دوشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۶:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: اوو مورالس رئیس جمهوری بولیوی بامداد روز دوشنبه 11 شهریور وارد تهران شد.

به گزارش پرس تی وی، رئیس جمهور بولیوی که به همراه وزیر انرژی این کشور به تهران سفر کرده است، در فرودگاه مهرآباد تهران از سوی علی اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران مورد استقبال قرار گرفت.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز از اوو مواالس رئیس جمهور بولیوی در ساختمان ریاست جمهوری استقبال خواهد کرد.

رئیس جمهور بولیوی پس از دیدار با معمر قذافی رئیس جمهور لیبی، از طرابلس به تهران سفر کرده است. لیبی و بولیوی در 13 اوت سال جاری روابط دیپلماتیک با یکدیگر بر قرار کرده‌اند.

دیدار مورالس از تهران در حالی انجام می‌گیرد که پیشتر محمود احمدی نژاد در سپتامبر سال 2007 در سفری رسمی به لا پاس رفته بود. در این سفر سنگ بنای روابط دیپلماتیک میان ایران و بولیوی نهاده شد.

مورالس ایران و بولیوی را دو کشور دوست و انقلابی توصیف کرده است. دو کشور ایران و بولیوی از تولید کنندگان انرژی محسوب می‌شوند و هر دو قاطعانه با هژمونی ایالات متحده آمریکا مخالفت می‌ورزند.

مورالس اولین رئیس جمهور سرخ پوست بولیوی است که پس از پیروزی در انتخابات 2005 قدرت را در این کشور به دست گرفت. مواضع ضد آمریکایی مورالس عامل عمده پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری بولیوی بود. اوو مورالس شش ماه پس از تصدی مقام ریاست جمهوری بولیوی با رد نظارت خارجی بر منابع گاز طبیعی این کشور، منابع گاز این کشور را ملی اعلام کرد.

بولیوی دارای دومین منابع گازی در آمریکای لاتین است.

مورالس اخیرا نیز در رفراندومی که به منظور تائید و یا عدم تائید زمامداری وی برگزار شده بود، به پیروزی رسید. در این رفراندوم 68 درصد از مردم بولیوی ادامه زمامداری مورالس را تائید کردند.[پیروزی مورالس در رفراندوم تائید ادامه زمامداری]

کد خبر 62157

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز