چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

سیدمحمدهادی ایازی: 1 - دهه محرم آغاز شد. محرم در فرهنگ ما جایگاهی خاص دارد و برای اوج آن در روز عاشورا که مصادف با شهادت حضرت اباعبد الله الحسین(ع) و 72نفر از یاران با وفای اوست، در سراسر ایران مراسم عزاداری برگزار می‌شود.

برگزاری مراسم و آیین‌های عزاداری در دهه محرم تماما مردمی است و شاید هیچ مراسم و برنامه‌ای در ایران به این حد و اندازه نقش مردم به معنای اخص در آن برجسته نباشد. در طول تاریخ عزاداری برای اباعبدالله(ع) جنبه‌خودجوش و مردمی آن برجسته بوده و نیاز به دخالت دولت‌ها نبوده است. شاید از این منظر بتوان گفت که مشارکت عمومی و مردمی نهادهای اجتماعی به‌طور کامل در این مراسم متبلور می‌شود.

مدیریت شهر به‌عنوان یک نهاد اجتماعی نیز خود را موظف می‌داند به سهم و اندازه مقدور در این همایش بزرگ نهادهای اجتماعی و مردمی که تحت عنوان هیئت‌ها، مساجد و تکایا فعالیت می‌کنند، مشارکت کند.

2 - نهاد اجتماعی شهرداری و مدیریت فرهنگی شهر بنا به آنچه در بالا اشاره شد، مانند سال‌های گذشته در آغاز برگزاری آیین‌های محرم، برنامه‌های متنوع و جامعی را طراحی کرده است. مقدمات ورود به محرم از یک ماه پیش در سطح شهر تهران آغاز شده و امید می‌رود که با اجرای این برنامه‌ها تهران به یک حسینیه بزرگ تبدیل شود.

در آستانه محرم نمایشگاه عطر سیب در فرهنگسرای خاوران برگزار شد که قریب به 12 هزار و 500 هیئت و مسجد و تکایای محلات از دانشگاه و مدارس در آن حضور یافتند و امکانات خدماتی و فرهنگی در اختیار آنها گذاشته شد تا در کنار مشارکت‌های متدینین و مومنین، ایام سوگواری با عزت و آبرو و در شأن ثارالله برگزار شود.

علاوه بر این، ویژه برنامه‌هایی برای مناطق طراحی شده است که با اجرای آن در سیما و منظر شهری و عاشورایی شدن شهر مؤثر خواهد بود. مدیریت شهر در جهت ایمنی مساجد و تکایا نیز اقداماتی را انجام داده و پیش‌بینی کرده است؛ ازجمله بازدید و ارائه مشاوره ایمنی به مساجد، بازدید و تجهیز 900 باب از مراکز مذهبی به کپسول‌های خاموش‌کننده و امکانات ایمنی. امسال نیز 29 آذر ماه که مصادف با 14 محرم الحرام است، همایش زنان عاشورایی با حضور 12 هزار نفر از بانوان تهران در مهدیه تهران برگزار خواهد شد.

3 - یکی از تأکیدهای ائمه معصومین (صلوات‌الله علیهم اجمعین)، امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری توجه و عنایت به جنبه‌های محتوایی، فکری و فلسفه عاشوراست. توصیه این بزرگواران این بوده که از سطح و قشر عبور شود و فلسفه و دلایل قیام حسینی مورد توجه قرار گیرد.

پیام عاشورا، امر به معروف و نهی از منکر است. نیاز امروز جامعه ما به احیای این فریضه بر کسی پوشیده نیست. اگر در همین ایام با بهره‌گیری از این فریضه دینی که امام حسین(ع) فلسفه و علت قیام خود را احیای آن قرار داده بود بپردازیم، بسیاری از معضلات و آسیب‌های اجتماعی را می‌توان کاهش یا مهار کرد.

در این زمینه مدیریت شهری با همکاری ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر اقدامات اساسی را در دستور کار قرارداد و اجرا کرد. تشکیل قریب به 170 شورای احیای امر به معروف و نهی از منکر در سطح شهر تهران، توزیع حدود 15 هزار کتاب امر به معروف و نهی از منکر و تولید نخستین نرم‌افزار امر به معروف و نهی از منکر، از جمله این اقدامات بوده است.

در جهت تداوم این حرکت و به‌دلیل موضوعیت این ایام تبلیغات محیطی شهر تهران را به موضوع امر به معروف و نهی‌از منکر اختصاص داده‌ایم.

4 - درس آموزی و عبرت‌گیری از قیام عاشورا نیاز مبرم امروز جامعه ما و خصوصا جوانان است که با جنبه‌های مختلف این حرکت دینی و حسینی آشنا شوند. امام حسین(ع) قیام کرد تا دین خدا، عدالت و آزادگی را بر جامعه منحرف شده حاکم کند؛ جامعه‌ای که در آن بی‌بصیرتی، جبن و ریا و نفاق حاکم شده بود. از عبرت‌های عاشورا این است که سخن حق گفته و آزادگی پاس داشته شود. پیام امام حسین(ع) مگر نه این بود که «اگر دین ندارید آزاده باشید».

برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی فرصت مناسبی برای بررسی ابعاد مختلف حادثه کربلا و وضعیت امروزی ماست که این امر مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و هست.

کد خبر 122751

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز