌ای با همکاری سرای محله کرمان در دست انجام دارد. «سهیلا سیدآبادی» مدیر محله کرمان در این‌باره می‌گوید: «از حدود یک سال پیش با خانم نراقیان که یکی از فعالان کارآفرینی در حوزه بانوان هستند آشنا شدم. با توجه به اینکه بخشی از فعالیت ما در سرای محله در حوزه مهارت‌افزایی بانوان است، نقاط مشترک زیادی داشتیم و قرار شده با ایجاد نمایشگاه‌هایی محصولات و دست سازه‌های هنری بانوان را به پروسه فروش و درآمدزایی نزدیک کنیم.» مدیر محله کرمان از دیگر فعالیت‌های توانمندسازی بانوان در این‌سرا این‌طور می‌گوید: «هر هفته روزهای سه‌شنبه برای حمایت از بانوان نمایشگاهی برپا می‌کنیم و محصولات و دست سازه‌های این افراد را در سرای محله به فروش می‌رسانیم.» سیدآبادی با بیان اینکه کرونا هم مانع برگزاری نمایشگاه نشده، می‌افزاید: «سرای محله همجوار با بوستان «تمدن» است و ما نمایشگاه فروش محصولات زنان را در فضای باز و وسیع این بوستان و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی برپا می‌کنیم تا نگران شلوغی و شیوع ویروس کرونا نباشیم.» مدیر سرای محله ادامه می‌دهد: ‌ «در حال حاضر مشغول آماده کردن زیرساخت‌ها و دریافت مجوزها هستیم تا با همکاری بانو نراقیان بازارچه کارآفرینی بوستان تمدن هر روز برپا شود و در واقع یک بازارچه کارآفرینی دائمی برای بانوان در این بوستان داشته باشیم.»

  • استعدادیابی بانوان سرپرست خانوار

افزایش توانمندی بانوان سرپرست خانوار از برنامه‌های در حال پیگیری شادی نراقیان است. او در این‌باره می‌گوید: «مدتی پیش با چند خیریه که برای زنان سرپرست خانوار کارآفرینی می‌کنند گفت‌وگو کردیم. در این خیریه‌ها اغلب بانوان به تهیه ترشی، پیازداغ، سبزی خشک و... فعالیت دارند و با وجودی که این فعالیت‌ها ارزشمند است اما باور داریم که در بین این افراد، بانوانی هستند که استعدادهای بیشتری در زمینه رشته‌های هنری و... دارند که کشف و هدایت این استعدادها در افزایش توانمندی و درآمدزایی بانوان مؤثر است.»

کد خبر 623560

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha