رییس کل گمرک ایران گفت: تراز تجاری کشور در پنج ماهه ابتدایی سال جاری معادل یک میلیارد دلار مثبت شده است.

واردات

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، «مهدی میراشرفی» اظهار کرد: مجموع تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران در پنج ماهه نخست سال‌جاری به ۵۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۳۴ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن ۱۴ درصد و از نظر ارزش ۳۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: صادرات کالاهای غیرنفتی در این مدت ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ارزش ۱۷ میلیارد و ۶۶۱ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۲۰ درصد و از لحاظ ارزش ۶۳ درصد افزایش داشت.
رییس کل گمرک ایران تاکید کرد: در این مدت ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۳۱ میلیون دلار وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ از لحاظ وزن پنج دهم درصد کاهش و از نظر ارزشی ۲۱ درصد رشد داشت.

وی افزود: در میان پنج مقصد اول کالاهای صادراتی کشور می توان از چین با ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش پنج میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، عراق با ۱۲ میلیون تن به ارزش سه میلیارد و ۱۶۳ میلیون دلار، امارات با پنج میلیون تن به ارزش یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، ترکیه با یک میلیون و ۳۷۵ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار و افغانستان با ۲ میلیون و ۱۶۵ هزار تن به ارزش ۸۸۵ میلیون دلار نام برد.

میراشرفی گفت: ۱۰ قلم عمده صادراتی ایران را در این مدت متانول، گاز طبیعی، پلی‌اتیلن، محصولات نیمه تمام آهنی، شمش آهن، بنزین، پروپان مایع شده، میله‌های آهنی، اوره و قیر نفت تشکیل داده است.

معاون وزیر اقتصاد تاکید کرد: پنج کشور عمده واردات کالا شامل امارات با چهار میلیون و ۴۳۶ هزار تن به ارزش پنج میلیارد و ۳۹۱ میلیون دلار، چین با یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن به ارزش سه میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، ترکیه با یک میلیون و ۵۷۸ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، آلمان با ۴۳۱ هزار تن به ارزش ۶۶۸ میلیون دلار و سوئیس با ۶۹۲ هزار تن به ارزش ۵۷۲ میلیون دلار می شود و تلفن همراه، ذرت دامی، دانه سویا، روغن آفتابگردان، جو، گندم، کنجاله سویا، روغن پالم، شکر و الکترودهای ذغالی ۱۰ قلم عمده کالاهای وارداتی ایران در مدت بود.

رییس کل گمرک با اشاره به تداوم رشد ترانزیت خارجی کالا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: در پنج ماهه نخست سال‌جاری چهار میلیون و ۷۲۷ هزار تن کالا از خاک ایران ترانزیت خارجی شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹۵ درصد رشد نشان می‌دهد.

وی افزود: این آمار از تجارت خارجی حاکی از آن است که هم آثار تحریم و هم آثار شیوع ویروس کرونا به حداقل رسیده است و امیدواریم این روند ادامه پیدا کند.

کد خبر 623183

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha