اغلب کهنسال هستند و توان انجام کارهای ساده هم برای خیلی از آنها دشوار است.

همیار خانواده

همشهری آنلاین _ ابوذر چهل امیرانی:   منظورمان پدر و مادر شهدا هستند که روزگاری فرزندان خود را برای دفاع از میهن به جبهه‌ها اعزام کردند و این روزها به حضور بچه‌های‌شان در کنار خود نیاز بیشتری دارند تا دست‌شان را بگیرند. در این شرایط وظیفه تک تک ما انجام کارهای روزمره آنهاست تا جای فرزندشان را پر کنیم. مسئولان شهری هم وظیفه دارند شرایط حضور آنها را در محله‌ها و معابر آسان کنند تا مبادا حین‌ تردد در کوچه‌ها و خیابان‌ها با مشکل روبه‌رو شوند. همچنین لازم است اقدام‌هایی برای پیگیری سریع‌تر درخواست‌های شهری آنها انجام شود که خوشبختانه در شهرداری منطقه با اجرای طرح‌های مختلفی این اهداف دنبال می‌شود. ساکنان منطقه ۱۷ در دوران دفاع‌مقدس ۴ هزار شهید تقدیم اسلام کرده و ده‌ها جانباز در این بخش از تهران ساکنند. به همین دلیل این منطقه به «دارالشهدا» معروف است و در هر کوچه و خیابان می‌توان چند خانواده شهید پیدا کرد. سراغ «داود لطفی» شهردار منطقه ۱۷ رفتیم تا از خدماتی که به خانواده شهدا و ایثارگران ارائه می‌دهند، باخبر شویم.

«منطقه ۱۷ یکی از پایگاه‌های مهم مردمی در زمان مبارزه با حکومت ستم‌شاهی بوده است و به نوعی می‌توان گفت ساکنان این منطقه نقش ارزشمندی در به ثمر رسیدن پیروزی انقلاب اسلامی داشته‌اند.» شهردار منطقه ۱۷ با بیان این مطلب ادامه می‌دهد: «در زمان جنگ تحمیلی هم این خانواده‌ها حضور فعالی داشتند و ۴ هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کردند. بعد از دوران دفاع‌مقدس هم در صیانت از حرمین در قالب مدافعان حرم حضور پیدا کردند و امنیت خود را مدیون آنان هستیم.»
«داود لطفی» اضافه می‌کند: «به همین دلیل تعداد قابل توجهی از خانواده معظم شهدا در این منطقه سکونت دارند و شهرداری منطقه برای تکریم آنان طرح «همیار خانواده شهید» را به اجرا درآورده که خوشبختانه رضایتمندی خانواده‌ها را به دنبال داشته است.»
وی درباره نحوه اجرای این طرح می‌گوید: «در این طرح اگر خانواده شهدا برای پیگیری امور شهری خود به شهرداری مراجعه کنند یکی از کارمندان واحد ایثارگران با آنها همراه می‌شود تا کارها را پیگیری کند.» شهردار منطقه به شرایط فعلی کشور به دلیل شیوع ویروس کرونا اشاره و عنوان می‌کند: «این روزها که در شرایط کرونایی قرار داریم خانواده شهدا برای پیگیری امور شهری خود در شهرداری منطقه می‌توانند با شماره‌های ۹۶۰۴۲۲۴۰ و ۹۶۰۴۲۲۴۶ واحد ایثارگران تماس بگیرند و زمان حضور خود را در شهرداری اعلام کنند تا سرعت خدمت‌رسانی به آنها افزایش پیدا کند.»

تکریم والدین شهیدان در منطقه ۱۷ | همیـار خانواده شهدا شدیم

  • اتاق فکر ایثار و شهادت

لطفی می‌گوید: «در نظر داریم در «اتاق فکر فرهنگ ایثار و شهادت» قوانین و مقررات حوزه شهری را برای خانواده ایثارگران و شهدا تدوین کنیم تا کارکنان از نحوه ارائه خدمات مطلوب‌تر به خانواده معظم شهدا و ایثارگران مطلع باشند. در این اقدام خانواده معظم شهدا و ایثارگران نیز از روند خدمت‌رسانی شهرداری باخبر می‌شوند.»
وی برگزاری یادواره شهدا، نصب یادمان شهیدان در مسیر باغ‌راه حضرت فاطمه(س)، دیدار هفتگی مدیران با خانواده شهدا و... را از برنامه‌هایی معرفی می‌کند که با هدف‌ ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در منطقه۱۷ به اجرا درمی‌آید.
لطفی به نامگذاری میدانی در منطقه ۱۷ اشاره و عنوان می‌کند: «باتوجه به اینکه بیشترین شهدای مدافع حرم نیز از جوانان این منطقه جنوبی پایتخت بوده‌اند، یکی از میدان‌های این منطقه که در ابتدای طرح بزرگ باغ‌راه حضرت فاطمه(س) قرار دارد، به نام شهدای مدافع حرم نامگذاری و المان‌هایی از ایثار و از خودگذشتگی این شهیدان در میدان نصب شده است.»

تکریم والدین شهیدان در منطقه ۱۷ | همیـار خانواده شهدا شدیم

  • همیاری در تزریق واکسن کرونا

لطفی می‌گوید: «خوشبختانه ارتباط بسیار نزدیکی از سوی واحد امور ایثارگران شهرداری منطقه با خانواده‌های شهید برقرار شده است، به‌طوری‌که با پیگیری‌های انجام شده تزریق واکسن کرونا در فرهنگسرای شهید حاج قاسم سلیمانی برای تعدادی از پدران و مادران شهدا انجام شد. همچنین همیار شهید فعال در منطقه، تعدادی از آنها را در زمان تزریق واکسن کرونا از منزل تا محیط تزریق همراهی کرد.»
وی در اختیار قراردادن خودرو برای انتقال خانواده شهدا به بیمارستان و همچنین همراهی مسئول امور ایثارگران همراه با پزشک به منزل مادران شهدا برای معاینه، مراقبت ویژه و تحویل دارو به آنها را از دیگر خدماتی عنوان می‌کند که شهرداری منطقه ۱۷ به خانواده معظم شهدا ارائه می‌دهد.
لطفی ادامه می‌دهد: «دیدار مدیران شهری با ۷۴ خانواده شهید از برنامه‌های طرح همیار شهید بوده که تاکنون انجام شده است. همچنین تکریم و رسیدگی به درخواست یک‌صد نفر از ایثارگران در زمان مراجعه حضوری به شهرداری، بهسازی بیش از ۱۰ محل در قالب لکه‌گیری، آسفالت و ساخت رمپ در مقابل منازل برای‌ تردد آسان پدران و مادران شهدا، تهیه و تحویل یک دستگاه تخت و ویلچر و بازسازی محل سکونت یکی از مادران شهدای انقلاب اسلامی از برنامه‌های دیگر شهرداری منطقه در این طرح بوده است.»
شهردار منطقه ۱۷ ادامه می‌دهد: «گاهی اوقات در معابر فرعی شاهد سکونت چند خانواده شهید هستیم. به همین منظور تلاش می‌کنیم تا بهسازی محیط سکونت این خانواده‌ها مورد توجه قرار گیرد. از سوی دیگر، جانبازان و معلولان نیز همانند سایر اقشار جامعه حق دارند از تمامی امکانات و تجهیزات شهری بهره‌مند شوند و با مناسب‌سازی معابر، اماکن و فضاهای شهری و فراهم آوردن امکان حضور توان‌یابان، جانبازان و معلولان در شهر و بهره‌مندی از اماکن عمومی و تفریحی می‌توان در استقلال نسبی و ایجاد انگیزه برای فعالیت‌های اجتماعی این قشر نقش مهمی ایفا کند. به همین منظور ۴۷جای پارک خودرو ویژه جانبازان و معلولان در منطقه ایجاد شده که ۱۰مورد در ماه‌های اخیر انجام شده و شاهد افزایش ۲۰درصدی این عملیات هستیم.»
لطفی اضافه می‌کند: «در این طرح مسیر تردد توان‌یابان، جانبازان و معلولان در ورودی بوستان‌های منطقه مناسب‌سازی شده است. همچنین تا پایان سال جاری در ۵بوستان منطقه تجهیزات و امکانات کامل مخصوص توان‌یابان، جانبازان و معلولان نصب خواهد شد. نصب وسایل ورزشی، آبخوری، نیمکت، میز خانواده، ساخت سرویس بهداشتی و... در این یوستان‌ها طراحی شده که این فعالیت‌ها در بوستان‌های صبا، نسترن و جهاد به پایان رسیده و در بوستان‌های هویزه و پانیذ هم تا پایان سال انجام می‌شود. با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران هم المان مناسبی برای این منطقه در حال طراحی است.»

تکریم والدین شهیدان در منطقه ۱۷ | همیـار خانواده شهدا شدیم

  •  پایش و کنترل ویروس کرونا با طرح حاج قاسم سلیمانی

شهردار منطقه۱۷ به اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در ۱۴ محله دارالشهدای تهران با همکاری کادر درمان وزارت بهداشت، نیروهای بسیج، سپاه، اعضای شورایاری و شهرداری منطقه اشاره می‌کند و می‌گوید: «این طرح برای مقابله با ویروس منحوس کرونا اجرا می‌شود که اقدام بی‌نظیری برای کنترل این ویروس و کاهش انتقال بین افراد جامعه بوده است.»
«داود لطفی» ادامه می‌دهد: «شناسایی بیماران کرونایی، انجام اقدامات درمانی و فعالیت‌های پیشگیرانه برای انتقال ویروس از اهداف اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی است که در قالب پایش ساکنان محله‌های منطقه به شکل خانه به خانه و تلفنی و ارائه به موقع خدمات درمانی و مراقبتی به اجرا درمی‌آید.»
وی با اعلام اینکه شهرداری منطقه از ابتدای اجرای این طرح تاکنون محیطی کاملاً مجهز در ۵ سرای محله ایجاد کرده، اضافه می‌کند: «در این مراکز نیروهای بسیج و سپاه با همیاری کادر درمان وزارت بهداشت اقدام به آموزش، پایش و کنترل ویروس کرونا بین ساکنان منطقه می‌کنند.»
لطفی ادامه می‌دهد: «برنامه خانه به خانه در ابتدای اجرای طرح با موضوع آموزش و پایش توسط نیروهای بهداشتی اجرا شد و در مرحله بعد پایش و آموزش به شکل تلفنی از خانواده‌های ساکن در منطقه به اجرا درآمد که این اقدام گام بلندی در کنترل و جلوگیری از بحران کرونا شد. همچنین یکی از دلایل مهم اجرای موفقیت‌آمیز این طرح همکاری بسیار مناسب ساکنان منطقه با کادر درمان بوده است.»
شهردار منطقه می‌گوید: «در صورتی که در این پایش عضو خانواده‌ای علائم بیماری کرونا داشته باشد، با همکاری مراکز بهداشت میثم و ابوذر تست کرونا انجام می‌شود و اگر خانواده‌ای توان پرداخت هزینه تست را نداشته باشد به‌صورت کاملاً رایگان از این خدمت بهره‌مند می‌شود. تست قندخون و فشارخون افراد سالمند که دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند، از دیگر برنامه‌های این طرح است و نیروهای ۱۴خانه سلامت شهرداری منطقه، تلفنی روند بیماری این افراد را بررسی می‌کنند و در صورت نیاز از آنها دعوت می‌شود به خانه سلامت مراجعه کنند تا کنترل بیماری آنها به تعویق نیفتد.»

کد خبر 622360

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha