مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱ آذر ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۶
۰ نفر

پویا عباسی: آرامش در خیابان شلوغ شهر لنگر خواهد انداخت

طرح پیاده‌راه‌سازی خیابان‌های منتهی به منطقه بازار بزرگ تهران  چند وقتی است شروع شده و این طرح حالا قدم به خیابان ناصرخسرو گذاشته است. آن همه سردرگمی‌و به هم پیچیده شدن  اتومبیل‌ها و موتور سیکلت‌ها‌، آن هیاهو و زوزه‌های موتورهای بنزینی و دیزلی وانت‌بارها و کامیونت‌ها‌، سر‌وصدای ناتمام صاحبان گاری‌دستی‌ها، شلوغی گره‌خورده با نام خیابان ناصرخسرو‌ همه و همه کم‌کم به خاطره‌ها خواهد پیوست.

 از این پس خیابان ناصرخسرو را خیابانی آرام‌تر خواهیم دید. خیابانی با پیاده‌راه‌های زیبا که شاعرانه‌تر و زیباتر از گذشته در مرکز شهر خودنمایی خواهد کرد. آرامشی که با نام و شعر ناصرخسرو هم به نوعی سنخیت بیشتری خواهد داشت.

پیاده‌راه‌سازی و سامان‌دهی ترافیک در خیابان ناصرخسرو‌ طرحی است که معاونت حمل‌ونقل و ترافیک منطقه12 شهرداری تهران آن را پیگیری و اجرا می‌کند. اجرای عملیات پیاده‌راه‌سازی‌ خیابان ناصرخسرو تا  پانزده‌خرداد وارد مرحله سوم خود شده است و در این فاز به‌جز اتوبوس‌ها و وانت‌بارهای ویژه حمل‌ونقل بار، عبور و تردد دیگر وسیله‌های نقلیه ممنوع شده است. تغییر وضعیت حرکت وسیله‌های نقلیه در محدوده خیابان ناصرخسرو و بازار تهران‌، به طور حتم شکل جدیدی از حرکت را در این منطقه به‌وجود خواهد آورد.

اطلاع‌رسانی کنید لطفا

مهندس منصور محمدحسنی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک منطقه12 شهرداری تهران در مورد این طرح می‌گوید: با توجه به اجرای فاز سوم پیاده‌راه‌سازی در محدوده بازار تهران‌، خیابان ناصرخسرو و تقاطع صوراسرافیل،‌ در ادامه خیابان پانزده‌خرداد حدفاصل ناصرخسرو تا چهارراه سیروس سامان‌دهی شده ‌و طرح پیاده‌راه‌سازی در این محدوده انجام می‌شود.

مهندس محمدحسنی مهم‌ترین مشکل پیش‌روی این طرح را در ابتدای کار، اطلاع نداشتن بسیاری از شهروندان از تغییر وضعیت عبورومرور در این منطقه می‌داند و به همشهری مسافر می‌گوید: ما از رسانه‌ها انتظار داریم در مورد وضعیت تردد و تغییر‌هایی که در سیستم‌حمل‌ونقل عمومی ‌این منطقه به‌وجود آمده اطلاع‌رسانی کنند تا شهروندان عزیزی که از تغییرها و محدودیت‌های به‌وجود آمده اطلاعی ندارند، سردرگم نشوند.

محدودیت تردد از نیمه آبان

از نیمه آبان‌ماه جاری تردد خودروهای سواری شخصی و موتورسیکلت‌ها در محدوده خیابان ناصرخسرو ممنوع شده است. معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه12 شهرداری تهران در این باره بیان می‌دارد: برای رفاه حال شهروندان تردد در این محورها توسط سیستم حمل‌ونقل عمومی‌ انجام شده و چهارراه سیروس تا خیابان پامنار دوطرفه و تردد خودروهای شخصی از چهارراه سیروس تا پامنار و در ادامه خیابان پامنار آزاد خواهد شد.

مهندس محمدحسنی ادامه می‌دهد: از تقاطع خیابان ناصرخسرو و صوراسرافیل به سمت جنوب، اتوبوس‌ها‌ و ون‌های گردشی مسافران را جا‌به‌جا می‌کنند و فقط وانت‌بارها  برای تخلیه و حمل بارها اجازه تردد در این محدوده را دارند.

مهندس محمدحسنی با اشاره به محوریت خیابان ناصرخسرو در حمل‌ونقل شبکه تاکسیرانی پیش از اجرای این طرح می‌گوید: بسیاری از خطوط تاکسیرانی و ایستگاه‌های تاکسی در خیابان ناصرخسرو بودند و جابه‌جایی مسافران را برعهده داشتند، اما برای اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی خیابان ناصرخسرو تمام این خطوط تاکسیرانی به شمال میدان امام‌خمینی(ره) منتقل شده‌اند و اتوبوس‌ها و ون‌های گردشی شهروندان را در این مسیر جابه‌جا می‌کنند.

رضایت عمومی ‌از طرح پیاده‌راه‌سازی ناصرخسرو

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه12 شهرداری تهران از تبدیل شدن 2باند شرقی خیابان ناصرخسرو به پیاده‌رو خبر می‌دهد و می‌گوید: برای آن‌که بارگیری و باراندازی‌های پراکنده در این محدوده انجام نشود‌، محل‌های خاصی برای این منظور در نظر گرفته شده است.

مهندس محمدحسنی ادامه داد: بیش از یک‌ونیم‌میلیون مسافر روزانه در محدوده بازار جابه‌جا می‌شوند و با توجه به این‌که این محدوده در بافت قدیمی ‌و مرکزی شهر قرار دارد برنامه ما این است که در رفت‌وآمد‌ها‌، با ایجاد پیاده‌رو‌های موردنیاز، تردد پیاده غالب شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه12 شهرداری تهران در مورد میزان رضایت شهروندان از اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی در محدوده بازار تهران می‌گوید: عموم شهروندان راضی‌اند، اما کسانی هم هستند که به دلیل تغییرات به‌وجود آمده و ناآشنایی با روال و هدف نهایی این طرح ممکن است به صورت مقطعی اظهار نارضایتی کنند.

ایجاد امنیت برای پیاده‌ها

مهندس محمدحسنی در ادامه می‌گوید: ما سعی کرده‌ایم تا در اجرای این طرح تمام مشکلات و موانع کار را پیش‌بینی و آن‌ها را رفع کنیم. هدف ما این است که کسبه و بازاری‌ها در رابطه با بارگیری دغدغه‌ای نداشته باشند و حمل‌ونقل مسافران به وسیله شبکه حمل‌ونقل عمومی‌ روی روال مطلوب بیفتد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه 12 شهرداری تهران با اشاره به حجم بالای تردد مسافران و شهروندانی که به شکل پیاده در محدوده بازار تردد می‌کنند، اظهار می‌دارد: ایجاد محیط امن و به‌وجود آوردن تردد ایمن برای عابران پیاده و جلوگیری از ازدحام رفت‌وآمد  موتورسیکلت‌ها و اتومبیل‌های شخصی  هدف نهایی این طرح است که امیدواریم با اجرای فاز سوم آن به این مهم دست یابیم.

همشهری مسافر

کد خبر 95737

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز