موج پنجم کرونا در مازندران با سرعت قابل توجهی بر تعداد بستری‌شدگان و قربانیان این ویروس می‌افزاید. به طوری که از ابتدای تیر تا کنون تعداد قربانیان کرونا از یک نفر در روز به ۱۰ نفر در روز رسیده و مجموعا ۷۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های مازندران جان باخته‌اند.

کرونا در ایران

به گزارش همشهری آنلاین، مازندران دقیقا مانند تیر پارسال که درگیر موج دوم کرونا شده بود، از نخستین روز تیر امسال نیز در فرآیند افزایشی تعداد بستری‌شدگان کرونایی قرار گرفت. روندی که پس از گذشت ۲۵ روز همچنان ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود که دست‌کم تا ۱۰ روز دیگر نیز ادامه داشته باشد.

در حالی که طبق آمارهای رسمی، یکم تیر امسال ۳۱۵ نفر در بیمارستان‌های مازندران به علت شیوع کرونا بستری بودند، این تعداد بر اساس آخرین آمار اعلام شده در روز ۲۴ تیر به ۱۴۷۱ نفر رسیده که رشد ۴.۷ برابری آمار بستری شدگان را نشان می‌دهد.

بررسی آمارهای روزانه بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های سراسر مازندران از ابتدای تیر تا روز پنجشنبه ۲۴ تیر نشان می‌دهد که در این مدت ۴۲۴۸ نفر مبتلای جدید در مراکز درمانی مازندران بستری شدند و ۳۰۷۴ نیز پس از دریافت داروها و انجام مراحل اولیه درمانی و بهتر شدن وضعیت جسمی برای ادامه مراقبت به خانه‌های‌شان رفتند. در حالی که ۲۹ خرداد تعداد مبتلایان جدید و بستری‌های روزانه در مازندران به ۴۰ نفر رسیده بود، از همان روز به بعد در روندی افزایشی این عددهای روزانه رشد کرد و روز ۲۴ تیر عدد ۳۱۲ مبتلای تازه بستری شده در مراکز درمانی ثبت شد.

همین آمارها نشان می‌دهند که تعداد بیماران بدحال کرونایی مازندران نیز از ۷۴ نفر در یکم تیر با روندی افزایشی طی ۲۴ روز به ۲۳۴ نفر رسیده است. اما تلخ‌ترین بخش این آمارها افزایش مرگ‌های کرونایی در مازندران طی روزهای پشت سر گذاشته شده ماه چهارم سال است که با توجه به افزایشی بودن روند بستری‌ها و شناسایی‌ها، نگرانی‌ها را افزایش می‌دهد.

از ابتدای ماه تا روز پنجشنبه ۲۴ تیر ۷۵ نفر در بیمارستان‌های مازندران بر اثر ابتلا به کرونا جان باختند که ۴۱ درصد از این آمار، یعنی ۳۱ فوتی کرونایی متعلق به چهار روز ابتدایی دهه سوم تیر ماه است. به عبارتی دیگر در حالی که از یکم تیر تا پایان روز بیستم همین ماه ۴۴ نفر در مازندران بر اثر کرونا جان باختند، فقط در چهار روز این تعداد به ۳۱ نفر رسید. یعنی میانگین مرگ‌های کرونایی در مازندران طی روزهای یکم تا بیستم تیر از ۲.۲ نفر در روز به ۷.۷ نفر در هر روز طی روزهای ۲۱، ۲۲، ۲۳ و ۲۴ تیر رسید.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره آخرین وضعیت شیوع کرونا در مازندران می‌گوید: متاسفانه طی هفته‌های اخیر وارد موج پنجم کرونا در استان شدیم و تعداد بیماران با شیب نسبتا بالایی در حال افزایش است.

دکتر تورج اسدی می‌افزاید: علاوه بر تعداد بیمارانی که در بیمارستان‌های مازندران بستری می‌شوند، روزانه تعداد قابل توجهی نیز در مراکز درمانی استان شناسایی می‌شوند. فقط در ۲۴ ساعت منتهی به عصر پنجشنبه ۲۴ تیر ۴۱۷۳ بیمار سرپایی در مراکز درمانی زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مازندران شناسایی شدند که آمار بسیار زیادی برای استان است و ادامه این روند شرایط را بسیار سخت خواهد کرد.

وی تصریح می‌کند: به هر حال تعداد تخت‌های ما در استان محدود است و به اندازه مشخصی ظرفیت بستری داریم. اگر آمار به همین صورت افزایش یابد قطعا دچار مشکل می‌شویم. تقاضای من این است که همه مردم پروتکل‌های کنترل عفونت را رعایت و از شرکت در اجتماعات و مهمانی‌ها بپرهیزند. سویه جدید کرونا سرایت‌پذیری بسیار بالایی دارد و در صورت استمرار بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی، وضعیت خوبی نخواهیم داشت.

 با توجه به سرعت رشد آمارهای کرونایی در مازندران پیش‌بینی می‌شود که تعداد بستری‌شدگان مبتلا به کووید۱۹ در این موج از موج چهارم که ۱۶۴۴ نفر بود و روز ۲۸ فروردین ثبت شده بود بیشتر شود. حضور مسافران در استان و بی‌توجهی بومیان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی سبب شده که وضعیت در مازندران به شرایط بحرانی برسد و از ۲۲ شهرستان مازندران ۱۵ شهرستان در وضعیت قرمز و ۷ شهرستان هم در وضعیت نارنجی قرار بگیرند.

کد خبر 614753

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار استان‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha