چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۲۰:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن (LDP) خود را مهیای انتخاب رییسی جدید می‌کند که در واقع نخست‌وزیر خواهد بود.

خبرگزاری آلمان از توکیو گزارش داد، یاسوئو فوکودا، نخست‌وزیر کنونی در روزهای گذشته به شکل غیرمنتظره استعفای خود را اعلام کرد. بخت اول جانشینی وی در انتخابات 22 سپتامبر، تارو آسو (67 ساله)، وزیر امور خارجه سابق و سیاستمدار محافظه‌کار است.

برای اولین بار در تاریخ بیش از 50 سال حاکمیت پیوسته حزب لیبرال دمکرات، یوریکو کویکه، وزیر پیشین دفاع ژاپن (زن 56 ساله) خود را نامزد تصدی عالی‌ترین سمت دولتی توکیو کرده است. پیروز این انتخابات حزبی به خاطر در اکثریت بودن لیبرال دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان، به ریاست دولت هم خواهد رسید.

5 نامزد
علاوه بر آسو و کویکه، شیگرو ایشیبا (51 ساله)، وزیر پیشین دفاع، کائورو یوسانو (70 ساله)، وزیر اقتصاد و سیاست مالی و نوبوترو ایشیهارا، پسر 51 ساله شینتارو ایشیهارا، فرماندار توکیو برای انتخاب به عنوان رییس جدید حزب نامزد شده‌اند.

تمرکز اصلی در رقابت انتخاباتی این نامزدها، سیاست اقتصادی است. در حالی که آسو و ایشیبا می‌خواهند اقتصاد در معرض رکود را با مهار بیشتر هزینه‌های دولتی مهار کنند، یوسانو حامی سرسخت نظم در صرف هزینه‌هاست. ایشیهارا و کویکه هم برخلاف آنان خواستار اصلاح بیشتر در ساختارها هستند. از سال 1971 این بیشترین تعداد نامزد است که برای ریاست حزب لیبرال دموکرات ثبت نام کرده‌اند.

این پنج سیاستمدار برای کسب رای در مجموع 528 نفر – 387 نماینده پارلمانی لیبرال دموکرات و 141 نماینده در پایگاه‌های استانی – با هم رقابت می‌کنند. در صورتی که هیچ یک از این نامزدها اکثریت لازم را کسب نکند، دور دوم انتخابات میان دو نامزد که بیشترین آرا را کسب کرده باشند، برگزار می‌شود.

کد خبر 63014

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز