مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۷
۰ نفر

مسئولان از اتخاذ تدابیری برای رفع مشکلات تردد شهروندان و فعالیت کسبه در پیاده‌راه خیابان امام‌خمینیره این‌شهر خبر می‌دهند.

پیاده راه سمنان

شهرام سوادکوهی-همشهری آنلاین: 

ساخت پیاده‌راه در سمنان یکی از برنامه‌های اولویت‌دار مدیریت شهری در چند سال اخیر بوده که پس از انجام برخی امور زیرساختی مانند تغییر مسیر شبکه‌های آب و برق و مخابرات در سال‌گذشته، بالاخره از ابتدای سال‌جاری وارد فاز اجرایی شد و در هفته دوم ماه جاری تقریبا به بهره‌برداری رسید.

این طرح در خیابان قدیمی و پرتردد امام‌خمینی(ره) سمنان اجرا شده تا با توجه به وجود بناهای تاریخی و قدیمی و همچنین استقرار بخشی از بازاریان هسته مرکزی شهر دراین نقطه، به جاذبه‌ای گردشگری در شهر سمنان تبدیل شود.
مجریان این پیاده‌راه در زمان طراحی و برنامه‌ریزی برای ساخت آن را درصورت تکمیل و اجرایی شدن همه برنامه‌های مدنظر، هم‌تراز با پیاده‌راه‌های موفق شهرهای ایران مانند پیاده‌راه شهرداری رشت، پیاده‌راه امام‌خمینی(ره) قم، پیاده‌راه تربیت تبریز، پیاده‌راه نقش‌جهان اصفهان و پیاده‌راه ۱۵خرداد تهران عنوان کردند. از طرفی اجرای این طرح نیز مورد استقبال بسیاری از شهروندان سمنان قرار گرفت، چراکه با بسته شدن این خیابان به روی خودروها و ممنوعیت تردد، علاوه بر اینکه خطرهای ناشی از ترافیک بالا در آن کم می‌شود، فضایی تفریحی برای شهروندان سمنان ایجاد خواهد شد تا بخشی از زمان خود در شبانه‌روز را برای تفریحی کوتاه‌مدت و شهری در آن بگذرانند.

انتقاد شهروندان 

 اما طی روزهای اخیر و با بهره‌برداری از پیاده‌راه، گلایه‌هایی ازسوی شهروندان و به‌ویژه بازاریان مطرح شده‌است که نشان می‌دهد این پروژه تقریبا به بهره‌برداری رسیده، هنوز با نواقص و مشکلاتی مواجه است. «امیرحسام صمدی» شهروند ساکن سمنان دراین باره می‌گوید: قرار بود این خیابان به روی خودروها بسته و به پیاده‌راه تبدیل شود، اما همچنان شاهد تردد خودروها هستیم.

وی می‌افزاید: هزینه زیادی برای این پروژه صرف شد و قرار بود پیاده‌راه باشد. ازطرفی هم وقتی شهروندی از مغازه‌های موجود دراین خیابان خرید کند، باید مسیری طولانی را پیاده بپیماید تا به خودروی خود یا ایستگاه تاکسی برسد. ضمن اینکه به‌نظر می‌رسد برای پارک خودروها در اطراف پیاده‌راه هم فکر اساسی نشده‌است.

درد دل کسبه

انتقادها از نگاه کسبه خیابان سابق و پیاده‌راه کنونی امام‌خمینی(ره) سمنان شکل دیگری دارد. یکی از کسبه این بازار به خبرنگارهمشهری اظهار می‌کند: خواست همه کسبه باز بودن خیابان و برقرار بودن تردد است. وقتی تردد ممنوع است، کسبه چطور باید کالاهایشان را به مغازه‌های خود بیاورند؟ الان که باربری می‌خواهد برای ما بار بیاورد، باید تا میدان امام‌خمینی(ره) یا چهارراه مازندران برویم تا بار خود را تحویل بگیریم.

برخی شهروندان هم اختلال ایجاد شده در نظم ترافیکی و تردد برخی خودروها از پیاده‌راه را مورد انتقاد قرارمی‌دهند. البته مدیران شهری از زمان آغاز اجرای پروژه اقدام‌هایی را برای رفع مشکل ترافیکی انجام داده‌اند. باز کردن مسیر جدید در شمال بوستان ملت و محل مدرسه نبوت سابق برای هدایت خودروها به سمت پارکینگ ابتدای خیابان امام‌خمینی(ره)، ایجاد مسیر جایگزین از خیابان کهنه‌دژ برای رسیدن خودروها به پارینگ روبه‌روی مسجدجامع و همچنین گشودن مسیر پارکینگ چاپارخانه در شمال چهارراه مازندران به روی شهروندان برخی ازجمله این اقدام‌ها بوده‌است. اما درحال‌حاضر انتقاد جدی شهروندان و کسبه به بلاتکلیفی این پیاده‌راه است.

بهره‌برداری، آزمایشی است

با این حال مسئولان سمنان می‌گویند که این پیاده‌راه به‌صورت آزمایشی بازگشایی شده تا نواقص آن، پس از ارزیابی‌های کلی رفع شود. فرماندار سمنان با بیان اینکه طرح ارزشمند پیاده‌راه سمنان نماد همراهی مردم و مسئولان است، درباره آخرین وضعیت این پیاده‌راه و انتقادهای شهروندان می‌گوید: ساخت این پیاده‌راه هنوز به پایان نرسید و نواقصی دارد.

«نادر فخری» می‌افزاید: یک‌سری مصوبات شورای تأمین هنوز دراین پروژه اجرا نشده‌است. البته یکی از مشکلات طرح هم انجام نشدن اطلاع‌رسانی دقیق درباره جزئیات این طرح توسط همکاران ما در شهرداری است.
وی ضمن قدردانی از کسبه این خیابان بابت همراهی در اجرای این پروژه طی ماه‌های اخیر، ادامه می‌دهد: این طرح فعلا به‌صورت آزمایشی درحال اجراست و برای رفع مشکلاتی که شهروندان و به‌ویژه کسبه محترم خیابان امام‌خمینی(ره) مطرح می‌کنند، تصمیم‌های خوبی اتخاذ شده که به‌زودی اجرا می‌شود.

فخری عنوان می‌کند: پس از شنیدن دیدگاه‌ها و مطالبه‌های کسبه، خواسته‌های آنان را لحاظ کردیم و برای تأمین پارکینگ و تردد ماشین‌های خدمات‌رسان و باری از این محدوده نیز تصمیم‌هایی گرفته شده‌است.
وی درباره تردد برخی خودروها از پیاده‌راه تصریح می‌کند: عبور تعدادی از خودروها مانند تاکسی فعلا با درنظر گرفتن برخی شروط انجام می‌شود، اما تردد خودروهای شخصی، موتور و دوچرخه از این پیاده‌راه ممنوع است. با تصمیم‌هایی که اتخاذ شده نیز در آینده نزدیک تردد تاکسی‌ها را هم دراین مسیر شاهد نخواهیم بود.

رفع مشکل تردد شهروندان
فرماندار سمنان از درنظر گرفتن یک مصوبه برای رفع مشکل تردد شهروندان در پیاده‌راه سمنان خبر می‌دهد و می‌گوید: از ابتدای طرح مصوبه‌ای برای آن درنظر گرفته شد که براساس این مصوبه شهرداری باید ۲دستگاه ون برقی برای رفت‌وآمد شهروندان خریداری کند. این اقدام قرار است در آینده نزدیک انجام شود و بعد از خرید یا اجاره ون برقی عبور تاکسی هم ممنوع می‌شود.

فخری با تأکید بر اینکه اجرای طرح پیاده‌راه اقدامی خوب و ارزشمند برای شهر سمنان است، اضافه می‌کند: شهروندان و به‌ویژه کسبه خیابان امام‌خمینی(ره) اطمینان داشته باشند که خواسته‌های آنان در ادامه طرح و پس از دوره آزمایشی بهره‌برداری رفع خواهد شد و فضایی مناسب در شهر ایجاد می‌شود.

کد خبر 620996

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha