عادت داشتیم از چند روز مانده به محرم لباس‌ها و پرچم‌های سیاه را دم دست بیاوریم و با بچه‌محل‌ها دور هم جمع شویم، شروع به بستن داربست‌های ماه محرم و سیاه کردن در و دیوار تکیه کنیم.

سردار دشت كربلا

همشهری آنلاین_بهاره خسروی:  «هرکار واجب و غیرواجب زمین می‌ماند و به عشق آقا امام حسین(ع) و روشن نگه داشتن چراغ عزاداری و پختن غذای نذری، راهی سلسبیل و گاراژ مرحوم «غلامرضا مجید»، از ورزشکاران و هیأتی‌ها قدیم محله سلسبیل، می‌شدیم.

اما با شیوع «کوویدـ ۱۹» و برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی از برپایی هیأت و جمع شدن دور هم خبری نیست.» این چند سطر خلاصه صحبت‌های تعدادی از اعضای هیأت «سردار دشت کربلا» ی محله سلسبیل است که دو سال است برای قطع زنجیره کرونا مراسم عزاداری برگزار نمی‌کنند و در عوض نذرهای مردمی را صرف هزینه کمک و حمایت از همسایه‌ها و اهالی نیازمند سلسبیل می‌کنند. در این گزارش، با تعدادی از بانیان این هیأت درباره این کار خیر خداپسندانه گفت‌وگو کردیم.  

شیوع «کوویدـ ۱۹» و سیر و سفر ویروس‌های موذی با جهش‌هایی که شکل وگونه عجیب‌تری از ویروس را معرفی می‌کند، باعث تعطیلی برنامه‌ها و مراسم مذهبی زیادی در سراسر دنیا شده است. واقعیت این است که با همه توصیه‌ها بهداشتی و افزایش دامنه اطلاعات درباره این بیماری و انجام واکسیناسیون، کرونا همچنان نفس می‌گیرد و حالا که محرم بار دیگر از راه رسیده و ویروس کرونا همچنان خیال جمع کردن بساطش را در دنیا ندارد، دغدغه‌های مؤمنان بیشتر شده.

«ساسان سرائیان»، از اهالی قدیمی محله سلسبیل، با بیان اینکه سلامتی مردم برای اهل هیأت از هر چیزی مهم‌تر است، می‌گوید: «برپایی مراسم عزاداری و گریه برای مظلومیت خاندان پیامبر(ص) در خون و رگ ماست. از اینکه نمی‌توانیم مراسم عزاداری برپا کنیم، ناراحتیم. برای برپایی هیأت هم نظرها مختلف بود، اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که امسال هم هیأت را جور دیگری برگزار کنیم.»
سرائیان در ادامه اهالی را به برپایی مراسم عزاداری خانگی دعوت می‌کند: «سال گذشته هم هیأت برپا نکردیم و همه هزینه‌هایی را که قرار بود برای شام هیأت خرج کنیم در گروه واتس‌اپی‌مان اعلام کردیم که برای کمک به نیازمندان صرف می‌شود. پرداخت حساب دفتری افراد مقروض به سوپرمارکت‌ها، تأمین دارو، پرداخت بخشی از هزینه عمل دو نفر از اهالی نیازمند سلسبیل و... از جمله فعالیت‌های عام‌المنفعه هیأت ما در سال گذشته بود.»

  •  نذری که ماندگار شد
عزاداری به شیوه متفاوت
ساسان سرائیان/ساکن محله

«مرحوم غلامرضا مجید»، از ورزشکاران قدیم محله سلسبیل، که در رشته دوومیدانی فعالیت داشت، به دنبال‌ ترویج فرهنگ ورزش کردن میان جوانان و ساخت باشگاه‌های ورزشی بود. این همسایه قدیمی، باشگاه‌ البرز را در خیابان رودکی و باشگاه کیان را در منیریه برای تربیت ورزشکارانی سالم و موفق ساخت و از بانیان هیأت «سردار دشت کربلا» بود. چند سال است که این همسایه ورزشکار ما به دیدار حق شتافته است و فرزندانش خارج از ایران زندگی می‌کنند، اما به مناسبت ایام محرم، دختر بزرگ این مرحوم برای عمل به وصیت پدر و روشن نگه داشتن چراغ عزاداری ابا عبدالله‌الحسین(ع) راهی سرزمین مادری می‌شود. «میمنت مجید»، دختر مرحوم مجید، در این‌باره می‌گوید: «پدرم توجه زیادی به جوانان و تربیت نسلی سالم داشت. او علاقه‌مند به ساخت باشگاه ورزشی و تعلیم جوانان زیر پرچم دین بود و هر سال در ایام محرم در باشگاه البرز مراسم عزاداری برپا می‌کرد.»
به گفته بانو مجید، وصیت پدر بیست سال نذر و برپایی مراسم عزاداری در ملکش بود. او درباره حضورش در ایران قبل از شروع ماه محرم می‌گوید: «از چند روز قبل از محرم، برای مراسم عزاداری و ادای نذر پدرم به ایران می‌آیم تا نذورات اهالی قدیمی، اقوام و فامیل را به بانیان هیأت برای خرج مراسم عزاداری امام حسین(ع) برسانم. البته دو سال است که به دلیل شیوع کرونا هیأت دایر نیست، اما ما همه نذورات را برای کمک به نیازمندان هزینه می‌کنیم.»

  •  کمک به درمان بیماران کرونایی 

عزاداری به شیوه متفاوت

عمر هیأت‌های محله سلسبیل به دهه چهل و پیش‌تر از آن قد می‌دهد و بسیاری از هیأتی‌ها این روزها در گرد و غبار روزگار مویی سپید کرده‌اند و جوان‌ترها در همین هیأت‌ها با ذکر یا حسین و یا علی قد کشیده‌اند. با این اوصاف، برپا نشدن هیأت و مراسم عزاداری جمعی ماه محرم برای اهالی کار چندان راحتی نبود.

اما وقتی پای سلامت و حفظ جان انسان‌ها به میان می‌آید، باید این دلبستگی‌ها را به شکل دیگری پی گرفت. «سید رسول امینی»، از دیگر اعضای هیأت، با بیان این مطلب می‌گوید: «در سلسبیل هیأت‌های زیادی برپاست و همه سعی دارند ارادتشان را به اهل‌بیت(ع) به نحوی نشان دهند.

اعضای هیأت سردار دشت کربلا امسال برای دومین سال متوالی، تصمیم گرفتند تا مراسم عزاداری برپا نشود و همه چیز فقط در حد سیاه کردن فضای گاراژ مرحوم «غلامرضا مجید»، کنار باشگاه البرز در خیابان مرتضوی، تقاطع رودکی، باشد. اما در عوض در قالب پیشنهاد به اهل هیأت قرار شد هرکسی که‌بانی هزینه‌ها در شب‌های مختلف در دهه اول است، با تهیه کپسول اکسیژن، دارو یا خرید تخت برای بیماران کرونایی، چه دائمی چه قرضی، در انجام یک کار خیر سهیم باشد.» 

  • عزادار اباعبدالله هستیم 
عزاداری به شیوه متفاوت
داود نوروزی/ساکن محله

«دلمان لک زده تا دوباره یک دل سیر برای اباعبدالله عزاداری کنیم، دسته سینه‌زنی و زنجیرزنی راه بیندازیم. اما وقتی با این کار سلامتی افراد به خطر می‌افتد، برای حفظ شأن ائمه اطهار(ع) تصمیم گرفتیم تا امسال هم مانند سال گذشته هیچ مراسم دورهمی سینه‌زنی دایر نشود، چراکه هدف از شرکت در مراسم عزای حسینی کسب شعور و شور و معرفت حسینی است.»
«داود نوروزی»، از دیگر اعضای هیأت سردار دشت کربلا، این را می‌گوید و ادامه می‌دهد: «همه ما عزادار اباعبدالله هستیم و لباس سیاه بر تن داریم و در خانه با خواندن زیارت عاشورا و شنیدن روضه امام حسین(ع) از تلویزیون اشک می‌ریزیم. اما در شرایط کنونی دور هم جمع شدن در هیأت، ممکن است به قیمت جان و زندگی افراد تمام شود. پیش از این هم، در سایر مناسبت‌های مذهبی، مانند ماه رمضان و اعیاد، با جمع‌آوری نذورات تصمیم گرفتیم تا برای گره‌گشایی از مشکلات همسایه‌ها قدمی هرچند کوچک برداریم و به این شیوه ادای دین کنیم.»

کد خبر 620677

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha