برگ و گل گیاه پونه خاصیت آنتی بیوتیکی دارد و دم کرده آن برای سرماخوردگی و همچنین تسکین گلودرد مفید است.

Pennyroyal - پونه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مهندس حسین راغ‌آرا، مدیر مرکز خدمات تخصصی گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی گفت: پونه با نام‌های دیگر پودنه، حَبَق و ُفلَیحا، گیاهی با طبیعت خیلی گرم و خشک است که برای پاک کردن اخلاط سینه مفید است. پونه برای رفع آشفتگی و ناراحتی‌های معده استفاده شده و نفخ معده را از بین می‌برد و برای رفع حالت تهوع و بی‌خوابی نیز کاربرد دارد.

مهندس راغ‌آرا خاطر نشان کرد: برگ و گل گیاه پونه، خاصیت آنتی بیوتیکی دارد و دم‌کرده آن برای سرماخوردگی و زکام و همچنین تسکین گلودرد مفید است. وی با اشاره به اینکه پونه برای قطع سکسکه مفید است، افزود: از این گیاه برای رفع خارش رحم، بیماری استسقا و یرقان استفاده شده و مالیدن سوخته‌شده گیاه برای تقویت لثه‌ها مفید است و همچنین در رایحه‌درمانی برای رفع حالت غش نیز کاربرد دارد.

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی، وی با بیان اینکه این گیاه تولید صفرا را تحریک می‌کند، تصریح کرد: عصاره پونه در مقابل ویروس تبخال، آنفلوانزا و نیوکاسل فعال است، تسکین‌دهنده و آرامبخش بوده و خون را متوجه پوست می‌کند و برای (رفع) بی‌اشتهایی کاربرد دارد. میزان مصرف مجاز این گیاه، روزانه ۸ تا ۱۰گرم به صورت دمنوش است.

طرز تهیه دمنوش پونه ؛ گیاهی شگفت‌انگیز برای تسکین گلودرد

طرز تهیه دمنوش پونه

برای تهیه یک فنجان دمنوش پونه، یک قاشق غذاخوری سرخالی از برگ یا گل پونه تازه و یا یک قاشق چای‌خوری برگ پونه خشک‌شده را در چای صاف‌کن درون یک لیوان ریخته و یک فنجان آب در حال جوش را روی آن بریزید. اجازه دهید مدت ۱۰ دقیقه دم بکشد و به رنگ چای دربیاید. اگر دوست داشتید می‌توانید آن را با نبات کمی شیرین کنید.

کد خبر 622648

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمدروح لهی IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
    1 0
    بسیارعالی تشکرمیکنم