مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۴
۰ نفر

در عاشورای حسینی سوگواری و عزاداری مردم دلداده و ولایت‌مدار استان‌های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد به اوج خود رسید.

عاشورا

به گزارش همشهری، مردم این ۳ استان در سوگ سید و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع) رخت عزا و ماتم بر تن کردند و با برپایی مراسم‌ ویژه‌ سوگواری، عشق و علاقه خود را به خاندان ائمه اطهار(ع) نشان دادند. عزاداری دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی در شهرها، روستاها و محلات مختلف در عاشورای حسینی به اوج خود رسید.  نوای «یا حسین» در گوشه‌گوشه استان‌ها طنین‌انداز شد و همه مردم ولایت‌مدار استان‌های فارس، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد برای نشان دادن عشق و علاقه خود به خاندان ائمه اطهار(ع) و زنده نگه داشتن قیام عاشورای حسینی آیین‌های ویژه‌ای برپا کردند. حسینیه‌ها، مساجد، تکایا و بقاع متبرکه استان‌ها مملو از انسان‌های فرهیخته‌ای بود که در سوگ شهادت حسین بن علی(ع) و یاران باوفایش لباس سیاه بر تن کردند و به عزاداری و نوحه‌خوانی پرداختند.

در فارس سوگواران حضرت اباعبدالله‌الحسین(ع) و یارانش با برپایی مراسم سینه‌زنی سنتی در مساجد و تکایا و حرم شاه‌چراغ(ع) و خواندن نماز ظهر عاشورا راه‌اندازی دسته‌های زنجیرزنی عشق و ارادت خود را به آن حضرت نشان دادند. در بوشهر نیز مراسم صبحدم در شب عاشورا در نقاط مختلف استان بوشهر برگزار شد و مردم متدین و ولایت‌مدار بوشهر با برپایی آیین صبحدم تا سحر بیدار ماندند و با نوحه‌خوانی آیین ویژه‌ای برپا کردند. مراسم پرشور سنج و دمام‌زنی نیز با شکوه خاصی در جای‌جای استان برپا شد. اطعام عزاداران حسینی و پخت غذاهای نذری از دیگر ویژگی‌ عزاداری مردم ولایت‌مدار استان بوشهر در شب و روز عاشورای حسینی بود.  

رئیس شورای هیات‌های مذهبی بوشهر با اشاره به تجمع عاشوراییان در بوشهر اظهار کرد: هیات‌ها و دسته‌های مذهبی در قالب سینه‌زن و زنجیرزن همراه با نوحه ‌خوانی از ساعت ۱۱ روز سه‌شنبه حرکت خود را از میدان قدس به سوی مصلای جمعه آغاز کردند. «سید ناصر فاطمی» از تجمع بزرگ عزاداران در مصلای جمعه بوشهر خبر داد و بیان کرد: سوگواران بوشهری پس از طی مسیر در مصلای جمعه این شهر تجمع و عزاداری و آن‌گاه نماز ظهر عاشورا را به امامت آیت‌الله «صفایی بوشهری» امام ‌جمعه بوشهر اقامه کردند.

برپایی ایستگاه‌های صلواتی و پذیرایی غذای نذری بین عزاداران حسینی از دیگر برنامه‌های سوگواران حسینی در عاشورای حسینی بود. در روز عاشورای حسینی مردم در سراسر استان بوشهر با حضور در دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی در سوگ خامس آل‌طاها بر سر و سینه می‌زدند. شور حسینی در عاشورا متجلی شد و مردم دلداده و متدین شهرها و روستاهای استان بوشهر عشق و وفاداری خود را به ولایت نشان دادند. برگزاری آیین تعزیه‌خوانی در راستای تبیین واقعه عاشورا از دیگر برنامه‌های عاشوراییان در استان بوشهر بود.

کد خبر 454533

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha