یکشنبه ۱۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۸:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: توفان اقیانوسی بسیار خطرناک گوستاو پس از عبور از کوبا وارد خلیج مکزیک شد و انتظار می‌رود با قدرت تمام به نیواورلئان بزند.

به گزارش رویترز این توفان یک توفان اقیانوسی نوع چهار است و انتظار می‌رود با عبور از سطح آب‌های گرم خلیج مکزیک بر قدرتش افزوده شود. گوستاو در عرض چند ساعت کوبا را در نوردید و اکنون در حال پیشروی به مناطقی است که هنوز از پیامدهای توفان کاترینا در سال 2005 رنج می‌برند.

کارشناسان می‌گویند قدرت گوستا با عبور از کوبا کاهش پیدا کرده است اما همانند کاترینا، این توفان هم می‌تواند با عبوط از فراز خلیج مکزیک پرقدرت‌تر شده و به یک توفان اقیانوسی نوع 5 با بادهایی به سرعت 249 کیلومتر تبدیل شود.

توفان قرن، خروج اجباری
شهردار نیواورلئان که دستور خروج اجباری ساکنان مناطق پست حاشیه خلیج شهر را صادر کرده است این توفان را "توفان قرن" نامیده و گفته است باید از آن ترسید.

ری ناگین در این باره گفته است: این موضوع اصلا شوخی‌بردار نیست. من برای تمام کسانی که فکر می‌کنند از پس این توفان برمی‌آیند یک خبر دارم: این بزرگ‌ترین اشتباهی است که می‌توانید در زندگی مرتکب شوید

Vehicles carrying Hurricane Gustav evacuees travel along the I-10 interstate highway heading east near Ocean Springs, Mississippi, August 30, 2008

با این حال کارشناسان در مورد جایی که گوستاو به ساحل خواهد زد اتفاق نظر ندارند. برخی می‌گویند احتمالا گوستاو بعد از ظهر دوشنبه جایی میان می‌سی‌سی‌پی و تگزاش شرقی به ساحل خواهد زد و مشخص نیست که آیا مستقیما به نیواورلئان برخورد خواهد کرد یا نه.

گوستاو در کوبا
گوستا بعداز ظهر روز یکشنبه ابتدا به جزیره یوث در 64 کیلومتری ساحل کوبا و سپس به ساحل استان پینار دل ریو در غرب کشور زد؛ به قطب تولید تنباکو.
مقامات کوبایی گفته‌اند توفان درخت‌ها را از جا کنده است و به مزارخ خسارت‌های زیادی وارد کرده با این حال گزارشی از تلفات جانی مخابره نشده است.

محصولات تنباکو در این استان هم از چند روز پیش به مناطق امن منتقل شده‌اند.

collapsed house as the eye of Hurricane Gustav passes in Los Palacios, 100 km (62.14 miles) west of Havana August 30, 2008.

یکی از مراکز هواشناسی کوبا بادهایی با سرعت 304 کیلومتر از گوستاو ثبت کرده است.
در استان‌های غربی کوبا حدود 250 هزار نفر تخلیه شده‌اند. در هاوانا پایتخت کوبا هم توفان باعث قطه شدن جریان برق شد و امواج بلند دریا از آب‌بندهای کنار ساحل گذشتند.

در کوبا تلفات ناشی از توفان‌های اقیانوسی به ندرت اتفاق می‌افتد چون دولت به خوبی برنامه تخلیه ساکنان مناطق خطرخیز را کنترل و اجرا می‌کند.

گوستاو در مسیر حرکت به سمت خلیج مکزیک جان 65 نفر را گرفته است.[در همین رابطه]

کد خبر 62075

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز