طبیعت، خانه‌های تاریخی، نقاشی از چهره‌های هنری، ورزشی و ادبی از سوژه‌های مورد علاقه «سعیده اللهیار» است؛ هنرمندی که تاکنون در نمایشگاه‌های مختلف فرهنگسراها و گالری‌های هنری شرکت کرده است.

سپيده اللهيار

همشهری آنلاین_شهره کیانوش راد: اللهیار که در نمایشگاه «صد اثر، صد هنرمند» گالری گلستان شرکت کرده معتقد است که فرهنگسراها و مراکز فرهنگی نقش ویژه‌ای در پرورش استعدادهای کودکان و نوجوانان دارد؛ به شرط آنکه برگزاری دوره‌های هنری در این مراکز فقط برای پرکردن برنامه‌ها و گذران وقت نباشد. با او درباره نقش هنر در تلطیف فضای شهری گفت‌وگو کرده‌ایم.  

متولد سال ۱۳۵۷ است. علاقه‌اش به نقاشی موجب شد تا از کودکی در کلاس‌های نقاشی شرکت کند و اصول اولیه این هنر را نزد مربیان آموزش ببیند. او از ۱۸ سالگی به‌صورت حرفه‌ای نقاشی را ادامه داد و از سال ۱۳۷۵ تاکنون در زمینه آموزش این هنر به علاقه‌مندان فعالیت می‌کند.

اللهیار معتقد است که آموزش و کشف استعداد کودکان اهمیت دارد. اما خانواده باید توجه داشته باشند که قرار نیست فرزندانشان را به اجبار به سمت هنر سوق دهند. او با توجه به تجربه‌های خود و هنرجویانش می‌گوید: «برخی خانواده‌ها تصور می‌کنند با پرداخت هزینه بالا می‌توانند شوق نقاشی را در کودکان بیشتر کنند تا به‌صورت حرفه‌ای این هنر را ادامه دهند ولی واقعیت این است که برای آموزش نقاشی به کودکان حتماً لازم نیست هزینه بالایی پرداخت کنند. خانواده‌ها می‌توانند با دراختیار گذاشتن وسایل خیلی ساده مثل مداد، مداد رنگی، دفتر یا کتاب‌های مخصوص رنگ‌آمیزی زمینه را برای نقاشی و سرگرمی کودکان فراهم کنند و به استعداد فرزندشان پی ببرند.

وقتی متوجه استعداد و علاقه بچه‌ها شدند تلاش کنند تا آموزش‌ها را زیر نظر استاد و راهنمای خوب ادامه دهند تا بتوانند به درستی ذوق و آنها را شکوفا کنند و استعداد نهفته درون آنها را پرورش دهند. مطمئن باشند ثبت‌نام آنها در کلاس‌های آموزشی و به اجبار هیچ نتیجه‌ای دربرنخواهد داشت. برای کار هنری نمی‌شود تکلیف قائل شد و اگر عشق و علاقه وجود داشته باشد هنرجو یا هنرمند صد در صد و به‌صورت خودکار تمرین و تلاش می‌کند که به پیشرفت‌های بیشتری دسترسی پیدا کند.»

  • بالابردن کیفیت کار در فرهنگسراها 

دیوارهای شهر را تابلو نقاشی کنیم

فرهنگسراها و مراکز هنری با برگزاری کلاس‌های تابستانه فرصت خوبی فراهم می‌کنند تا کودکان و نوجوانان بتوانند از آموزش‌های اولیه و حرفه‌ای هنر نقاشی بهره‌مند شوند. اما به گفته اللهیار نگاه مدیران این مراکز به نحوه برگزاری کلاس‌ها در سطح کیفی آموزش‌ها مؤثر است: «تنوع کلاس‌ها برای همه گروه‌های سنی و هزینه‌ای که برای هر دوره از آموزش برگزار می‌شود، دسترسی و محیط فرهنگی این مراکز را می‌توان از امتیازات مثبت این مراکز عنوان کرد. اما متأسفانه گاهی دیده می‌شود در برخی فرهنگسراها انتخاب مربیان در اولویت قرار نمی‌گیرد و مربیان این مراکز آن‌طور که باید آموزش‌های اولیه و مهم را در اختیار هنرجویان قرار نمی‌دهند.

به همین دلیل به نظر می‌رسد گاهی و در برخی مواقع هدف فقط برگزاری یک دوره و پرکردن برنامه‌های تابستانه است. در پایان دوره، هنرجویان آن‌طور که باید در کار خود پیشرفت نمی‌کنند و چه بسا با آموزش‌های نادرست ذوق و استعداد هنری کودکان از بین می‌رود. من فکر می‌کنم اول از همه مربی باید نسبت به کاری که قبول کرده است متعهد باشد و از طرفی هم مدیران این مراکز نسبت به نحوه برگزاری کلاس‌ها و آموزش‌های ارائه شده دقت و نظارت کافی داشته باشند. آن وقت می‌توان گفت این فرصت‌های باارزش راهی برای شکوفایی و پرورش استعدادها به شمار می‌آید.» 

  • ارتباط با مخاطبان در نمایشگاه‌های آنلاین 

اللهیار که امسال در نمایشگاه «صد اثر، صد هنرمند» شرکت کرده است می‌گوید: «به واسطه یکی از دوستان هنرمندم از برپایی نمایشگاه باخبر شدم و با ارسال تصویر آثارم به این نمایشگاه راه پیدا کردم. در این نمایشگاه که از طرف خانم لیلی گلستان، مدیر گالری گلستان برگزار می‌شود و تا ۱۷ شهریور ماه ادامه دارد، فرصتی فراهم شده تا از آثار هنرمندان به‌صورت آنلاین در وب‌سایت گالری گستان بازدید شود. در شرایط کنونی که باید از هر گردهمایی و تجمع دور باشیم، بهترین شیوه برای ارائه آثار هنرمندان نمایشگاه آنلاین است که هنرمند از فضای نمایشگاهی دور نماند و بتواند به ادامه هنرش بپردازد و با مخاطبان ارتباط برقرار کند.»
اللهیار که پیش از شیوع کرونا و تعطیلی فرهنگسراها با فرهنگسراهای بوعلی، ارسباران، گلستان و اندیشه همکاری داشته است می‌گوید: «نمایشگاه انفرادی و گروهی با هنرجویانم داشته‌ام و در دومین جشنواره آبرنگ ایران در فرهنگسرای اندیشه شرکت کرده‌ام که خیلی مورد توجه قرار گرفت. این نشان می‌دهد که مسئولان شهری به خوبی می‌توانند در ترویج برنامه‌های هنری فعالیت داشته باشند و علاقه‌مندان را به هنر ترغیب کنند.»

  • نقاشی چهره‌ها و طبیعت 

دیوارهای شهر را تابلو نقاشی کنیم

اجرای موضوعاتی که به حقیقت نزدیک‌تر است یا حس خوبی به بیننده القا می‌کند از ویژگی‌های نقاشی‌های اللهیار است. او که تاکنون چهره بازیگرانی مانند عزت‌الله‌انتظامی، پرویز پرستویی، علی نصیریان، محمدعلی کشاورز، احمد قدکچیان، سیروس گرجستانی، ژاله علو و نیکو خردمند و استادان عرصه موسیقی زنده‌یاد تجویدی و استاد ابوتراب را بر بوم نقاشی به ثبت رسانده است

می‌گوید: «آثارم گاهی یادآور گذشته مثل اجرای پرتره یا چهره‌های ماندگار قدیمی است. سعی می‌کنم از ایجاد شباهت با کاراکتری که می‌خواهم به تصویر بکشم بیننده‌ها را خوشحال و متعجب کنم. سوژه‌هایی هم از طبیعت زیبای لواسان داشته‌ام که خیلی مورد استقبال قرار گرفته است. گاهی در شمیران خانه‌ای قدیمی می‌بینم که آن را سوژه نقاشی‌ام قرار می‌دهم. در دزاشیب خانه‌ای قدیمی هست که از فضای بیرونی آن برای گلفروشی استفاده می‌شود. خیلی دوست داشتم آن عمارت را نقاشی کنم. وقتی به صاحب گلفروشی گفتم با روی باز قبول کرد و من بعد از عکاسی از آن خانه با نقاشی روی بوم آن عمارت را به‌عنوان یک اثر تاریخی ثبت کردم.» 

  • هنر بر دیوارهای شهر 

دیوارهای شهر را تابلو نقاشی کنیم

اللهیار معتقد است که سوژه نقاشی دیواری می‌تواند هر چیزی باشد اما استفاده از طرح‌های رنگی و شاد به جای دیوارهای خاکستری حس خوبی را به شهروندان منتقل می‌کند. او می‌گوید: «این روزها که فضای هنری ما یکنواخت شده است، پل‌های عابرپیاده بدون رنگ یا پل‌هایی که خودروها از آن عبور می‌کنند می‌توانند با استفاده از هنر از حالت سیمانی و بدون نقش و نگار به آثاری هنری تبدیل شوند.

این یکنواختی و بدون بهره‌بودن از رنگ می‌تواند خستگی ساکنان یک شهر را بیشتر کند. برای ایجاد فضای شهری که بتواند در روحیات مردم تأثیر مثبت داشته باشد می‌توان از طرح‌های رنگین و شاد استفاده کرد و با کمک هنرمندان جوان شهر را زیباتر و بانشاط کرد. چند سال پیش طرحی با نام نگارخانه‌ای به وسعت یک شهر در شهر تهران اجرا شد که در هر قسمتی از بزرگراه‌ها و پل‌های عابرپیاده تابلوها و آثار هنرمندان و نقاشان بزرگ ایران را می‌دیدیم. کار بسیار قشنگی بود. اگر شهرداری بتواند هر چند وقت یکبار چنین برنامه‌هایی در شهر اجرا کند حس خوبی به شهروندان، منتقل و فضای خشک و بی‌روح شهر با هنر زنده می‌شود.»

بیست و نهمین نمایشگاه «صد اثر، صد هنرمند» از ۱۵ مرداد تا ۱۷ شهریور ماه در گالری گلستان برگزار می‌شود. در این رویداد هنری ٤٩٥ اثر از ٤٨٩ هنرمند به نمایش و فروش گذاشته شده است.  

کد خبر 622563

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha