سه‌شنبه ۷ مهر ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

خیابان در فرهنگ نوین شهری، معنایی فراتر از راه یا جاده یافته است

خیابان، مسیر ارتباط ذهنی شهروندان است. خطوط ارتباطی که نقشه شهر را می‌سازد و گاه قدم زدن در آن خاطرات یک نسل را رقم می‌زند؛ درست مثل خیابان‌های مرکزی تهران که مهد فعالیت‌های هنرمندان دهه 40 و 50 بوده است. در 2 دهه گذشته  تهران چنین خیابانی با ساختار هنری مشخص نداشته است.

اما 4 سالی می‌شود که ایده‌ای نو، خیابان مختص هنرمندان را در معنایی بسیار وسیع‌تر به مناطق مختلف شهر ما امتداد داده است. مسئولان سازمان فرهنگی ـ هنری  شهرداری تهران خیلی بجا نام این طرح را «خیابان هنر» نامیده‌اند و این‌گونه می‌شود که هنر ایرانی و جلوه‌هایی از هنر جهانی به بطن زندگی شهروندان سرک می‌کشد.

 حالا خیابان‌های گوشه و کنار شهر ما به تناسب فضا و امکانات خود یکی پس از دیگری لقب خیابان هنر می‌گیرند تا هنر با وسعت دوست‌داشتنی خود جادو کنجکاوی انسان را در میان دغدغه‌های زندگی شهری برانگیزد و هنرمند محلی رغبت، انگیزه و فرصت عرضه هنری که برای آموختن آن وقت وانرژی صرف کرده است را در یک محیط مناسب شهری به دست آورد.

سبز و سرخ و ارغوانی

 اینجا دیگر فرقی نمی‌کند که همسایه هنرمند، ساکن چند کوچه آنطرف‌تر و در چه مقطع سنی باشد. کودکان غرفه «گل‌بازی» به راه می‌اندازند و پیرزن‌ها چرخ نخ‌ریسی و دستباف‌های سنتی را... شاید هم پیرمردی را ببینید که نمد می‌مالد و رنگ‌های سبز و سرخ و ارغوانی را روی بافه‌ای بدون تار و پود در کنار هم و در قالب زیرانداز با نقش می‌‌آمیزد.

چنین تصاویر زیبا و دلفریبی تاکنون در منطقه ما دیده نشده‌اند. با وجود آنکه منطقه 4، ظرفیت‌های مناسبی همچون خیابان سازمان آب حکیمیه، پارک پلیس و فرهنگسرای اشراق را برای ایجاد خیابان هنر داراست اما نقاشان، خطاطان، آشپزان، عکاسان، سفالگران، عروسک‌گردانان و دیگر اقشار هنری گمنام ساکن در آن در انتظار این فرصت برای ارائه هنرشان هستند.

 رئیس اداره فرهنگی و هنری شهرداری منطقه می‌گوید: «برپایی خیابان هنر اتفاق مهمی است که بطور حتم در منطقه ما هم به وقوع خواهد پیوست، اما حجم زیاد کارها در این معاونت، تاکنون فرصت تشکیل نشستی برای انتخاب مکان و نحوه برپایی به ما نداده است که امیدواریم چنین اتفاقی بزودی رخ دهد.»

 علیرضا زندوکیلی، ادامه می‌دهد: «در نظر داریم در خیابان هنر منطقه از ظرفیت‌های هنرمندانی که در زمینه‌های گوناگون هنری، فعالیت دارند بهره بگیریم و در این میان توجه ویژه‌ای به اصل ناحیه‌محوری و مشارکت محله‌ها خواهیم داشت تا خیابان هنر تنها با استفاده از ظرفیت‌های منطقه خودمان برپا شود.» 

احیای هویت

خیابان هنر، مجموعه‌ای است از نوآوری‌ها و نقش‌آفرینی‌های هنرمندانه که با هدف ایجاد ارتباط میان شهروندان فعال می‌شود. «فرنوش ذوالفقاری» دبیر اجرایی خیابان هنر، می‌گوید: «این خیابان با همت مؤسسه فرهنگی، هنری هاتف شهر و زیرنظر سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران در نقاط مختلف شهر راه‌‌اندازی می‌شود.

 البته در سال‌های گذشته، خیابان هنر فقط در فصل تابستان و در روزهای چهارشنبه در بوستان‌های محله‌ها برپا می‌شد ولی امسال به دلیل استقبال شهروندان در 3 روز پایانی هفته برگزار می‌شود. از اهداف برپایی این خیابان می‌توان به استحکام بخشی و حس تعلق به سرزمین، احیای هویت فرهنگی و اجتماعی با معرفی تاریخ محله و احیای مکان‌های تاریخی، آشنایی با هنرهای اصیل ایرانی از جمله کارگاه‌های بافت، صنایع، خط، زبان و ادب فارسی، برپایی کارگاه بازیافت با هدف تقویت روحیه قناعت و ساده‌زیستی، گسترش فرهنگ آپارتمان‌نشینی و ارتقای همبستگی شهروندان با تکیه بر میراث فرهنگی اشاره کرد.»

پیش از این  خیابان هنر در نقاط مختلف تهران از جمله در پارک طالقانی، ایستگاه مترو میرداماد، پیاده‌رو پارک نیاوران، محوطه فرهنگسرای پایداری، خیابان ولی‌عصر¨عج، پیاده‌رو پارک ملت، پیاده‌رو میدان صنعت و بلوار اصلی تهرانسر برپا شده است. 

هنرمندها بخوانند، 

 بومی‌سازی فرهنگ و احیای هویت شهر، تلطیف فضاهای عمومی، غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان و تبلور جلوه‌های مختلف هنری،متناسب با آداب و رسوم و فرهنگ ایرانی برای آشنایی شهروندان با هنرهای گوناگون در خیابان‌های پرترافیک و خسته شهر تهران از اهداف این فعالیت هنری است.

 در هر خیابان هنر بیش از 100 هنرمند در 25 کارگاه هنری حضور دارند. خیابان هنر شهر تهران براساس مطالعات انجام شده در خیابان‌های هنر لندن، ادین بورو، مسکو و برادوی و متناسب با سنت‌های موجود در جامعه و هنر اصیل ایرانی، طراحی شده است.

 اگر شما هم هنرمند هستید و تمایل دارید آثار خود را در چنین فضایی عرضه کنید، می‌توانید با پر کردن فرم مخصوصی که در خیابان‌های هنر توزیع می‌شود یا با مراجعه حضوری به مؤسسه هاتف شهر واقع در بلوار کشاورز، خیابان عبدالله‌زاده، کوچه ابرار، پلاک 58، نمونه کار یا هنر خود را ارائه دهید.

طرح شما در شورای این مؤسسه بررسی می‌شود و در صورت توافق، شما هم می‌توانید در خیابان هنر بعدی که زمان و مکان آن به اطلاع شما رسانده می‌شود شرکت کنید. امکانات لازم مانند میز و صندلی و ابزار مورد نیاز در اختیار شما قرار خواهد گرفت. فرصت را از دست ندهید!

همشهری محله - 4 

کد خبر 91600

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز