مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۵
۰ نفر

براساس اعلام رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان هرمزگان، ۷۵درصد از بیماران شناسایی شده در ۲ هفته‌گذشته به سویه «دلتا» مبتلا بوده‌اند.

کرونا در هرمزگان

بهاره بیژنی-همشهری آنلاین:

هرمزگان در مردادماه و هفته نخست شهریورماه شرایط وخیمی را در مواجهه با ویروس نوع دلتای کرونا تجربه کرد؛ کمبود تخت بیمارستانی و خستگی و کمبود کادر درمانی ازجمله مهم‌ترین معضلات این استان در حوزه مقابله با موج پنجم همه‌گیری ویروس کروناست.

روزهای سیاه کرونا در هرمزگان گویی تمامی ندارد و آمارها از افزایش قابل‌توجه فوتی‌ها دراین استان در یک ماه گذشته در مقایسه با ماه‌های قبل‌تر حکایت دارد. این درحالی‌است که گفته می‌شود پروتکل‌های بهداشتی، به‌ویژه زدن ماسک و پرهیز از سفر و برگزاری دورهمی به‌درستی رعایت نمی‌شود.

براساس آمارهای اعلام شده ازسوی مراجع بهداشتی هرمزگان، ۴۹درصد از بیماران کرونایی در تجمع‌ها، ۴۳درصد در اداره‌ها و محل کار و باقی مانده افراد نیز در سایر مکان‌ها به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند؛ موضوعی که نشان می‌دهد با اجتناب از حضور در تجمع‌ و دورهمی‌ها، مراکز خرید و سفرهای غیرضروری، احتمال ابتلا به این ویروس بسیارکم می‌شود و می‌توان تاحدود زیادی از ابتلا به کرونا در امان ماند.

کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی
دراین میان بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در استان هرمزگان در هفته‌های اخیر بسیار ضعیف و به کم‌تر از ۴۰درصد رسیده‌است؛ وضعیتی که می‌تواند شرایط موجود را بحرانی‌تر و تعداد زیادتری از مردم استان را درگیر کند.

براساس اعلام رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان هرمزگان، ۷۵درصد از بیماران شناسایی شده در ۲ هفته‌گذشته، نوع دلتای بیماری را داشته‌اند که احتمال واگیری و انتشار بیشتری دارد. این‌درحالی‌بود که در آخرین روزهای مردادماه و با تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا باهدف جلوگیری از همه‌گیری این ویروس ۶ روز تعطیل اعلام شد و همه اصناف به‌جز صنوف شاغل در رشته شغلی گروه یک نیز دراین مدت تعطیل بودند.  اما دراین میان بودند متخلفانی که با عدم تبعیت از تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا، واحد صنفی خود را همچنان فعال نگه داشتند و به ارائه خدمات به مشتریان خود ‌پرداختند.

رئیس مرکز بهداشت شهرستان بندرعباس دراین زمینه با بیان اینکه ناظران این مرکز به‌منظور رصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت مستمر اماکن مختلف را مورد بازرسی قرار می‌دهند، از پلمپ ۸۵ واحد متخلف صنفی در ۲ هفته اخیر خبر می‌دهد.

دکتر «عبدالجبار ذاکری» می‌افزاید: از تعداد ۸۵ مغازه تعطیل شده، ۵۵ درصد متعلق به مراکز و اماکن زیرمجموعه بهداشت محیط بودند که خارج از فهرست اعلام شده گروه یک ستاد ملی مقابله با کرونا و بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی فعالیت می‌کردند. ازجمله آنها می‌توان به اغذیه‌فروشی، بستنی‌فروشی، فروشگاه آجیل و خشکبار و آرایشگاه‌های زنانه و مردانه اشاره کرد.

پراکندگی همه‌گیری کرونا در هرمزگان
این روزها ویروس کرونا با نامی جدید و جهشی نو، بیش‌از پیش خودنمایی می‌کند و اکنون سویه «دلتا» این ویروس آرامش را از مردم هرمزگان و همچنین دیگر استان‌های کشور، سلب کرده و هر روز نیز با همه‌گیری بیشتر، اوضاع را وخیم‌تر می‌کند؛ به‌گونه‌ای که می‌توان گفت وضعیتی که همه‌گیری ویروس کرونا در هرمزگان ایجاد کرده، به چیزی فراتر از «بحران» رسیده‌است.  

در این میان مسئولان دانشگاه علوم‌پزشکی استان معتقدند بیشترین موارد ابتلا به ویروس کرونا در استان هرمزگان، نسبت به جمعیت به ترتیب در کیش، پارسیان، بندرعباس، حاجی‌آباد و بندرلنگه و بیشترین درصد مرگ و میر هم نسبت به جمعیت در بندرعباس، بندرخمیر، قشم، بندرلنگه و رودان ثبت شده‌است. براساس اعلام مسئولان درمانی استان، از ۲هزارو ۵۰۰ تست روزانه‌ای که در هرمزگان انجام می‌شود، هزار و۱۴۰مورد مثبت است و این‌درحالی‌است که هر فرد مبتلا می‌تواند ۹نفر را آلوده کند. در نتیجه چنین شرایطی اگر قرنطینه به‌صورت کامل ازسوی مبتلایان رعایت نشود، حدود ۱۰هزارنفر در یک روز آلوده خواهند شد و این یعنی یک فاجعه بزرگ انسانی.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم‌پزشکی هرمزگان دراین زمینه می‌گوید: با انجام واکسیناسیون، احتمال فوت براثر ابتلا به ویروس کرونا کاهش می‌یابد و ازسوی دیگر بیماری با شدت کم‌تری خود را نشان می‌دهد. دکتر «محمود حسین‌پور» با تأکید بر اینکه همه افراد باید براساس بازه سنی اعلام شده برای واکسیناسیون اقدام کنند، می‌افزاید:  تزریق واکسن در استان هرمزگان نسبت به کشور با اختلاف ۱۰سال پایین‌تر انجام می‌شود.

حسین‌پور با بیان اینکه همه باید شرایط بحرانی همه‌گیری ویروس کرونا در هرمزگان را جدی بگیرند، ادامه می‌دهد: درحال‌حاضر شاهد شیوع هر دو نوع دلتا و کرونای جهش یافته انگلیسی در استان هستیم که هر ۲ گونه از قدرت انتشار و کشندگی بسیار بالایی برخوردارند. اینها درحالی‌است که پس‌از تعطیلی کرونایی اخیر، گمانه‌زنی‌های مختلفی نسبت به میزان اثرگذاری این اقدام در مدیریت شرایط بحرانی موجود در استان هرمزگان مطرح شد، اما کارشناسان براین باورند که برای دریافت نتیجه قابل استناد، باید حداقل یکی‌دو هفته منتظر بود و شرایط را مورد بررسی قرار داد.

کارشناسان درمانی دراین زمینه معتقدند در دوره‌ همه‌گیری به هیچ‌عنوان نباید تغییر کوتاه مدت آمارها را ملاک تصمیم‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها قرار داد، چون با توجه به تجارب گذشته، احتمال خطا در سیاست‌گذاری با استفاده از اطلاعات کوتاه‌مدت بسیار بالاست و برای تصمیم‌گیری دقیق، بهترین دوره زمانی حداقل یک هفته است.

برخورد با متخلفان کمبود دارو
ازسوی دیگر یکی از مشکلات مهمی که این روزها بسیار در فضای‌مجازی هرمزگان مطرح می‌شود، چالش کمبود داروهای ویژه کرونا در داروخانه‌هاست؛ موضوعی که اخیرا با انتشار اخباری درباره کشف مقادیر زیادی داروی ضدکرونا دربندرعباس توجه بسیاری را به‌خود جلب کرده و در واقع نمکی بر زخم مردم رنج‌دیده استان دراین روزهای سخت است.

برهمین اساس رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان از دستگیری کارمند متخلف بیمارستانی در بندرعباس و کشف مقادیر قابل‌توجهی داروی ضد کرونا از منزل او خبر می‌دهد و می‌گوید: به‌دنبال گزارش‌های دریافتی از شهروندان مبنی بر اینکه یکی از کارمندان بیمارستانی در بندرعباس، به‌صورت غیرقانونی و خارج از چرخه توزیع، اقدام به فروش داروهای ضدکرونا در بازار آزاد می‌کند، با توجه به اهمیت موضوع و کمبود این داروها در مراکز درمانی استان، به دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس مأموریت داده شد که تدابیر لازم را به‌منظور بررسی موضوع و شناسایی متهم اتخاذ کند.

«علی صالحی» می‌افزاید: در نتیجه اقدام‌های قضایی و به دستور دادستان عمومی و انقلاب بندرعباس، مأموران پلیس امنیت استان هرمزگان، با رصد دقیق فعالیت‌های متهم، موفق شدند محل دپوی داروهای ضد کرونا را شناسایی کنند.  وی با بیان اینکه با هماهنگی مقام قضایی در بازرسی از منزل متهم، مقادیر قابل‌توجهی انواع داروی ضدکرونایی به‌ویژه «رمدسیویر» کشف و ضبط شد، ادامه می‌دهد: در تحقیقات مشخص شد متهم داروهای کشف شده را به چند برابر قیمت واقعی در سطح شهر به فروش می‌رسانده است.

راه‌اندازی بیمارستان موقت
یکی دیگر از مشکلات درمانی موجود در استان هرمزگان در وضعیت کنونی، کمبود تخت برای بستری بیماران مبتلا به ویروس کروناست؛ چالشی که پس از گذشت یک ماه سخت دراین استان، با بهره‌برداری از فاز نخست بیمارستان موقت هزار تختخوابی ویژه بیماران کرونایی در بندرعباس، دغدغه‌های موجود درباره کمبود تخت دراین شهر تاحدودی کم‌تر شود. با تبدیل نمایشگاه بین‌المللی بندرعباس به یک بیمارستان موقت این کمبود تاحدودی زیادی جبران شد؛ نمایشگاه بین‌المللی بندرعباس حالا توانسته خود را به‌عنوان یک پتانسیل مهم در بخش کمک به بیماران کرونایی معرفی کند و با تجهیز کامل، قابلیت پذیرش هزار بیمار مبتلا را دارد.

کمبود واکسن، پرستار و نیروی خدماتی در قشم
فرماندار قشم به ایرنا گفت: این جزیره هم‌اکنون با کمبود واکسن، پرستار و نیروی خدماتی مواجه است، اما ازنظر تخت، دارو و اکسیژن مشکل حادی نداریم.

«علیرضا نصری» افزود: هم اینک ۷۰ بیمار در بیمارستان پیامبراعظم (ص) قشم بستری هستند. همچنین از ابتدای همه‌گیری ویروس کرونا ۲۰۴نفر در قشم به‌دلیل ابتلا به این بیماری جان باختند که ۹۵فوتی تا پایان اسفندماه پارسال به ثبت رسیده است.

رئیس ستاد مقابله با کرونا قشم تصریح کرد: از ابتدای همه‌گیری این ویروس تاکنون ۵۴هزار آزمایش رایگان از بیماران مشکوک به کرونا در قشم انجام شده‌است.

نصری همچنین با بیان اینکه تنها راه مقابله با همه‌گیری این ویروس، رعایت دستورالعمل‌ها و خودداری از شرکت در هرگونه تجمع است، اضافه کرد: سطح رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در روستاهای قشم پایین است. برهمین اساس بخشداران و دهیاران باید با کمک بزرگان و گروه‌های مرجع، بیش‌از پیش به آگاه‌سازی مردم، فرهنگ‌سازی و تغییر سبک زندگی متناسب با ضرورت‌های این بیماری اقدام کنند.

کد خبر 623398

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha