مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵
۰ نفر

کرونا در مازندران همچنان اوج می‌گیرد. ظرفیت بیمارستان‌ها تکمیل، کادر درمان خسته، بیماران پرتعداد و سرگردان، فشار بر زیرساخت‌ها و کادر درمان چندین برابر ظرفیت، و تعداد جان‌باختگان کرونایی سال جاری بیش از هزار نفر که با توجه به آمارهای اسفند ۱۳۹۸ و ۱۲ ماه پارسال رقمی بسیار بالا و نگران‌کننده به نظر می‌رسد.

کرونا مازندران

به گزارش همشهری آنلاین، تعداد قربانیان کرونا در مازندران با ثبت آمار عجیب ۳۸ نفر در یک شبانه‌روز پس از این که سه روز پیاپی آمار ۲۴ مرگ کرونایی ثبت می‌شد به ۲۳۹ نفر از یکم مرداد تا ۱۱ مرداد رسید و تعداد مجموع مرگ‌های کرونایی این استان از ابتدای امسال تا روز یازدهم مرداد را به ۱۰۰۱ نفر رساند. به عبارتی دیگر طی ۱۳۶ روز ۱۰۰۱ نفر در بیمارستان‌های مازندران بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند که میانگین ۷.۳ مرگ در روز طی سال جاری را برای مازندران ثبت می‌کند.

مرگ ۳۸ نفر در بیمارستان‌های مازندران طی شبانه‌روزی که مجموع جان‌باختگان کرونایی کشور ۳۷۸ نفر بود سهم بیش از ۱۰ درصدی مازندران در مرگ‌های کرونایی ایران را نشان می‌دهد. این رقم برای استانی که کمتر از ۴ درصد جمعیت کشور را دارد رقمی فراتر از بحران است.

 این در حالی است که میانگین مرگ‌های کرونایی مازندران طی ۱۳ ماه –اول اسفند ۱۳۹۸ تا پایان اسفند ۱۳۹۹- حدود ۶.۳ نفقر در روز بود که یک نفر کمتر از میانگین امسال است. این آمارها نشان می‌دهد که وضعیت کرونایی مازندران وخیم‌تر از سال گذشته است و با وجود آغاز واکسیناسیون و موجود بودن بسیاری از مایحتاج بهداشتی برای پیشگیری از کرونا، ضریب نفوذ این ویروس در این استان بسیار بیشتر شده است.

تکمیل ظرفیت بیمارستان‌های مازندران

همه این آمارها نشان می‌دهند که مازندران در بدترین شرایط کرونایی و بحرانی‌ترین وضعیت از نظر همه‌گیری قرار دارد. به طوری که ظرفیت بیمارستان‌ها برای نخستین بار به طور کامل تکمیل شده و در برخی شهرستان‌ها نیز مقدمات برپایی مراکز موقت بستری و ارائه خدمات درمانی در حال انجام است. دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز از امروز با توجه به پر شدن ظرفیت بیمارستانی این شهرستان، بخشی از بیماران را در سالن ورزشی مخابرات پذیرش می‌کند تا نخستین بیمارستان موقت مازندران در دوران شیوع کرونا رسما فعال شود.

در حال حاضر تعداد بستری‌شدگان کرونایی در مازندران به بیش از ۳۵۰۰ نفر رسیده که در مقایسه با ظرفیت ۴۵۰۰ تختخوابی بیمارستان‌های دولتی و خصوصی مازندران رقمی بسیار زیاد به حساب می‌آید. مشاهدات میدانی خبرنگار همشهری نیز نشان می‌دهد که شرایط در بیمارستان‌های مازندران کاملا بحرانی است.

در بیمارستان امام علی(ع) آمل حدود ۵۰ تخت موقت به ظرفیت بیمارستان اضافه شده و حتی بخش کودکان نیز چند روز است که به پذیرش بیماران کرونایی اختصاص یافته است. برخی بیماران در تخت‌هایی که خارج از اتاق‌ها و در محیط‌های عمومی بیمارستان قرار داده شده‌اند بستری هستند. وضعیت آمل شرایطی فراتر از بحران دارد و کنترل کرونا از دست مسئولان این شهرستان به طور کامل خارج شده است.

مهمانی به صرف کرونا

یکی از اعضای کادر درمانی این شهرستان می‌گوید: «هر کاری که از دست‌مان در بیمارستان بر می‌آید را انجام دادیم. بچه‌ها دیگر توان ادامه فعالیت ندارند. هر روز بر تعداد مراجعان و میزان فشار کار افزوده می‌شود. موارد زیادی را داریم که خانوادگی به کرونا مبتلا شده‌اند. متأسفانه در این شهرستان حتی در این شرایط فوق بحرانی هم مردم در جشن‌ها و مهمانی‌ها حضور می‌یابند.»

اظهارات این پرستار آملی را می‌توان در فضای عمومی جامعه شهرستان آمل مشاهده کرد. جشن و خوشحالی آملی‌ها پس از کسب مدال برنز محمدهادی ساروی در المپیک، مشت نمونه خروار عادی‌انگاری اجتماعی نسبت به کرونا در شهرستان آمل است. تعداد افرادی که در خیابان بدون ماسک راه می‌روند کم نیست. فروشگاه‌های پوشاک و آرایشگاه‌های زنانه هم با توجه به در پیش بودن ماه محرم و ممکن نبودن برگزاری مراسم عروسی تا پایان صفر روزهای پرترافیکی را می‌گذرانند.

شرایط فوق حاد کرونایی را در سایر شهرستان‌ها هم می‌توان دید. ظرفیت بیمارستان فریدونکنار به طور کامل پر شده و در جویبار هم شرایط بحرانی است. در قائمشهر اما وضعیت بحرانی‌تر به نظر می‌رسد. بیمارستان‌های رازی و ولیعصر(عج) جایی برای پذیرش سرپایی هم ندارند.

روزهای سیاه کرونایی در مازندران؛ ۱۰۰۱ مرگ در ۱۳۶ روز

حتی تخت‌های موقت چیده شده در راهروهای بیمارستان‌ها نیز پر شده است. در تریاژ بیمارستان ولیعصر(عج) قائمشهر از صندلی‌های انتظار برای بستری موقت بیماران استفاده می‌شود. صدای سخت نفس‌ کشیدن بیماران را به راحتی می‌توان شنید. پرستارها و کادر درمان دائم در رفت و آمد هستند و بیماران و همراهان‌شان نیز به دنبال آن‌ها برای دریافت خدمات یا پرسیدن نکاتی که مد نظر دارند. کادر درمان علاوه بر خستگی نگران کمبود اکسیژن و دارو هستند.

یکی از بیماران که روی صندلی انتظار منتظر دریافت خدمات درمانی است می‌گوید: «در تعطیلات آخر هفته همراه با خانواده به ییلاق رفتیم. یک نفر از بستگان کمی سرفه می‌کرد. می‌گفت حساسیت فصلی است. اما کرونا بود. وقتی برگشتیم علائم کرونا در همه ما دیده شد و حالا تقریبا همه خانواده درگیر است.»

بن‌بست تست‌های کرونا

گستردگی شیوع کرونا در مازندران به حدی بالاست که چند روز است متقاضیان تست کرونا در این استان با مشکل مواجه هستند و حتی با معرفینامه پزشک خانواده نیز نمی‌توانند پس از چندین بار مراجعه به مراکز آزمایشگاهی دولتی موفق به انجام تست پی‌سی‌آر و رپیدتست شوند. این چالش در بسیاری از شهرهای مازندران و حتی ساری که زیرساخت‌های آزمایشگاهی بیشتری دارد مشاهده می‌شود. در نهایت نیز برخی افراد که شرایط مالی لازم را دارند ناچارند به آزمایشگاه‌های خصوصی مراجعه کنند و با پرداخت هزینه حدودا ۳۵۰ هزار تومانی تست بدهند.

به نظر می‌رسد حجم بالای مراجعات و گستردگی شیوع کرونا سبب شده که کیت‌های تست کووید۱۹ در مراکز آزمایشگاهی دولتی مازندران کمیاب شود. اما از سوی دیگر شاید در شرایط اینچنینی انجام تست هم چندان کاربرد نداشته باشد. معاون بهداتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران می‌گوید: وقتی حدود ۷۸ درصد از تست‌های انجام شده در مازندران مثبت هستند، یعنی ویروس تمام جامعه را در بر گرفته است. بنابراین هر علامتی را نشان دهنده ابتلا به کرونا می‌دانیم.

دکتر قاسم اویس می‌افزاید: متأسفانه پروتکل‌ها رعایت نمی‌شود و با وجود قرار داشتن در بدترین و حادترین شرایط کرونایی می‌بینیم که بسیاری از محافل خانوادگی و سفرها برقرار است. در چنین شرایطی نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که وضعیت استان بهتر شود.

کرونا در حالی مازندران را در محاصره کامل گرفته که در صورت ادامه بی‌توجهی‌های کنونی به پروتکل‌های بهداشتی، سرریز بیمارستان‌های این استان بیشتر از قبل می‌شود و این که تعداد مرگ‌های کرونایی از مرز ۴۰ نفر در روز بگذرد نیز بعید نخواهد بود.

کد خبر 618815

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha