سخنگوی وزارت بهداشت گفت: شاخص‌های بستری به صورتی است که می‌توانیم بگوییم وضعیت قرمز تیره یا سیاه است و سرعت انتقال به شدت افزایش یافته است.

سیما سادات لاری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایلنا، دکتر سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت در گفتگوی تلفنی با برنامه «در انتهای الوند» درباره گسترش ویروس کرونای دلتا در کشور و بالا رفتن تعداد فوتی‌ها در روزهای اخیر گفت: در کل دنیا با توجه به شیوع و گسترش ویروس دلتا، ابتلا به شدت افزایش یافته و به همان نسبت مرگ و میر هم زیاد شده است. 

وی ادامه داد: در کشور ما متاسفانه با توجه به اینکه هنوز بالای ۷۰ درصد از مردم واکسینه نشده‌اند، امنیت خاطری وجود ندارد. در عین حال رعایت پروتکل‌های بهداشتی در پایین‌ترین حد خود قرار دارد و هر هفته نسبت به هفته قبل این درصد کاهش پیدا کرده و عادی انگاری شدید رخ داده، در صورتی که بیماری به اوج خود رسیده است. 

وی با اشاره به اینکه تعداد بستری‌ها به شدت افزایش پیدا کرده است، ادامه داد: شاخص‌های بستری به صورتی است که می‌توانیم بگوییم وضعیت قرمز تیره یا سیاه است و سرعت انتقال به شدت افزایش یافته و در محیط بسته و حتی باز می‌تواند به راحتی منتقل شود. 

لاری درباره مدت زمان قرنطینه فرد مبتلا به ویروس دلتا نسبت به انواع دیگر این ویروس گفت: در ویروس دلتا گاهی بعد از ۲ هفته تازه علائم ویروس شدید می‌شود! ممکن است حتی تا روز دهم هم فرد مبتلا بیماری را به صورت خفیف گرفته باشد و بعد از آن درگیری ریه شدید شود. دوران قرنطینه برای هر فرد متفاوت است و مدت زمان ۲ هفته، حالت نرمالی است که هر فرد مبتلا باید خود را قرنطینه کند. 

وی درباره پیش‌بینی وضعیت شیوع ویروس کرونا با توجه به افزایش سرعت واکسیناسیون در روزهای آتی بیان کرد: در یک سال و نیم اخیر به همه ما ثابت شده که رفتار این ویروس با رفتار ما ارتباط مستقیم دارد و بسیار با صداقت و هوشمندانه رفتار می‌کند. کرونا تغییری نکرده و ما هستیم که تغییر کردیم! با این اوضاعی که من می‌بینیم، حتی کسانی که واکسن می‌زنند هم می‌توانند درگیر شوند.

لاری گفت: تجمعات می‌تواند ویروس را گسترش دهد. استان‌های شمالی و جنوبی وضعیت بسیار اسفناکی دارند و هر هفته روند افزایشی بسیار شدید است. تصور نمی‌کنیم که این قله پیک باشد و روند رو به رشد همچنان در حال افزایش است. 

لاری بیان کرد: توصیه می‌شود در ایام محرم، عزاداری‌ها در منازل باشد که تجمعات باعث بروز اتفاقات بدی نشود. باید ستاد ملی مقابله با کرونا در شرایط موجود بازنگری انجام دهد تا از این شرایط رهایی پیدا کنیم. 

سخنگوی وزارت بهداشت درباره واکسیناسیون دانش‌آموزان و نوجوانان با توجه به نزدیک شدن به زمان بازگشایی مدارس گفت: هنوز بین واکسن‌هایی که تزریق می‌شوند، واکسنی که برای تزریق افراد زیر ۱۸ سال توصیه شده باشد، وجود ندارد. البته واکسن پاستور (ایرانی کوبایی) این پتانسیل را دارد که آن هم هنوز به تولید قابل قبول و مرحله تزریق نرسیده است.

لاری درباره موجودی واکسن‌های فعلی در کشور ایران بیان کرد: فعلا محموله‌های واکسن خوب است و ما روزانه بیش از ۴۰۰ هزار دوز واکسن تزریق می‌کنیم. در حال حاضر واکسیناسیون افراد متولد ۱۳۴۷ به قبل در حال انجام است و در بعضی از استان‌ها هم متولدین ۱۳۴۸ تا ۱۳۵۷ در حال واکسینه شدن هستند. در حال حاضر مسیر ورود واکسن بسیار خوب است و امیدواریم توقفی در آن صورت نگیرد. 

سخنگوی وزارت بهداشت درباره کمبود دارو در بازار و مشکلات پیش آمده پیرامون آن، گفت: نمی‌توانیم کمبود دارو را کتمان کنیم. ما هر قدر هم موجودی داشته باشیم، زمانی که مصرف بیش از موجودی باشد با کمبود مواجه خواهیم شد. با همه سختی‌ها سعی در تامین دارو و سرم داریم. مردم باید بدانند که اگر پروتکل‌ها را رعایت نکنند و با افزایش بیشتر مبتلایان مواجه شویم، با توجه به تحریم‌ها قطعا با این کمبودها روبرو شده و روزهای خوبی نخواهیم داشت. 

وی در پایان درباره برنامه‌ریزی برای تعطیلی و محدودیت‌ها نیز گفت: صحبت‌هایی شده است و وزیر بهداشت برای رئیس جمهور نامه‌ای نوشته و وضعیت بیماری را در آن شرح داده است. اگر قرار است تعطیلی صورت بگیرد، حتما باید با نظارت باشد و اگر تعطیلی همراه با سفرهای طولانی، مهمانی‌های خانوادگی و عزاداری در زیر سقف‌ها باشد، به نظر می‌آید هیچ نتیجه‌ای نداشته باشد، ولی با توجه به نامه وزیر بهداشت به رئیس جمهور، به نظر می‌آید تعطیلی‌هایی در پیش باشد.

کد خبر 620088

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha