شنبه ۲۳ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: توفان اقیانوسی Ike در سواحل تگزاس به زمین خورد و انتظار می‌رود منطقه را با فاجعه‌ای بزرگ مواجه کند.

به گزارش بی‌بی‌سی مرکز توفان‌های اقیانوسی آمریکا اعلام کرده است چشم توفان Ike صبح شنبه با بادهایی به سرعت 175 کیلومتر بر ساعت به گالوستون زده است. بیشتر این شهر را پس از آن که موج‌های بلند به آن زدند آب گرفته است. گالوستون شهری که است که در سال 1900 بیشترین تلفات تاریخ آمریکا را در توفان‌های اقیانوسی داشته است.

در این شهر مقررات منع عبور و مرور وضع شده است و برق تقریبا در تمام مناطق قطع شده است. حدود 23 هزار نفر از ساکنان آن از شهر خارج نشده‌اند و مقامات به ساکنانی که در مناطق پست ساحلی زندگی می‌کنند هشدار داده‌اند در صورتی که از منطقه خارج نشوند مرگ آنها حتمی است.

بیشتر ساکنان این شهر به آستین مرکز ایالت تگزاش انتقال داده شدند.
مقامات آمریکایی اعلام کرده‌اند که Ike به حدود 100 هزار خانه در تگزاس خسارت وارد خواهد کرد. تا کنون حدود یک ملیون نفر از مناطقی که Ike آنها را تهدید می‌کند تخلیه شده‌اند. در هوستون مقامات به مردم گفته‌اند که در خانه‌هایشان باقی بمانند. در سال 2005 توفان ریتا در این شهر 110 کشته به جا گذاشت.

طبق پیش‌بینی کارشناسان Ike پس از عبور از گالوستون به سوی هوستون حرکت خواهد کرد؛ شهری که بزرگ‌ترین تاسیسات پالایشی آمریکا و پایگاه فضایی جانسون ناسا در آن قرار دارد.

مایکل چرتاف وزیر امنیت ملی آمریکا درباره Ike گفته است: ملت با یک فاجعه بالقوه مواجه است.
Ike اولین توفان بسیار بزرگ اقیانوسی است که پس از کاترینا به یکی از شهرهای بزرگ آمریکا می‌زند. 

Ike پیش از رسیدن به آمریکا در کوبا و هاییتی هم تلفات و خسارات زیادی به جای گذاشته است. در هاییتی نخست وزیر اعلام کرده است که حدود یک ملیون نفر بی‌خانمان شده‌اند و خواستار کمک‌های بین‌المللی شده است.

سازمان ملل اعلام کرده است حدود 100 ملیون دلار برای کمک به بازماندگان توفان در هاییتی نیاز دارد.

کد خبر 63223

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز