فضای ۱۳ هکتاری بایری را، که از شمال به خیابان بخشنده، از جنوب به بلوار شقایق و از شرق و غرب به خیابان‌های نعیم و لقمان منتهی می‌شود، به چشم ظرفیتی مهم می‌بینند که متأسفانه سال‌هاست بدون استفاده مانده است.

تا اطلاع ثانوی

همشهری آنلاین _ زهرا بلندی:  ساکنان محله شکوفه معتقدند این فضای بایر طی سال‌های اخیر به پاتوقی برای معتادان و کارتن‌خواب‌ها تبدیل شده که علاوه بر ایجاد مشکلات زیست‌محیطی، کاهش امنیت محله را به همراه داشته است. برای بررسی بیشتر این موضوع پای صحبت‌های اهالی می‌نشینیم.  

دورتا دور این فضای بایر نرده‌کشیده شده و در ساعات نیمروزی ظاهراً کسی داخل آن دیده نمی‌شود. «حسین مقیمی» دبیر شورایاری محله شکوفه با اعتقاد به اینکه معتادان و کارتن‌خواب‌ها اغلب در ساعات پایانی روز و با تاریک شدن هوا کم‌کم پیدایشان می‌شود، می‌گوید: «این فضا بیشتر از ۱۰ سال است که به همین شکل بدون استفاده مانده و مدتی است که به محل تجمع معتادان و پناهگاه سارقان تبدیل شده است. به نظر می‌رسد کانالی در ضلع جنوب‌شرقی آن زده شده که معتادان و کارتن‌خواب‌ها در آن استراحت می‌کنند. دیدن چنین منظره‌ای برای کودکان، نوجوانان و جوانان محله صورت خوشی ندارد. در چنین شرایطی امنیت محله پایین آمده و سرقت‌های شبانه بیشتر شده است.»

تا اطلاع ثانوی در قرق معتادان!
حسین مقیمی/  دبیر شورایاری محله شکوفه
  • رها شدن زباله‌ها توسط فروشندگان بازار

مقیمی با اشاره به اینکه با اعلام این مشکل برای مدتی محدوده پاکسازی می‌شود، اما دوباره روز از نو و روزی از نو، می‌گوید: «مدتی است که هر دوشنبه در این فضا بازار برپا می‌شود که نه تنها در کاهش‌ تردد معتادان نقش نداشته، بلکه بازگشایی هفتگی در اینجا رفت‌وآمد این افراد را راحت‌تر کرده است. رها شدن زباله‌ها توسط برپاکنندگان بازار در این محدوده و خیابان‌های موازی آن هم مشکل دیگری است که موجب نارضایتی اهالی محله شده است.» او در پایان از خواسته اهالی برای اضافه شدن این فضا به میدان میوه و تره‌بار مرکزی، تبدیل آن به درمانگاه، مراکز فرهنگی تفریحی و... یاد می‌کند و می‌گوید: «توقف دوبل خودروها به دلیل مغازه‌های خرید و فروش خودرو که در محله ما قرار گرفته‌اند، دیگر مشکل مهم‌محله است که نیازمند رسیدگی مسئولان مربوطه است.»

تا اطلاع ثانوی در قرق معتادان!

  • چند سال پیگیر رفع این معضل بوده ایم

  «سید داود جلال‌پور» امام جماعت مسجد حضرت ابوالفضل(ع) و یکی دیگر از اعضای شورایاری محله شکوفه نیز با تأیید این معضل و مشکلات جانبی آن، می‌گوید: «رها شدن این زمین بایر به یکی از معضلات مهم‌محله ما تبدیل شده است. چند سال است که از طرف مردم پیگیر رفع این معضل هستیم، اما هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده است. ‌ تردد معتادان و استقرار آنها در این محدوده اینجا را به پاتوقی برای آنها تبدیل کرده است که ناامنی و ترس و دلهره را برای ساکنان محله به همراه داشته است. اینجا ظرفیت خوبی است که می‌توان برای ساخت درمانگاه، بیمارستان، بوستان و... از آن بهره‌گرفت.»

تا اطلاع ثانوی در قرق معتادان!
هوشنگ امیری/ یکی از کاسبان این محله
  • افزایش سرقت در محله

وقتی متوجه گفت‌وگوی ما با شورایاران محله درباره این معضل محلی می‌شود از مغازه‌اش بیرون می‌آید و سعی می‌کند فردی را که از دور مشخص است وارد این محوطه شده به ما نشان دهد. «داود خیری» جوان ۳۶ ساله‌ای که از بدو تولد در محله شکوفه سکونت دارد و کاسب قدیمی محله است با بیان اینکه معتادان و کارتن‌خواب‌ها اغلب شب‌ها وارد این محوطه می‌شوند، اما تعداد اندکی هم روزها در اینجا دیده می‌شوند، می‌گوید: «این زمین مدت‌هاست که بایر و بدون استفاده رها شده، اما طی سال‌های اخیر مشکلات آن محسوس‌تر شده است. با شکل‌گیری بازار روز محل استقرار معتادان هم امن‌تر شده و راحت‌تر در اینجا رفت‌وآمد می‌کنند. این موضوع را بارها از اعضای شورایاری محله پیگیری کرده‌ایم، اما هنوز راه‌حل ریشه‌ای برای رفع این مشکل اندیشیده نشده است.»

  • تجمع معتادان و کارتن‌خواب‌ها، مهم‌ترین مشکل

 بارها افرادی را حین جدا کردن دریچه‌های فاضلاب دیده‌ام، در دفعات زیادی از مغازه‌ام دزدی شده و خبر سرقت از دیگر مغازه‌های این محدوده هم به گوشم رسیده است. این موضوعی است که «هوشنگ امیری» کاسب ۵۳ ساله این محله با اشاره به آن می‌گوید: «از سال ۱۳۵۹ ساکن این محله هستم و نزدیک ۱۰ سال است در این محدوده کاسبی می‌کنم. در این سال‌ها با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده‌ایم که پاره‌ای از آنها رفع شده و برخی هنوز بدون چاره مانده است. تجمع معتادان و کارتن‌خواب‌ها مهم‌ترین مشکل کنونی محله ما محسوب می‌شود که ناامنی محله را به همراه داشته است.»

تا اطلاع ثانوی در قرق معتادان!
علی سیدپور/ یکی از کاسبان جوان این محله
  • استعمال مواد در کانال

«علی سیدپور» یکی دیگر از کاسبان جوان این محله است که با اشاره به تجمع معتادان در این محدوده می‌گوید: «این معضل طی سال‌های اخیر بیشتر شده است. به نظر می‌رسد که در ضلع جنوب‌شرقی تقاطع بلوار شقایق و خیابان نعیم کانال زده‌اند و در چاله به استعمال مواد می‌پردازند.» سیدپور به رها شدن زباله‌ها، افزایش سرقت باتری خودرو و لامپ‌های مقابل مغازه‌ها در محله اشاره می‌کند و می‌گوید: «بارها این موضوع را به کلانتری اعلام کرده‌ایم، اما مأموران کلانتری هم به یک گشتزنی خودرویی اکتفا می‌کنند و می‌روند. رفع این مشکل نیازمند چاره‌اندیشی اساسی است. این فضای بایر ظرفیت بزرگی در محله است که باید مورد استفاد بهینه قرار بگیرد.»

تا اطلاع ثانوی در قرق معتادان!
«ابوالفضل الهیاری»/ سرپرست ناحیه ۲ شهرداری منطقه ۱۹

  • مالک زمین میدان مرکزی میوه و تره‌بار است

«این زمین یکی از قطعات جدا شده از زمین میدان میوه و تره‌بار است و مالکیت آن به عهده میدان مرکزی میوه و تره‌بار است.» سرپرست ناحیه ۲ شهرداری منطقه ۱۹ با بیان این موضوع می‌گوید: «با این وجود با توجه به مشکلاتی که برای ساکنان محله به‌خصوص افرادی که در ضلع شرقی زمین و خیابان نعیم سکونت دارند و به‌صورت مستقیم با معضلات این زمین مواجه‌اند چند بار تا حد امکان برای افزایش دید و از بین بردن نقاط بی‌دفاع شهری طرح همسطح‌سازی را انجام داده‌ایم.»
  «ابوالفضل الهیاری» با بیان اینکه به‌صورت دوره‌ای نظافت زمین و جمع‌آوری معتادان انجام می‌شود، اما رفع ریشه‌ای این مشکل نیازمند تصمیم و اقدام میادین میوه و تره‌بار است، می‌گوید: «طی چند سال اخیر بسیاری از فضاهای بایر منطقه با ایجاد ابنیه، بوستان، مراکز تفریحی و... از آسیب‌زایی خارج شده‌اند و این زمین ۱۳ هکتاری هم مالکیتش به عهده شهرداری منطقه و ناحیه نیست و با تصمیم و ابلاغیه سازمان میادین میوه و تره‌بار می‌تواند تغییر کاربری داشته باشد.»
او در رابطه با برپایی بازار روز در این محدوده می‌گوید: «ایجاد بازار روزها انتخابی بین بد و بدتر است. انتقال دستفروشان به چنین فضایی راهکاری برای جلوگیری از مشکل بزرگ سدمعبر، ترافیک، نازیبایی شهر و... بوده و نظافت این محدوده بعد از هربار برپایی بازار انجام می‌شود.»

کد خبر 620039

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha