شنبه ۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴
۰ نفر

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران می‌گوید در شرایط دشوار فعلی باید تمام فعالان اقتصادی و کارشناسان توان خود را برای کمک به دولت برای عبور تحریم‌ها و محدودیت‌های فعلی بسیج کنند.

نفت خام

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، حمیدرضا صالحی اظهار کرد: اقتصاد ایران و به طور خاص صنعت نفت در طول سه سال گذشته با تحریم‌های یک جانبه آمریکا مواجه بوده و همین مسئله دسترسی ما به منابع درآمدی نفت را به شدت کاهش داده است. عدم حضور طولانی مدت ایران در بازار نفت، باعث شده تعدادی از رقبای منطقه‌ای جای ایران را در بازارهای هدف بگیرند و این موضوع نیز برای ما دشواری‌هایی خلق خواهد کرد.

وی با بیان اینکه درآمد حاصل از نفتی که در این سال‌ها فروخته شده نیز با اما و اگرهای فراوان به کشور رسیده، توضیح داد: امروز منابع قابل توجهی از پول نفت ایران در چند کشور خارجی بلوکه شده و همین موضوع دشواری‌های اقتصادی را بیشتر کرده است. در کنار تحریم، عدم پیوستن ایران به اف ای تی اف و محدودیت‌های بانکی نیز مزید بر علت شده تا نقل و انتقال پول به کشور دشوار شود.

رئیس کمسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که تحریم برای ما به وجود می‌آورد، افزایش قابل توجه هزینه‌هاست. یعنی شاید ما بتوانیم با دور زدن تحریم یا پیدا کردن مسیری جدید کالای خود را بفروشیم و پولش را نیز به کشور بیاوریم اما همین تبادل هزینه‌ای بسیار بیشتر از یک تبادل عادی دارد و از این رو تحریم برای کشور بسیار هزینه‌زاست و ما امیدواریم دولت جدید راهی برای برون رفت از آن پیدا کند.

صالحی با اشاره به صحبت‌های وزیر نفت درباره کمک گرفتن از بخش خصوصی برای دور زدن تحریم‌ها، بیان کرد: بخش خصوصی در سال‌های گذشته نیز تمام تلاش خود را کرده تا در این سختی‌ها برای اقتصاد کشور آورده جدید تولید کند و از این پس نیز با همین شیوه کار خود را ادامه خواهد داد. قطعا فعالان اقتصادی با تمام قوا به عنوان یک وظیفه ملی در جایی که دولت از آنها بخواهد ورود کرده و تلاش می‌کنند مشکلات را حل کنند.

وی با هشدار نسبت به حضور برخی سودجویان در فرایند دور زدن تحریم، توضیح داد: اینکه بخش خصوصی شناسنامه دار با کارنامه روشن و مشخص به دولت کمک کند خیلی متفاوت است با برخی سودجویانی که مشخص نیست از کجا ادعاهای بزرگی می‌کنند که ما می‌توانیم نفت بفروشیم و وقتی نمی‌توانند نتیجه کار چیزی شبیه بابک زنجانی می‌شود. از این رو ضمن تاکید بر لزوم استفاده حداکثری از توان همه بخش‌ها برای کاهش فشارهای اقتصادی و کنار رفتن تحریم‌ها، باید مراقب بود که در صنعت نفت ناگهان یک بابک زنجانی جدید متولد نشود.

گفتنی است، با رای اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، جواد اوجی به عنوان وزیر نفت جانشین بیژن زنگنه شد.

اوجی در بخشی از برنامه‌های ابتدایی خود اعلام کرد که از توان بخش خصوصی برای دور زدن تحریم‌ها در صنعت نفت استفاده خواهد کرد.

ایران در حدود سه سال گذشته تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا، محدودیت زیادی در فروش نفت خود و بازگرداندن ارز حاصل از آن داشته است.

زنگنه: تلاش کردیم بابک زنجانی جدید تولید نشود

کد خبر 623136

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha