همشهری آنلاین: گفته می‌شود رهبر کره شمالی از همتای چینی خود به دلیل انجام آزمایش هسته‌ای اخیر در کشورش عذرخواهی کرده است.

روزنامه دی ولت از سئول گزارش داد که روزنامه "چوسان ایلبون" چاپ کره جنوبی به نقل از منابع اطلاعاتی چینی نوشت: کیم به دلیل انجام آزمایش هسته‌ای تهدیدآمیزش در تاریخ 9 اکتبر از پکن عذرخواهی کرده است."
وی در عین حال بار دیگر موضع دولت کشورش را مبنی بر آن که در صورت مصالحه آمریکا امکان مذاکرات برای پایان برنامه هسته‌ای کره شمالی وجود خواهد داشت، تکرار کرده است.
کیم جونگ ایل پنجشنبه 19 اکتبر به تانگ جیاشوان، کمیسار دولتی چین در پکن اعلام کرده است، برای کره شمالی تفاوتی نخواهد داشت که مذاکرات به صورت دوجانبه با آمریکا صورت بگیرد و یا آن که در چارچوب مذاکرات شش جانبه پیگیری شود.
این گزارش به نقل از منابع خود ادامه داد، اعزام تانگ به کره شمالی با هدف میانجی‌گری میان واشنگتن و پیونگ یانگ صورت گرفته بوده است. کره شمالی بارها ازسرگیری مذاکرات شش جانبه (شامل دو کره، آمریکا، چین، روسیه و ژاپن) را به لغو تحریم‌های آمریکا علیه این کشور مشروط کرده است.
در همین حال، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا که در پکن به سر می‌برد، در دیدار با لی ژائو شینگ، همتای چینی خود درباره مناقشه هسته‌ای کره شمالی با وی به بحث و گفت‌وگو نشست. رایس در سفرش به چین، همان طور که در ژاپن و کره جنوبی نیز اعلام کرد، به دنبال همکاری برای پیشبرد موثر تحریم‌های بین‌المللی بر کره شمالی بوده است. بر اساس اعلام رسانه‌های رسمی چینی، رایس قرار است با تانگ نیز ملاقات کند.
کد خبر 6212

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز