چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۵
۰ نفر

ماه محرم و عزاداری برای اباعبدالله‌الحسین(ع) و یاران باوفایش جزء لاینفک زندگی ما ایرانی‌ها بوده و هست.

تعزيه

حجت‌الاسلام داود چمانی / مدرس حوزه و دانشگاه : اصلاً تار و پود زندگی‌مان را با همین عشق و ارادت به امام حسین بسته‌اند؛ چون قریب به اتفاق ما در مکتب حسینی رشد کرده و بزرگ شده‌ایم. برگزاری مراسم عزادارای امام حسین(ع) را به جرأت می‌توان بزرگ‌ترین آیین سنتی عزاداری در جهان نامید که هر سال بدون دخالت دولت‌ها و در سایه عشق و علاقه عاشقان حسین بن علی در اقصی نقاط دنیا به‌خصوص ایران برگزار می‌شود.مراسمی که نه پیر و جوان می‌شناسند نه فقیر و غنی و هرکسی به اندازه وسع و توانش در این ایام ارادت خود را به امام حسین نشان می‌دهد.  

هر ساله همه هیأتی‌ها، مسجدی‌ها، بسیجی‌ها و عامه مردم تلاششان این بود که مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی را با شور و حال بیشتر و جمعیت فزون‌تری برگزار کنند. حال اینکه در دو سال گذشته و به واسطه سایه منحوس کرونا بر سر شهرها، برگزاری آیین سنتی دهه نخست محرم در بلاتکلیفی بزرگی وا مانده است.

از یک سو، سلامتی مردم مطرح است و از سوی دیگر، اعتقادات مردم. گروهی بر برگزاری این آیین با شور و حال گذشته اعتقاد دارند و می‌گویند نباید اجازه دهیم پرچم امام حسین روی زمین بیفتد و عده‌ای نگران سلامتی مردم و شیوع این ویروس در تجمعات عزاداری هستند.  

در چنین شرایطی بهتر است هر دو گروه عاقلانه و منطقی به پیام بزرگ عاشورا بیندیشند و با توسل به همین پیام برای این ایام برنامه‌ریزی کنند. امر به معروف و نهی از منکر بزرگ‌ترین پیام عاشورا بود. پرهیز از برگزاری مراسم با تراکم جمعیتی بالا و تأکید بر رعایت اصول بهداشتی و پروتکل‌های بهداشتی امر به معروف است و باید از سوی کسانی که ادعای دینداری و پیروی از مکتب حسینی را دارند در هیأت‌ها تکرار شود. اگر به هیأت‌های مذهبی اجازه فعالیت در شرایط کرونایی را داده‌اند مسئولان هیأت‌ها نباید اجازه دهند سلامت فرزندان این جامعه به خطر بیفتد؛ چرا که اگر این‌گونه شود خسارت‌های وارده غیرقابل جبران است.  
ما در مراسم عزاداری حسینی قرار است پیام عاشورا را به گوش جهانیان برسانیم؛ بنابراین، لازم است قبل از صادرا ت این پیام خود عمل‌کننده بدان باشیم و با امربه معروف و نهی از منکر در آیین سنتی عزادارای حسینی در شرایط کرونایی به این مهم جامه عمل بپوشانیم.  

کد خبر 620649

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha