همشهری آنلاین: پس از استعفای غیرمنتظره یاسوئو فوکودا، تارو آسو، وزیر سابق امور خارجه این کشور و دبیرکل کنونی حزب دولتی لیبرال دمکرات آمادگی‌اش را برای قرار گرفتن در راس دولت اعلام کرد.

شبکه خبری اتریشی «او ار اف» گزارش داد، این سیاستمدار محافظه‌کار، سه‌شنبه 12شهریور در برابر خبرنگاران در توکیو گفت که خود را برای پیشبرد کار فوکودا و به سرانجام رساندن برنامه اضطراری اقتصاد ژاپن واجد شرایط می‌داند.

آسو با این اظهارات به برنامه احیای اقتصادی ارایه شده از سوی فوکودا در روز جمعه اشاره کرد.

محافظه‌کار تندرو

آسو 67 ساله زمانی رقیب هم‌حزبی فوکودا بود. وی در عرصه سیاست خارجی فردی تندرو به ویژه در برابر چین و کره‌شمالی محسوب می‌شود و در مقایسه با فوکودا محافظه‌کارتر است. فوکودا روابط تنش‌آلود کشورش با چین را بهبود بخشید. با این حال محبوبیت این سیاستمدار 72 ساله به طور دایم کاهش می‌یافت.

روز دوشنبه 11 شهریور فوکودا پس از کمتر از یک سال نخست‌وزیری استعفایش را اعلام کرد. انتخاب رییس جدید حزب لیبرال دمکرات که به طور خودکار رییس دولت می‌شود، 22 سپتامبر انجام می‌گیرد.

لیبرال دمکرات‌های محافظه‌کار از سال 1995 میلادی تقریبا به شکل بی‌وقفه نخست‌وزیری را بر عهده داشته‌اند. فقط میان اوت 1993 و ژانویه 1996 دیگر احزاب قدرت را در دست داشته‌اند.

کد خبر 62303

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز